Kajto harmadszor, Érdi először a csúcson – ERC 2017 összefoglaló

Az idei nyolc futamos Rali Európa-bajnokság a vártnál is kiegyenlítettebb küzdelmet hozott, melynek csaknem minden kategóriájában az utolsó futamon dőlt el a bajnoki cím. Kajto sorozatban harmadszor lett Európa-bajnok, míg Érdi Tibor révén ismét örülhettünk magyar bajnoki címnek is a sorozatban.

Idén az ERC szezon minden eddiginél kevesebb versenyből állt, a tavalyi 10 futamos sorozatból idén 8 futamos lett, ám idén zajlott talán a legkiegyenlítettebb szezon. Nyolc futamon összesen hét győztes született, a végén pedig a legkiegyensúlyozottabban teljesítő versenyző örülhetett.

A 2017-es ERC szezon az Azori-szigeteken kezdődött március 30. és április 1. között, a murvás futamon pedig a portugál Bruno Magalhaes szerezte meg a győzelmet. A Škodás pilóta eredetileg csak ezen a futamon indult volna, ám győzelme és további jó szereplésével kivívta támogatói segítségét, így minden versenyen rajthoz tudott állni.
A portugál versenyen a német Marijan Griebel szerezte meg szintén Škodával a második helyet 1:34.4 perc hátránnyal, míg a harmadik az ír Josh Moffett lett Forddal 4:50.9 perc hátránnyal.
A kétszeres Európa-bajnok lengyel Fordos Kajetan Kajetanowicz számára nagyon rosszul kezdődött a szezon, az első napon kiesett, majd másnap visszaállt és a nap második eredményével hat pontot szerezve végül a verseny 27. helyén ért célba.


Az Azori-szigeteken Botka Dávid és Szeles Péter képviselte R5-ös Citroënjével a magyar színeket. A páros jól kezdet, ám a hetedik helyről folyamatosan visszacsúszva az autó hibája miatt végül a második nap első szakaszán kényszerültek kiállni műszaki hiba miatt.

A szezon második futamát a Kanári-szigetek aszfaltján rendezték május 4. és 6. között. A versenyt az orosz Alexey Lukyanuk nyerte Forddal, Kajtot 57.2, a bajnokság első helyét megtartó Magalhaest pedig 1:03.6 perccel megelőzve. Lukyanuk dominált a versenyen, és magabiztosan szerezte meg a győzelmet, 2016-ban ugyancsak az orosz Fordos volt a leggyorsabb.
Lukyanuk az ERC második és harmadik verseny között elindult navigátorként az Orosz Rali Bajnokság futamán is, de a verseny előtti teszten egy szervezői hibát követően karamboloztak egy szembe jövő autóval és Alexey súlyos sérüléseket szenvedett. Az orosz versenyző a baleset miatt kihagyni kényszerült a görög és ciprusi EB versenyeket, Lengyelországban bár visszatért, de egészen a szezon végéig nem épült fel teljesen.


A Kanári-szigeteken ismét rajthoz állt Botka Dávid és Szeles Péter, akik a verseny hetedik szakaszáig tudtak jutni a Citroënnel.

Az ERC2 mezőnyében az év során először indult ifjabb Érdi Tibor és Papp György a Mitsubishi Lancer Evo X-zel, és végül fél perc előnnyel nyerni is tudtak az orosz Sergey Remennik ugyanolyan típusú autója előtt.

Egy hónappal később, június 4. és 6. között tartották az ERC idei harmadik versenyét, a görög Acropolis Ralit. A murvás futamon aratta egyetlen idei győzelmét Kajto, aki 1:58.7 perccel előzte meg Magalhaest, míg a harmadik a lengyel Grzegorz Grzyb lett Škodával 5:05.3 perc hátránnyal. Ahogy Kajto szezonbeli egyetlen győzelmét, úgy Grzyb egyetlen dobogós eredményét szerezte az Istenek Versenyén.
A futamon sokáig úgy tűnt, hogy Bruno Magalhaes vagy a katari Nasser Al Attiyah lehet a győztes, ám a portugál versenyző Škodája túlmelegedésével és szervokormányával kényszerült megküzdeni, míg a katari a Ford kormányműhibája miatt kényszerült kiállni.


