2024. április 30. 09:38

KezdőlapF1A Ferrarinak lehet, ami a Mercedesnek szabálytalan volt? - itt a magyarázat

A Ferrarinak lehet, ami a Mercedesnek szabálytalan volt? – itt a magyarázat

-

A Ferrari SF-23-as első szárnyán olyasmit láthatunk, amit a Mercedes tavaly végül nem használt, mert félt, hogy szabálytalannak minősítik.

Sokaknak azonnal feltűnt a Ferrari tegnap bemutatott 2023-as autóján, hogy az SF-23-as első szárnyán megszólalásig hasonló megoldás található ahhoz, amit a Mercedes a tavalyi USA Nagydíjon bevetett fejlesztési csomag részeként elvitt Austinba, és amit végül nem használt, mert attól tartott, hogy az FIA szabálytalannak tartaná, és utólag kizárná őket.

A szóban forgó elemek az alábbi képen látható, az első szárny felső és az az alatti vízszintes elemét összekötő áthidalók. Bal oldalon a Mercedes tavalyi, jobb oldalon a Ferrari idei megoldása látható.

A Mercedes megoldására tavaly a riválisok is felkapták a fejüket, mert úgy vélték, hogy az nem felel meg a technikai szabályzat 3.9.8-as pontjában foglaltaknak. Ez a pont nem tiltja az ilyen elemek használatát, viszont leírja, hogy nem lehetnek közvetlen befolyással az aerodinamikára, azaz „elsősorban mechanikai, strukturális és mérési okokból” lehet használni azokat.

A Mercedes végül a mellőzésük mellett döntött, miközben úgy vélte, hogy szabályosak, és az aerodinamikai szerepük csak másodlagos. És bár korábban az FIA-val is egyeztettek, és a szövetség is áldását adta a kialakításra, a riválisok panaszkodása mégis megszólaltatta a vészcsengőt a brackley-i alakulatnál, amelynek technikai igazgató akkor elmondta, egyszerűen úgy gondolták, nem hoz annyit a konyhára, hogy megérje kockáztatni.

Változtatott a Mercedes, nehogy a riválisok utólag kizárassák őket

Ezek után természetes, hogy a Ferrari idei első szárnyára is sokan felvonták a szemöldöküket. Már csak azért is, mert első ránézésre is látszik, hogy az SF-23-ason látható aprócska összekötők is úgy vannak kialakítva, hogy segítsék a légáramlást.

A magyarázatot a némileg módosított 2023-as technikai szabályzatban kell keresni. Az FIA a tavaly decemberben frissített regulákból ugyanis eltávolította azt a mondatot, amely előírja, hogy az ilyen elemeknek elsősorban mechanikai, strukturális vagy mérési célokat kell szolgálnia. Ez azt jelenti, hogy amíg az összekötők strukturális feladatot is ellátnak, azaz valóban összekötik a két vízszintes szárnyelemet és megfelelnek a szigorú mérési követelményeknek, teljesen legális azokat a lehető legjobban az aerodinamika szolgálatába állítani.

A Mercedes ma délelőtt mutatja be az idei autóját, a W14-est. Ezek után vajon ők is hasonló első szárnnyal rukkolnak elő?

Friss