back to top
2024. november 22. 17:55

KezdőlapF1Alonso és az Aston Martin elszalasztotta az esélyt a győzelemre a monacói...

Alonso és az Aston Martin elszalasztotta az esélyt a győzelemre a monacói esőkáoszban

-

Max Verstappen nyerte az esővel nehezített Monacói Nagydíjat, de ha nem tesznek fel rossz gumit az autójára, könnyen lehet, hogy Fernando Alonsóé lett volna a győzelem.

Az eső mentette meg az unalomba fulladástól az idei Monacói Nagydíjat, amelyen Fernando Alonso 10 év elteltével ismét F1-es győzelmet szerezhetett volna, ám egy félreértés miatt ez végül nem jött neki össze, ugyanis amikor több mint 20 körrel a verseny vége előtt megérkezett az eső a Hercegségbe, és a spanyol pilóta kiállt a bokszba a második helyről, az Aston Martin slick gumikat tett az autójára, miközben a mögötte érkezők egyaránt intermediate abroncsokat kaptak.

A zöld oldalfalú Pirellikre váltott az élen álló Max Verstappen is, aki így simán megtartotta a vezetést, noha a slick gumikon csúszkálva egyszer a falat is eltalálta. Néhány körrel a vége előtt aztán ismét megtette ezt, de szerencséjére a Red Bull bírta az ütéseket, a holland pilóta így több mint 25 másodperces előnnyel ért célba a második hellyel így is az Aston Martin fennállásának legjobb eredményét elérő Alonso előtt.

Hátrébb hatalmas volt a kavarodás, amiből végül Esteban Ocon jött ki a legjobban és dobogóra hozta be az Alpine-t. Mögötte Lewis Hamilton, George Russell, Charles Leclerc, Pierre Gasly, Carlos Sainz, Lando Norris és Oscar Piastri lett az első tíz sorrendje. Az egyetlen hivatalos kieső a nehéz körülmények ellenére a borzasztó futamot teljesítő, többször is balesetbe keveredő Lance Stroll lett, míg az utolsó helyről induló, az autóját szintén többször megrongáló Sergio Pérez csak a 17. helyen végzett. Rajta kívül Kevin Magnussen nem látta még meg a kockás zászlót, de mivel ő 3 körrel a leintés előtt parkolt be a Haas garázsába, hivatalosan rangsorolták.

Fernando Alonso, Max Verstappen, Red Bull Racing, Aston Martin, Monacói Nagydíj
Alonso nem tudta elkapni Verstappent, pedig megvolt rá az esélye  Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Noha előzetesen benne volt a pakliban, hogy az Aston Martin lágy gumin rajtolva megpróbálhatja átugrani Max Verstappent az első kanyarban, a silverstone-i gárda inkább más utat választott és a kemény gumin küldte csatába Fernando Alonsót, miközben az élről rajtoló holland a közepes keveréken kezdett. Hasonlóan tett Esteban Ocon (3.), Lewis Hamilton (5.), Cunoda Juki (9.), Lando Norris (10.), Nyck de Vries (12.), Alex Albon (13.), Logan Sargeant (16.), Nico Hülkenberg (18.) és Sergio Pérez (20.) is, miközben Alonso mellett a keményeket választotta Carlos Sainz (4.), Charles Leclerc (6.), Pierre Gasly (7.), George Russell (8.), Oscar Piastri (11.), Lance Stroll (14.), Valtteri Bottas (15.) és Kevin Magnussen (17.), miközben Csou Kuan-jü (19.) a lágyakon rajtolt.

A versenyzők nagyon vigyáztak egymásra az első kanyarban, így az élmezőnyben nem is változott a sorrend, ám kicsit később már megkezdődött a helyezkedés: Nico Hülkenberg fékezte el magát a Mirabeau-kanyarban és ment neki Sargeantnak, előtte pedig Stroll koccant össze kétszer is Albonnal, aki a biztonság kedvéért a Haas német pilótájától is kapott egyet.

A hajtűben már több koccanás is történt:

Az első kör végén Hülkenberg, a balhéból látványosan kimaradó és az utolsó helyen a Fairmont-hajtűben az autóját szinte állóra fékező Pérez, valamint Csou is a bokszba hajtott kemény gumikért, hogy később így próbáljon meg a kiállásukat későbbre időzítők elé vágni. Az élen közben Verstappen magabiztosan vezetett Alonso előtt, miközben a harmadik helyen Ocon elkezdett leszakadni, így hamar kétszereplőssé vált az első helyért zajló küzdelem.