Görögországban az Érdi-Papp kettős képviselte hazánkat és bár még a negyedik szakasz után vezették az ERC2 mezőnyét, etapon kiállni kényszerültek, és csak másnap tudtak ismét autóba ülni. Végül az olasz Zelindo Melegari Evo IX-es Mitsubishivel szerezte meg a győzelmet, míg Érdiék a második helyen végeztek. Érdiék abszolútban a nyolcadik helyet megszerezve az első magyar versenyzők lett a szezonban, akik abszolút pontokkal is gyarapodtak.

Két héttel később már a ciprusi murván kellett az ERC mezőnyének megküzdeni. A könnyűnek cseppet sem nevezhető versenyen a katari Nasser Al Attiyah korábbi nagy tapasztalatát kihasználva megszerezte a győzelmet, így a negyedik versenyen már a negyedik győztest avatták. Al Attiyah ciprusi ötödik győzelmével a verseny legsikeresebb pilótája lett Sébastien Loeböt megelőzve.
Mivel a nyári időszakban kevesen neveztek a ciprusi futamra Nasser mögött két ciprusi Mitsubishis, Panikos Polykarpou 6:19.5, és Christos Demosthenous 7:40.4 perc hátránnyal végzett a dobogón.
Rajthoz áll Cipruson is viszont Kajto és Magalhaes is, azonban a hatodik szakaszon mindketten kiestek, miután ugyanabban a kanyarban csúsztak árokba. A lengyel versenyző végül a második napon vissza tudott térni és a nap megnyerésével hét pontot sikerült megmentenie.

A szezon második fele Lengyelországban indult augusztus 3. és 5. között, az aszfaltos versenyen pedig ismét rajthoz tudott állni Alexey Lukyanuk. Az indulók között több nagy név is szerepelt, a WRC futamain induló norvég Mads Östberg egy R5-ös Forddal tesztelt a német világbajnoki futamra, míg ugyancsak Forddal indult a francia Bryan Bouffier.
A francia versenyző nagyszerűen használta ki a versenyen korábban szerzett tapasztalatait és 38.5 másodperc előnnyel nyerni tudott Kajto előtt. A harmadik helyen Marijan Griebel ért célba Škodával, aki a szezon első versenye után állhatott ismét dobogóra abszolút értékelésben. Amíg Kajto második lett, addig szezonbeli legnagyobb riválisa, Bruno Magalhaes csupán a kilencedik helyet szerezte meg.
Lukyanuk bár a kvalifikáción az első helyet szerezte meg, majd a versenyen is tudott vezetni, egy nagy baleset miatt kiállni kényszerült.


Botka Dávid a görög és ciprusi versenyek kihagyása után új navigátorral, Mesterházi Márkkal és új autóval, Škoda Fabia R5-tel tért vissza az ERC mezőnyébe és a 13. helyen ért célba.

Ugyancsak az R5-ös mezőnyben indult Német László és Szegő János a Turán Motorsport Fordjával, de már az első szakaszon baleset miatt kiállni kényszerültek.


Az ERC2-es mezőnyben bár az utolsó szakasz után még az első helyen állt Érdi Tibor és Papp György, a Mitsubishi motorhibája miatt már a szervizbe nem értek be, így kiestek, és csak az első napi hét ponttal kényszerültek távozni.


Először állt rajthoz Klausz Kristóf és Csányi Botond idén az ERC3 és az U27-es Junior mezőnyben, ám Német Lászlóékhoz hasonlóan már az első szakaszon balesetet szenvedtek. Az esetnél Csányi Botond agyrázkódást szenvedett, ezért a cseh Barum Ralin nem tudtak elindulni az R2-es Peugeot-val.

