A téli szezon a felkészülésé, így volt ez ifj. Érdi Tiboréknál is. Ki sem látszottak a munkából, az öreg Ford Sierrán minden nap dolgoztak. Az autó elkészült és Pécs környékén az első tesztet is teljesítette a csapat. Ifj. Érdi Tiborral a tesztet követően készítettünk interjút.
Tavaly jobbára csak az autó műszaki részével tudtunk foglalkozni, hogy versenyről versenyre életben tartsuk a Fordot. A karosszéria még olyan állapotban volt, ahogy hozzájutottunk a kocsihoz. A téli szezon arról szólt, hogy a karosszérián dolgozzunk. Még alvázvédő volt rajta, amit eltüntettünk, az összes nyíló ajtót kicseréltük és lekönnyítettük. Az alap karosszérián is voltak olyan versenyzésből adódó tekeredések, repedések, amit meg kellett javítani, illetve ezen a részen is könnyítettünk.
De a technika sem maradt érintetlen, ugye?
A motorunk az utolsó versenyen elkezdett füstölni, így az is teljes felújításon ment át. Új turbót kapott, a féltengelyeket felújíttattuk, a kardánra is ránéztük. Gyakorlatilag nincs olyan része, amivel eddig nem foglalkoztunk, de mivel 32 éves autóról van szó, ez azt hiszem természetes. Nem könnyű már a jó minőséget nyújtó beszállítók megtalálása sem. Egy év telt el közösen ezzel a Forddal, így még nem tudjuk, mi meddig bírja, egy picit vakon vagyunk abban a tekintetben, hogy mit mikor kellene cserélni, úgyhogy továbbra is versenyről versenyre építkezünk.
Ezért nevezed Múmiának?
Mert öreg mint egy múmia (nevet). Minden autómnak adtam valamilyen nevet. A Mitsubishit Tanknak hívtam, mert olyan nehéz volt mint egy T72-es tank, a Ford pedig a kora miatt kapta a nevét.
Láttam, hogy hozzányúltatok a diffihez, a váltóhoz is, és a végén egy mérőpadra is elmentetek. Elárulod mennyi lett a vége?
380 lóerő és 680 Nm nyomaték. Jó bőrben van. A teszten ott volt velünk a mérnök, és körről körre tudott még fejleszteni az autón. Az egyik kör után meg is kérdeztem tőle, hogy mit csinált vele, mert sokkal-sokkal rugalmasabb lett alulról, mint az előtte. Nevetve annyit mondott, hogy ő is csak próbálkozik. Egy régi osztófejfedeles motorról beszélünk, tehát ő sem tudja egészen pontosan, hogy mire mit reagál, úgyhogy neki is kihívás egy ilyen öreg autót jól beállítani, de azt gondolom, hogy kimagaslóan jó munkát végzett a mérnökünk, Kulin Feri.
Dolgoztunk egy kicsit a futóművön is, mert túl nagy dőlésekkel mentünk tavaly. Ezt most redukáltuk, és nagyon jól érzem magam benne. Most tartunk ott, ahol a Mitsubishivel tartottunk, hogy kezd az történni, amit én szeretnék.
Látod a mérnök, a szerelők, vagy akár épp a saját szemetekben azt a csillogást, hogy ezek még igazi versenyautók voltak, és jó velük bütykölni, foglalkozni, teljesítményt előcsalogatni belőlük? Azért, mert ezek még igazi versenyautók voltak a szó klasszikus értelmében?
Nekem ez az igazai azutósport. Nem arról szól, hogy vannak cikkszámok és megrendelek valamit, utalom a pénzt és jön. Itt még esztergályoshoz szaladgálunk, fejlesztünk, nem a komputereket bűvöljük. Ez még az a korszak amikor te magad találod ki, mit hogyan fejlessz, hogyan állíts be. Visszatértünk a Mitsubishi előtti korszakba, és itt mi gyártatjuk az alkatrészeket. Az autó építésének is megvan az a romantikája, mint amit a historic futamokon versenyzés közben érzünk és nagyon élvezünk.
Mit tudtok az idei menetrendről?
Alapvetően az Eb-t célozzuk meg. Ugye hat futamon kell indulni a kilencből, hogy értékeljenek a bajnokságban és hatot is értékelnek a kilencből, tehát eléggé kötött. Azt hiszem, könnyebb lesz azt elmondani, hogy mit hagyunk ki. Év végére tették az Acropolisz Rallyt, amit nem is értek. Voltam már ott háromszor, tudom milyenek a körülmények. Ezek a 30-50 éves autók nagyon nem oda valók, pótolhatatlan károk elkerülése okán nem indulunk ezen a versenyen. Főleg úgy nem volt jó döntés az FIA részéről, hogy egy tradicionális Elba Rallyt dobnak el az Acropolisz miatt.
Kihagyjuk a finnországi fordulót is. Ennek az az oka, hogy nincs semmilyen murva szettünk az autóhoz. Szerintem még kell egy-két év, hogy murvás versenyen el tudjunk indulni. A harmadik futam amit kihagyunk a távolabbi spanyolországi verseny lesz, ez 3000 kilométerre van tőlünk, egyértelműen a távolság miatt marad ki.
A Mecseken kívül láthatnak benneteket itthon a szurkolók?
Azt beszéltük meg apuval, hogy elindulunk az EB-n, és ha jó irányba alakulnak a dolgok, akkor megyünk az Európa-bajnokságon. Az első félévben túl leszünk négy versenyen, addigra meglátjuk, hogy alakulnak a dolgok.