A Ferrari SF-23-as első szárnyán olyasmit láthatunk, amit a Mercedes tavaly végül nem használt, mert félt, hogy szabálytalannak minősítik.
Sokaknak azonnal feltűnt a Ferrari tegnap bemutatott 2023-as autóján, hogy az SF-23-as első szárnyán megszólalásig hasonló megoldás található ahhoz, amit a Mercedes a tavalyi USA Nagydíjon bevetett fejlesztési csomag részeként elvitt Austinba, és amit végül nem használt, mert attól tartott, hogy az FIA szabálytalannak tartaná, és utólag kizárná őket.
A szóban forgó elemek az alábbi képen látható, az első szárny felső és az az alatti vízszintes elemét összekötő áthidalók. Bal oldalon a Mercedes tavalyi, jobb oldalon a Ferrari idei megoldása látható.
#F1 #F1tech #SF23
Ferrari can keep the gap separators on the front wing this year that Mercedes weren't allowed to use last season. This is because of the revised technical regulations for 2023.. pic.twitter.com/4YQ5AGuWEm— · (@Ngoalinho) February 14, 2023
A Mercedes megoldására tavaly a riválisok is felkapták a fejüket, mert úgy vélték, hogy az nem felel meg a technikai szabályzat 3.9.8-as pontjában foglaltaknak. Ez a pont nem tiltja az ilyen elemek használatát, viszont leírja, hogy nem lehetnek közvetlen befolyással az aerodinamikára, azaz „elsősorban mechanikai, strukturális és mérési okokból” lehet használni azokat.
A Mercedes végül a mellőzésük mellett döntött, miközben úgy vélte, hogy szabályosak, és az aerodinamikai szerepük csak másodlagos. És bár korábban az FIA-val is egyeztettek, és a szövetség is áldását adta a kialakításra, a riválisok panaszkodása mégis megszólaltatta a vészcsengőt a brackley-i alakulatnál, amelynek technikai igazgató akkor elmondta, egyszerűen úgy gondolták, nem hoz annyit a konyhára, hogy megérje kockáztatni.
Változtatott a Mercedes, nehogy a riválisok utólag kizárassák őket
Ezek után természetes, hogy a Ferrari idei első szárnyára is sokan felvonták a szemöldöküket. Már csak azért is, mert első ránézésre is látszik, hogy az SF-23-ason látható aprócska összekötők is úgy vannak kialakítva, hogy segítsék a légáramlást.
A magyarázatot a némileg módosított 2023-as technikai szabályzatban kell keresni. Az FIA a tavaly decemberben frissített regulákból ugyanis eltávolította azt a mondatot, amely előírja, hogy az ilyen elemeknek elsősorban mechanikai, strukturális vagy mérési célokat kell szolgálnia. Ez azt jelenti, hogy amíg az összekötők strukturális feladatot is ellátnak, azaz valóban összekötik a két vízszintes szárnyelemet és megfelelnek a szigorú mérési követelményeknek, teljesen legális azokat a lehető legjobban az aerodinamika szolgálatába állítani.
A Mercedes ma délelőtt mutatja be az idei autóját, a W14-est. Ezek után vajon ők is hasonló első szárnnyal rukkolnak elő?