Augusztus végén a cseh Barum Rali következett az ERC szezon hatodik futamaként, melyen Bruno Magalhaes ismét nem tudta felvenni Kajto tempóját, így elvesztette a bajnokság első helyét. Csehországban rajthoz állt a sorozat 2013-as bajnoka, Jan Kopecky is a Škoda gyári autójával, ennek ellenére Alexey Lukyanuk komoly csatára kényszerítette az első napon, végül azonban Kopecky szerezte meg a győzelmet, míg Lukyanuk második helyen ért célba. A verseny harmadik helyét a cseh Roman Kresta szerezte meg, a korábbi gyári WRC pilóta csaknem három év kihagyás után tért vissza a Barum Ralin.
Kajetan Kajetanowicz csupán az ötödik lett, viszont Bruno Magalhaes csak kilencedik, így a lengyel vette át a vezetést a bajnokságban.
A hatodik helyet szerezte meg a német Marijan Griebel, aki az U28-as Junior mezőnyben aratott győzelmével megnyerte a bajnoki címet is, így jövőre ő indulhat egy 2016-os WRC-vel egy európai WRC futamon.


Csehországban ismét több magyar páros is elindult, közülük azonban csak az Érdi-Papp kettős ért célba az ERC2 győzteseként.

Botka Dávid és Mesterházi Márk a Škoda váltóhibája miatt a 15. helyről állt ki a 13. szakaszon, mint utólag kiderült, ez volt az utolsó ERC futama a Botkáéknak, aki idén nem tudtak abszolút pontot szerezni.

Német László és Szegő János a 15. szakaszon a Ford műszaki hibája miatt esett ki a 23. helyről.

A szezon utolsó előtti versenyére Róma környékén került sor szeptember 15. és 17. között. Az aszfaltos verseny komoly csatát hozott Bryan Bouffier és Kajto között, a harc az utolsó szakaszon dőlt el a francia Fordos javára, aki csupán 3 tizedmásodperces előnnyel szerezte meg a győzelmet. Bouffier ezzel a szezon egyetlen olyan versenyzője lett, aki nem csak egy futamot tudott nyerni.
A harmadik helyet Bruno Magalhaes szerezte meg, aki így életben tartotta bajnoki esélyeit.


Olaszországban Érdi Tibor és Papp György, valamint Klausz Kristóf és a felépült Csányi Botond képviselte a magyar színeket.
Érdi bár az első helyet szerezte meg az ERC2-ben és így továbbra is esélyes maradt a bajnoki címre, túl boldog nem lehetett, hiszen legfőbb riválisa, Zelindo Melegari édesapja a verseny alatt vesztette életét, így az olasz versenyző visszalépett a futamtól szombat reggel.

Klausz Kristóf az ERC3-ban a hatodik, míg az U27-es Junior mezőnyben az ötödik helyen ért célba a Peugeot-val.

A szezon nyolcadik, utolsó versenyét október 6. és 8. között a lett Liepaja Rali rendkívül felázott murvás szakaszain tartották, az Európa-bajnoki címért pedig Kajto és Magalhaes küzdött meg. A bajnokság azonban már az első napon eldőlt, amikor Magalhaes a hatodik szakaszon balesetet szenvedett és a portugál pilótát kórházba is kellett szállítani megfigyelésre.
Kajto sorozatban harmadik bajnoki címe tudatában sem állt ki a versenyből és egészen a 12. szakaszig tartotta harmadik helyét, ekkor azonban a szakasz végén a lengyel versenyző ismerősei tragikus balesetet szenvedtek, amit követően Kajto nem folytatta a versenyt.
A verseny végül két fiatal versenyző között dőlt el, a húsz éves orosz Nikolay Gryazin 18.5 másodperc előnnyel nyert a 17 éves finn Kalle Rovanpera előtt, míg a harmadik a lengyel Lukasz Habaj lett. Rovanperának ez volt a debütáló versenye komoly bajnokságban azt követően, hogy október elején megszerezte jogosítványát.


