back to top
2024. november 22. 12:49

KezdőlapHírekÓriási családi dráma az Indy 500-on, ilyet kitalálni is nehéz lett volna

Óriási családi dráma az Indy 500-on, ilyet kitalálni is nehéz lett volna

-

A csapattulajdonos apa végignézte, ahogy istállójának egyik autója elüti az Indy 500-részvételtől a másikat. Pont azt, amelyiket a saját fia vezeti.

Noha a Forma-1 törölte az Emilia Romagna Nagydíjat, nem maradtak izgalmak nélkül a motorsport szerelmesi vasárnap, hiszen többek között végigizgulhattak egy elképesztően szorosan és drámaian alakuló indianapolisi időmérőt: az ezen a héten vasárnap, közvetlenül a Monacói Nagydíj után esedékes Indy 500 kvalifikációjának második felvonását rendezték magyar idő szerint tegnap este.

Ez úgy nézett ki, hogy az időmérő szombati első felvonásának legjobb 12 pilótája lemeccselte, hogy kik jutnak be a hatos szétlövésbe – egyúttal eldöntötte a 7. és a 12. pozíciók közötti helyezések sorrendjét –, majd mielőtt ez a hat versenyző megküzdött a pole pozícióért, megnézhettük, hogy ki lesz az az egy balszerencsés, aki nem indulhat el a 107. Indianapolis 500-on.

Kétszeresen is történelmet írt az Indy 500 egyetlen női résztvevője

A világ egyik, ha nem a leghíresebb autóversenyén ugyanis minden évben csak 33 autó vehet részt, és ha ennél több nevező van, a szombati időmérőn a 30. helynél hátrébb végzők külön lejátsszák, hogy a fennmaradó 3 helyen ki jut be a versenyre. Az idén úgy alakult, hogy a gyors oválpályákon, így Indianapolisban is látványosan szenvedő Rahal Letterman Lanigan Racing 4 autójából 3 is a 30. helynél hátrébb végzett szombaton (Katherine Legge-el a volánnál a 4. éppen, hogy a 30. helyen biztosította részvételét a küzdelemben), így benne volt a pakliban, hogy vasárnap az egyikük kiírja magát az idei Indy 500-ról.

Miután az utolsó négy helyezett között zajló egy órás szétlövés első köreit követően az egyaránt Rahal-versenyző Jack Harvey és Graham Rahal (ő a csapat társtulajdonosának, az 1986-os Indy 500-győztes Bobby Rahalnak a fia) állt az utolsó, illetve utolsó előtti helyen, már sejthető volt, hogy valamelyik Rahal-autó búcsúzik. Mivel Harvey négy körös átlaga 0,68 mérföld/órával volt rosszabb csapattársáénál, és az időkorlát miatt ilyenkor már nagyon limitáltak a beállítás-változtatási lehetőségek, többen már bizonyára ekkor elkönyvelték magukban, hogy megvan a kieső.

Graham Rahal első, és mint utólag kiderült, egyetlen próbálkozása során csak a csapattársát tudta megelőzni:

A 30 esztendős brit azonban 10 perccel a vége előtt pályára hajtott, hogy megpróbálja kigolyózni Graham Rahalt, akinek ezután még lett volna ideje válaszolni. Ám Harvey ismételten nem bizonyult elég gyorsnak, és ekkor már tényleg borítékolhatónak tűnt, hogy ő lesz az, aki nem vehet majd részt a versenyen. Különösen úgy, hogy a szabályok értelmében az utolsó 10 percben teljesített próbálkozásokat követően már nem lehet extra hűtőkört megtenni, és így visszahűteni a felmelegedett állapotában teljesítményt veszítő motort, azaz egy azonnali újrapróbálkozás sikerének valószínűsége sem túl nagy. Ezt vetítette előre az is, hogy Harvey-t az első négykörös etapja után a csapata csak azért küldte vissza a pályára újabb négy körre, hogy viszonylag kis tempóban körözve az autóját hűtse, megfelelő állapotba hozva a motort az újabb éles bevetésre.

Csakhogy Harvey és a mérnökcsapata nem adta fel, hanem a második, csupán az utolsó helyre elegendő éles négy köre után ismét kereket cseréltek a Hondán, tankoltak bele egy kicsit, és lesz ami lesz alapon kiküldték a pályára egy utolsó nekirugaszkodásra. Graham Rahal eközben – még úgy is, hogy tudta, már nem lesz ideje újabb próbálkozásra –, az autójában maradt, és onnan figyelte az eseményeket.

