2024. április 30. 18:24

KezdőlapF1Verstappenre és Leclerc-re is büntetés várhat a Belga Nagydíjon

Verstappenre és Leclerc-re is büntetés várhat a Belga Nagydíjon

-

Büntetéscunami söpörhet végig a Belga Nagydíj rajtrácsán, miután több csapat is az előzésre kimondottan alkalmas spái versenypályán vállalhatja be az előbb-utóbb elkerülhetetlen motorcserét. Max Verstappen és Charles Leclerc is érintett lehet.

Nem biztos, hogy a világbajnoki pontverseny első két helyezettjének pole pozícióért vívott csatáját hozza majd a Belga Nagydíj időmérő edzése, sajtóhírek szerint ugyanis Max Verstappen és Charles Leclerc esetében sem zárható ki a motorcsere. Miután a hátralevő kilenc versenyt egyikük sem fogja tudni a jelenleg rendelkezésre álló erőforráselemekkel teljesíteni, a kérdés csak az, hogy most, vagy valamelyik későbbi versenyen vállalják be a büntetést.

A leginkább a Ferrari-motoros csapatok érintettek, a maranellóiak erőforrásainak megbízhatóságával ugyanis az egész szezon során gond volt, így már csak két olyan versenyző van a hat, Ferrari-motort használó pilótából, aki nem lépte túl egyik erőforrás-elemből sem a limitet. Hogy lássuk, mennyire rosszul áll a Ferrari, az Alfa Romeo és a Haas a többiekhez képest, az alábbi táblázatot érdemes böngészni egy kicsit (a felső sorban zárójelben az adott erőforráselemből egy szezonban büntetlenül felhasználható mennyiséget tüntettük fel).

Versenyző

Belső égésű motor (3) Turbó (3) MGU-H (3) MGU-K (3) Akkumulátor (2)  Vezérlőelektronika (2) Kipufogó (8)
Russell 2 2 2 3 2 2 3
Hamilton 2 3 3 2 2 2 3
Verstappen 3 3 3 3 1 1 5
Pérez 3 3 3 3 1 2 5
Leclerc 4 4 4 4 2 3 8
Sainz 4 4 4 4 2 3 5
Ricciardo 2 2 2 2 1 1 2
Norris 3 3 3 3 1 1 3
Alonso 5 5 5 4 4 4 5
Ocon 3 3 3 3 2 2 3
Gasly 3 3 3 3 2 2 5
Cunoda 4 4 4 4 3 3 5
Stroll 2 2 2 2 2 2 2
Vettel 2 2 2 3 2 2 2
Albon 2 2 2 2 2 2 2
Latifi 2 2 2 2 2 2 2
Bottas 4 5 5 4 2 3 5
Csou 3 3 3 3 2 2 4
Magnussen 4 4 4 4 2 2 5
Schumacher 3 3 3 3 2 2 5

 

Nincs tehát olyan Ferrari-motoros pilóta, aki megúszhatná büntetés nélkül a hátralevő kilenc versenyt, és az egyéb csapatok versenyzői közül sem sokan. Biztos hátrasorolás vár többet között a két Red Bullra is, hiszen Max Verstappen és Sergio Pérez is harmadik darabját fogyasztja belső égésű motorból, turbóból, MGU-H-ból és MGU-K-ból is.

A kérdés már csak az, hogy mikor érdemes cserélni. Hogy ne legyen olyan egyszerű a csapatok dolga, még a kétlépcsős motorbefagyasztás második lépcsője is belezavar a képbe. Miután az istállók közösen úgy döntöttek, hogy a 2026-os motorszabályok érkezéséig befagyasztják a jelenlegi erőforrások fejlesztését, az F1 két lépcsőben hajtja végre azt.

Az erőforráselemek nagy részének fejlesztése már március 1-je óta nem engedélyezett, de az MGU-K, az akkumulátor és a vezérlőelektronika befagyasztása csak szeptember 1-től következik be, azaz, amelyik csapat ezekből még nem vetett be új specifikációt ebben az évben, az legkésőbb az még megteheti ezt.

Charles Leclerc
A maranellóiak már közölték, hogy megbízhatósági fejlesztésekkel is készülnek a szezon második felére, ezek azonban nem tartoznak a befagyasztás hatálya alá Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A határidő azonban nem a használatra vonatkozik, csupán szeptember 1-ig kell eljuttatni az FIA-hoz a fejlesztett elem(ek) terveit. A technikai szabályzatban ugyanis az áll, hogy amennyiben az adott gyártó motorját használó autók közül legalább egy végig fogja csinálni a szezont erőforráselem-csere miatti büntetés nélkül, akkor legalább egy autóban a határidő lejárta utáni első versenyen, azaz a Holland Nagydíjon be kell vetni az új fejlesztéseket, ám amennyiben a gyártónak nem lesz olyan autója, amelyet ne büntetnének meg az év vége előtt extra elem behelyezéséért, elég legkésőbb a határidő utáni ötödik versenyen pályára vinni az új specifikációkat.

És mivel már most biztosra vehető, hogy egyetlen Ferrari és Honda-motoros csapat sem fogja kihúzni csere nélkül a hátralevő kilenc futamot, a maranellóiaknak és a Red Bull Powertrains által ellátott istállóknak (Red Bull és Alpha Tauri) is az USA Nagydíjig van idejük várni az új fejlesztések bevetésével. A soron következő öt versenyből kettő, a Holland és a Szingapúri Nagydíj ugyanakkor eleve kizárható a cserére, hiszen mindkettőn nagyon nehéz előzni, így marad Spa, Monza és Austin.

A Ferrari esetében az olasz versenyt is ki lehet lőni, hiszen a Tifosi előtt egészen biztosan nem akarnak majd a mezőny végéről indulni, az austini futam pedig csak október 23-án lesz, ami túl késői időpontnak tűnik, hiszen a Scuderia minél előbb javítani akar a teljesítményen annak érdekében, hogy még legyen bármi esélye a világbajnoki címek megszerzésére.

A vörösök tehát minden bizonnyal legalább az egyik autójukba új erőforráselemeket szerelnek majd Spában, a holland De Telegraaf és a német Auto Motor und Sport pedig úgy tudja, hogy Charles Leclerc lesz „az áldozat”, azaz neki kell majd a mezőny végéről nekivágnia a Belga Nagydíjnak. A két lap emellett azt is valószínűsíti, hogy a Red Bull ugyanígy tesz majd Verstappennel, és annak ellenére hátrasorolásra kárhoztatja a címvédőt, hogy a Magyar Nagydíjon kapott új motort az autójába.

Amennyiben így lesz, külön színezetet ad majd a vasárnapi futamnak a két vb-aspiráns felzárkózása a mezőny végéről, miközben az élmezőnyben azt figyelhetjük, hogy a két komoly esélyes „távollétében” ki kaparinthatja meg a futamgyőzelmet.

Friss