Az ERC2-ben Érdi Tibor és Papp György mindvégig magabiztosan terelte Mitsubishijét és végül lett WRX pilóta, Reinis Nitiss mögött a második helyen célba érve megnyerte az ERC2 bajnoki címét. Érdiék abszolútban is pontot tudtak szerezni kilencedik helyükkel.


Klausz Kristóf és Csányi Botond az ERC3 hetedik és U27-es Junior mezőny hatodik helyén fejezte be a versenyt Peugeot-jával.

A 2017-es ERC-t végül Kajetan Kajetanowicz és Jaroslaw Baran 24 pont előnnyel nyerte a portugál Bruno Magalhaes-Hugo Magalhaes páros előtt, míg a harmadik Bryan Bouffier lett Denis Giraudet, Gilbert Dini és Xavier Panseri navigálásával 61 pont hátránnyal.

Abszolútban csupán Érdi Tibor tudott pontot szerezni, 6 egységgel a 38. helyen végeztek.

Az ERC2-ben Érdi Tibor és Papp György 21 pontos előnnyel lett bajnok Zelindo Melegari és Maurizio Barone előtt, míg a harmadik Sergey Remennik és Mark Rozin lett 63 pont hátránnyal.

Az ERC3-ban Chris Ingram 14 pont előnnyel lett bajnok Filip Mares előtt, míg a harmadik Jari Huttunen lett 32 pont hátránnyal, Klausz Kristóf a 18. helyen végzett.

Az U28-as és U27-es Junior Eb sorozatát idén írták ki először. Az idősebb mezőnyben, ahol R5-ös autóval lehetett indulni, a német Marijan Griebel az Azori-szigeteken, Lengyelországban és Csehországban elért győzelmével, valamint a Kanári-szigeteki második helyével már Csehországban a bajnoki címnek örülhetett, azt tervezheti, melyik európai WRC futamon kíván elindulni WRC-vel.
A bajnokság második helyén az orosz Nikolay Gryazin a lett győzelemnek, és cseh, valamint olasz dobogós helyének köszönhetően 26 pont hátránnyal lett a második.
A sorozat harmadik helyét a spanyol José Antonio Suárez szerezte meg 44 pont hátránnyal, aki idén gyári Peugeot-jával Lengyelországban és Lettországban is dobogón végzett.

Az U27-es Junior Bajnokság csupán Lettországban dőlt el. A mezőnyben R2-es autókkal, Pirelli gumikat használva lehetett részt venni, a bajnok pedig 100 ezer eurós pénzdíjat kapott, melyet felhasználva jövőre R5-ös autóval indulhat.
A bajnoki címet végül Lettországban a 23 éves brit Chris Ingram nyerte, aki az Opel gyári versenyzőjeként az Azori-szigeteken, a Kanári-szigeteken és Lettországban is nyerni tudott, de Olaszországban is dobogón végzett.
Ingram csapattársa, az ugyancsak finn Jari Huttunen szerezte meg a második helyet 17 pontos hátránnyal, aki Lengyelországban szerezte meg az első helyet, míg a Kanári-szigeteken és Olaszországban a dobogóra állhatott. A finn versenyző jövőre a WRC2-es versenyeken egy gyári Hyundai i20 R5-ös autót vezethet, miután a Hyundai Motorsport őt választotta ki a fiatal tehetségek közül.
A sorozat harmadik helyén a 26 éves cseh Filip Mares végzett Peugeot-val a Cseh Autósport Szövetség támogatásával 21 pont hátránnyal. A cseh versenyző Olaszországban nyerni tudott, míg az Azori-szigeteken, Lengyelországban, Csehországban és Lettországban dobogón végzett.
Ugyanebben a mezőnyben Klausz Kristóf a 11. helyen végzett 28 megszerzett ponttal.

 

Fotók: DPPI / fiaerc.com