Harvey nyitókörét (229,435 mérföld/óra), majd második körét (229,082 mérföld/óra) látva aztán csak legyintettünk, mondván az történt, ami várható volt, és a britnek esélye sem lesz jobbat menni Rahal 229,159-es átlagánál, lévén már a második körben ez alatt volt, és az esetek többségében a versenyzők körről körre lassulnak. A 30-as autó pilótája ekkor azonban a menet közbeni állításokkal hihetetlen módon talált némi tempót, és a harmadik körében gyorsult (229,176 mérföld/óra).

A feszültséget fokozta, hogy a közvetítés rendezője végig osztott képernyőn mutatta őt, a csapattulajdonos Graham Rahalt, illetve az Indy 500-indulásáért aggódó fiát. Harvey harmadik körét látva alighanem mindketten igencsak feszültek lettek, és volt is miért, az istálló addigi leglassabb pilótája ugyanis 228,971 mérföld/órás körrel zárta a próbálkozását, ami azt jelentette, hogy 0,07 (!) mérföld/órával produkált jobb átlagot, mint a csapattársa. A 70 éves, 13 Indy 500-on induló, 1993-ban az időmérős kiesést maga is átélő Bobby Rahal pedig végignézte, ahogy csapatának egyik versenyzője elüti a fiát a lehetőségtől, hogy részt vegyen élete 16. Indy 500-án.

Az elképesztő pillanatok, ahogy Jack Harvey beslisszan a versenybe, Rahal pedig kiesik:

Természetesen mindkét Rahal méltóságteljesen viselte a történteket. „Ez a nehéz része. Nem tehetsz semmit, nem tudsz újra próbálkozni, ott ragadtál az utolsó helyen. De mint mondtam ezeknek a srácok, csak pozitívnak kell maradni. Mindenki rengeteg erőfeszítést tesz bele ebbe, most pedig csak nem sikerült. Jack meglepett és az is, hogy a felmelegedett autóval is sikerült neki. Ez a hely semmit nem ad könnyen, nem történnek csak úgy meg a dolgok, mi pedig nem voltunk elég jók. A négy autónk közül nyers tempóban mi voltunk a leglassabbak egész héten, és sajnos az ilyesmi megtörténik. Pozitívnak, alázatosnak és hálásnak kell lennünk győzelemben és vereségben is. Majd jövőre” – nyilatkozta elcsukló hangon Graham Rahal, majd arra a kérdésre, hogy mennyire nehéz volt neki személy szerint ez a hét, már tényleg a sírás szélén azt felelte: „Az elejétől fogva tudtam, hogy bajban vagyunk.”

Ezután pedig már nem tudta tovább visszatartani a könnyeit, úgyhogy leült az autója szélére és sírva fakadt, felesége és két és fél éves kislánya vigasztalta.

Családja vigasztalja Graham Rahalt:

A McLaren tartalékja lett a leggyorsabb

A családi drámával természetesen nem ért véget az időmérő, hiszen hátra volt még a pole pozícióért zajló hatos csata, amelyet végül a Chip Ganassi Racing színeiben versenyző 2021-es IndyCar-bajnok Alex Palou nyert meg. A McLaren F1-es csapatának tartalékpilótája rekordot jelentő 234,217 mérföld/órás átlagot repesztett, amit már senki nem tudott megdönteni, noha a 22 esztendős holland Rinus Veekay csupán 0,006 ezreddel maradt el tőle. 10 mérföldön mondhatni nem létezik ennél szorosabb csata…

Felix Rosenqvist, McLaren, Indy 500
Alain Prost 1984-es McLaren MP4/2-esének festése Rosenqvist autóján  Fotó: McLaren Racing

Utolsóként a McLaren 1984-es Monacói Nagydíjon használt festését idéző autóval Felix Rosenqvist próbálkozott, mivel korábban ő nyerte az első szombati szakaszt. A svéd nem kezdett kiemelkedőnek, viszont nagyon konzisztens köröket autózott, így a végén ő is 234 mérföld/óra feletti átlaggal zárt, a pole-ról viszont lecsúszott és harmadik lett.

Palou mindent eldöntő négy köre:

Friss