back to top
2024. november 22. 16:33

KezdőlapF114 éve jégkrémezett Räikkönen, miután a Ferrari érthetetlen döntése tönkretette a futamát...

14 éve jégkrémezett Räikkönen, miután a Ferrari érthetetlen döntése tönkretette a futamát (videó)

-

Ki ne emlékezne rá, amikor a 2009-es Maláj Nagydíjon Kimi Räikkönen elővett egy jégkrémet a Ferrari vendéglátóegységének hűtőjéből, miközben a többi pilóta tűkön ülve várta, hogy mikor indítják újra a félbeszakított versenyt. Az viszont talán már kevesebbeknek van meg, hogy a Ferrari mit művelt a világbajnokával a megszakítás előtt.

Tizennégy évvel ezelőtt, 2009. április 5-én rendezték a hatalmas esőzés miatt végül idő előtt véget érő Maláj Nagydíjat, amelyen ennek okán csak a pontok felét osztották ki. A Jenson Button győzelmét hozó futam azonban nemcsak erről, hanem Kimi Räikkönen jégkrémezéséről is emlékezetes marad. A Ferrari világbajnoka a verseny félbeszakítása után egyszer csak pólóban, papucsban és rövidnadrágban jelent meg a közvetítésben, amint a Ferrari vendéglátó egységében jégkrémet vesz ki a hűtőből, majd a legnagyobb természetességgel elkezdi enni azt.

A jelenetet sokan úgy értelmezték, hogy a Jég(krém)ember magasról tesz arra, hogy aznap még versenyeznie kell, miközben a többi pilóta a koncentrációját fenntartva igyekszik minél felkészültebben várni a végül soha be nem következett újraindítást. Utólag viszont kiderült, hogy a finn pilóta autójában elromlott a KERS, és akkor már tudta, hogy minden valószínűség szerint véget ért a délutánja.

A legendás jégkrémezés:

Az a délután, ami addig sem tartogatott semmi jót a 2007-es világbajnoknak, hiszen miután a 9. helyről rajtolva felzárkózott az 5. pozícióba, a Ferrari stratégiái teljesen érthetetlen dolgot csináltak vele: a 19. körben megejtett kerékcseréje és tankolása után esőgumikon küldték vissza a teljesen száraz (!) pályára. Persze a radar jelezte az eső közeledtét, de ezzel együtt is mérhetetlen amatőrizmusra utal az extra puha keverékű esőabroncsokat feltenni valakinek úgy, hogy még egy csepp eső sem esett.

Ezzel végül azt érték el, hogy Räikkönennek négy kört kellett megtennie az eső megérkezéséig, ez idő alatt pedig teljesen kinyírta a gumijait, és visszaesett a 14. helyre. A Ferrari ezt még tetézte azzal, hogy miután kényszerűségből újra a bokszba rendelték a versenyzőjüket, az intermediate gumikat tettél fel az autójára, holott pont akkor kezdett el rendesen szakadni az eső.

A futam rövid összefoglalója ITT nézhető meg.

Mindez azonban már nem számított, a 33. körben ugyanis piros zászlóval félbeszakították a futamot, és mint később kiderült, már nem is indították újra, úgyhogy Räikkönen nyugodtan jégkrémezhetett, miközben Luca Colajanni, a Ferrari sajtófőnöke arról nyilatkozott a BBC-nek, hogy világbajnokuk autóját talán rendben tudják hozni az újraindításra, hiszen akkor még lehetett reménykedni a folytatásban.

Hogy végül sikerült-e volna helyrepofozni az F60-ast, azt már soha nem tudjuk meg, mindenesetre, ha nincs a taktikai melléfogás, a finn versenyző simán pontszerző helyen zárhatta volna a versenyt, hiszen az legjobb tízben érte volna a futam beszüntetése.

A rajtrácson az autójában ülő Timo Glock sem nagyon akart hinni a szemének:

Schumacher is benne volt?

A Ferrari katasztrofális idénykezdete (nem szereztek pontot sem Ausztráliában, sem Malajziában) éles kontrasztban állt azzal, hogy az istálló megnyerte az előző évi konstruktőri világbajnoki címet (mostanáig ez a legutóbbi vb-győzelme) és Felipe Massa is csak az utolsó kanyarban maradt alul a McLarennel szemben.

Persze nemcsak a maranellóiak, hanem a wokingiak is csúnyán visszaestek, de őket nem szedte úgy ízekre az olasz sajtó, mint a Ferrarit. Amelynek kötelékében a korábbiakhoz hasonlóan ott volt tanácsadóként a 2006 végén visszavonult Michael Schumacher, akit többen bűnbaknak kiáltottak ki a Maláj Nagydíj után, mondván Felipe Massa csúfos Q1-es kiesésében az időmérőn és Räikkönen elrontott stratégiájában is megvolt a maga szerepe.

Kimi Räikkönen, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Maláj Nagydíj, 2009
Schumacher a 2007-es világbajnok garázsában a Maláj Nagydíj alatt Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Ezek idióta kritikák, de mivel mindenki ismeri őt, könnyű célponttá tenni. Elfogadhatatlan csakis rá koncentrálni, mert ezek a csapat döntései” – idézte Willi Webert, a Schumacherrel akkor még együtt dolgozó menedzsert a Telegraph, és elnézve, hogy a Ferrari azóta is rendre lábon lövi saját magát a stratégiai döntéseivel (a 2017-es Japán nagydíj és a 2022-es Brazil Nagydíj időmérőjén például ugyancsak eljátszották, hogy az esőtől tartva nem a megfelelő gumin küldték ki Vettelt és Räikkönent, illetve Leclerc-t

Schumacher végül 2009 végéig maradt a Ferrarinál, hiszen 2010-ben visszatért a Mercedesszel, miközben Räikkönen is elhagyta a maranellói istállót, hogy a ralizásra koncentráljon. A némettel ellentétben a finn versenyző azonban még később visszatért a vörösökhöz, és további öt idényt húzott le velük.

Friss