back to top
2024. november 22. 14:35

KezdőlapF1Hihetetlen sztori a kulisszák mögül - Szó szerint ragasztószalag tartotta össze a...

Hihetetlen sztori a kulisszák mögül – Szó szerint ragasztószalag tartotta össze a Red Bull kettős győzelmét

-

A Red Bull a 2016-os Malajziai Nagydíjon három és fél év után először aratott kettős győzelmet. Ám ahhoz, hogy ez összejöhessen, hatalmas erőfeszítéseket kellett tenniük a háttérben ahhoz, hogy egyáltalán részt tudjanak venni a futamon.

Noha a Forma-1 a motorsport csúcsát jelenti, és a csúcstechnológia csúcstechnológiáját használják benne, még itt is előfordul, hogy a jó öreg ragasztószalagon múlik egy kettős győzelem. Ez történt meg a Red Bull-lal 2016-ban, amit az akkor még az energiaitalos csapatban dolgozó rendszermérnök elevenített fel a minap a Twitteren.

A Red Bull korábbi mérnöke a Motorsport.com „Melyik az a verseny, amelyet soha nem fogsz elfelejteni, és miért?” kérdést feltevő posztjára reagálva mesélte el, hogy mi történt a csapattal a 2016-os Szingapúri és Malajziai Nagydíj között, és miért kellett végül azon izgulni, hogy ne bukják el a kettős győzelmet.

Azt a kettő győzelmet, amelynek megszerzéséhez jókora szerencsére is szükségük volt, hiszen az évet domináló Mercedesek közül az egyik (Nico Rosberg) összeütközött Sebastian Vettellel a rajtnál, és visszaesett az utolsó helyre, a másik (Lewis Hamilton) pedig a 41. körben az élről esett ki motorhiba miatt.

Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Red Bull, Maláj Nagydíj, 2016
A két Red Bull útban a kettős győzelem felé  Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Daniel Ricciardónak és Max Verstappennek tehát csak egymással kellett megküzdenie, és az istállónak látszólag sima versenye volt. A színfalak mögött viszont nagy imádkozás zajlott. Hogy miért, azt Daniel Drury, a fentebb említett mérnök fedte fel.

„2016-os Malajziai Nagydí. A srácok kettős győzelmet arattak, miközben én először dolgoztam a [főhadiszálláson levő] műveleti szobában. Ez volt a Hamilton híres motorhibáját hozó verseny, de számomra nem emiatt emlékezetes, hanem a csoda miatt, hogy a Red Bull egyáltalán fel tudott állítani két autót a rajtrácsra…”

„Nyilvánvalóan a csapattagoknál sokkal több kell az autók üzemeltetéséhez és pályára küldéséhez, az istállók pedig mind mobil adatközpontokat visznek el minden egyes versenyre. Ezek látnak el energiával a garázsban szinte mindent, valamint a teljes bokszfalat, és szolgálnak kapocsként a pálya és a gyár között.”

A legalsó képen látható monstrumokról van szó

„Nos, az előző, Szingapúrban rendezett verseny utáni pakolásnál kint hagyták ezeket a garázs előtt az ottani egyik menetrendszerű zivatarban. Talán nem kell mondanom, hogy a víz és a számítógép nem nyerő kombináció. Valamilyen oknál fogva ez elkerülte a figyelmüket, és még vizesen becsomagolták őket a repülőre kerülő konténerbe. A nagy magasságnál jelentkező fagyás, majd kiolvadás kombinációja tulajdonképpen megsemmisítette az adatközpontban levő rendszerek 90%-át, beleértve az azokkal együtt csomagolt különböző mechanikai alkatrészeket.”

„Miután minden megérkezett Malajziába, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy komoly gondban vagyunk, és mindent ki kell nyitni és le kell ellenőrizni a sérülések miatt, egy nappal késleltetve a garázs felállítását, ami az F1-ben örökkévalóságnak számít. Aztán valaki összeszedte a bátorságát, és úgy döntött, vagyunk olyan helyzetben, hogy bekapcsoljuk az energiát.”

„Nem meglepő módon minden vagy felrobbant, vagy elszállt a szünetmentes tápegységig (UOS). A gyárban hajnali 3 óra volt, mi pedig eszeveszetten próbáltunk elegendő tartalék alkatrészt összegyűjteni, hogy elreptessük a pályára, de annak is kellett legalább 24 óra, mire odaér. Valami csoda folytán a csapatok némi tartalék alkatrésszel repkednek ehhez hasonló komoly meghibásodások esetére, a miénket pedig külön csomagolták, úgyhogy száraz volt.”

„De most egy teljes adatközpont-környezetet kellett újra megalkotnunk némi tartalék alkatrészből és néhány olyan elemből, amiről továbbra sem voltunk meggyőződve, hogy rendben van. Ekkor már csütörtök volt, hamarosan kezdődött az autók összeszerelése, amit meg lehet csinálni a gyárral meglévő kommunikációs összeköttetés nélkül is, de nem ideális. Akárhogy is, Milton Keynes-ben ülve és a pályán levő csapattal dolgozva sikerült összehoznunk együtt valamit, ami a normális szint nagyjából 20%-án működött.”

„Előreugorva vasárnapra, már néhány napja működtünk, néhány dolog továbbra is bedöglött, de elég volt ahhoz, hogy folytassuk. Én a műveleti szobában voltam arra az esetre, ha valami elszáll a verseny alatt, de őszintén szólva Milton Keynes-ből semmit sem tehettem volna. Az egész versenyt ott töltöttem, figyeltem, ahogy fogynak a körök, és folyamatosan ellenőriztem, hogy nem veszítettük-e el a fennmaradó két szerver valamelyikét.”

„Soha nem voltam ennyire boldog egy futam végét látva, a kettős győzelem pedig a hab volt a tortán. Kívülről nézve egy átlagos hétvége volt, amit a háttérben ragasztószalag tartott egyben.”

Dantől a Twitteren a bejegyzésfolyam alatt kommentben megkérdezték, hogy mi történt volna, ha valamelyik szerver meghibásodik, mire azt írta: „akkor valószínűleg mindkét autóval fel kellett volna adnunk a versenyt.”

Friss