Hogy nagyon leszakították magukról az üldözőket, rossz hír volt Alonsónak, hiszen így Verstappennek csak a spanyolra kellett figyelnie. A holland ráadásul remekül bánt a több autón is hamar szemcsésedni kezdő közepes gumikkal, és egészen kihúzta addig, amíg 26 körrel a 78 körös futam vége előtt meg nem érkezett az eső, ami mindent felboríthatott volna, és sok mindent fel is borított.

Néhány körön át megbirkózott a mezőny a pálya második szektorában egyre jobban szemerkélő esővel, ám az 55. körben annyira rákezdett, hogy nem volt más választás, ki kellett állni köztes esőgumikért. Alonso ebben a körben érkezett is, miközben az előtte valamivel több mint 8 másodperccel vezető Verstappen kint maradt. Ez lehetett volna az a pillanat, amikor az Aston Martin elcseni a győzelmet a Red Bulltól, csakhogy a spanyol érthetetlen módon közepes keverékű slick gumit kapott, míg a mögötte a bokszba özönlők egyaránt intermediate gumit vételeztek.

Alonsónak csak másodjára adtak megfelelő gumit:

Eközben Verstappenen kívül a két Ferrari is kint maradt, ami katasztrofális döntésnek bizonyult a részükről, Carlos Sainz hamarosan ki is csúszott, és nekicsapódott a Mirabeau bukóterének, de folytatni tudta, a kör végén pedig az időközben a Portier-kanyar védőkorlátját megkóstoló címvédőhöz, Leclerc-hez és Alonsóhoz hasonlóan a bokszba vette az irányt.

Verstappen és Alonso szerencséjére a kiállások előtt akkora volt az előnyük, hogy az első és a második helyre tértek vissza, az intereken autózók kivezető körének szektoridejeit elnézve pedig bebizonyosodott (Lewis Hamilton például csak a középső szektorban 8 másodpercet vert a slickeken csúszkáló Verstappenre), hogy amennyiben Alonso elsőre jó gumit kap, simán átvette volna az első helyet.

A spanyol pilóta rádiózását meghallgatva kiderült, hogy az első kiállása előtti kör felénél, az alagút után azt rádiózta, hogy a hetes és nyolcas kanyar már megérett az intermediate-re, de a pálya többi része száraz, majd hozzátette, „nem tudom, haver.” Mérnöke erre azonnal közölte, hogy a kör végén álljon ki közepes keverékű slickekért. Alonso erre már nem válaszolt, majd legközelebb a bokszkijáratban szólalt meg, arra kérve a mérnökét, hogy figyelje az intermediate gumit kapók idejeit.

Alonso ezután azonnal jelentette, hogy a hármas kanyarban „erősen esik”, és hogy szerinte kellenek az interek, majd rögtön ezután kijelentette, hogy a kör végén érkezik a köztes esőgumiért.

A verseny záró szakaszában több kicsúszás és kisebb incidens is történt, de az élen állók sikeresen a pályán tartották az autójukat, noha Verstappen az uszodánál egyszer még lekoccolta a falat. A holland végül 28 másodperces előnnyel ért célba Alonso előtt, akit 9 másodperccel Esteban Ocon követett, megszerezve az Alpine idei első dobogós helyezését.

Ami a hátrébb végzőket illeti, a két Mercedes végül mindkét Ferrari átugrotta, Lewis Hamilton pedig a célig közvetlen közelről üldözte Ocont. Az ötödik helyen záró George Russellnek pedig még arra is volt elég tempója, hogy több mint 5 másodperccel végezzen a 6. helyezett Leclerc előtt, mivel 5 másodperces büntetést cipelt, amiért egy korábbi kicsúszásnál veszélyesen tért vissza a pályára, az érkező Sergio Pérez pedig nekiment.

Az esőkáosz (Verstappen falazása, Sainz megpördülése, Magnussen hibája, Pérez majdnem kiesést eredményező rontása):

Hátrébb a 4. rajtkockából induló Carlos Sainznak eléggé hektikus futama volt, mert még a verseny elején eltalálta Ocont az alagút utáni sikán féktávján, amitől leszakadt az első szárnyának jobb oldala. Az extra kiállást ugyanakkor megúszta, mert az FIA nem nyilvánította veszélyesnek az elemet, Monacóról lévén szó pedig a leszorítóerő-veszteséggel is meg tudott birkózni.

Sainz az első kiállásnál aztán dühösen kifakadt a Ferrarira, amiért szerinte túl korán hívták be, és nem tudta a bokszban megelőzni a korábban cserélő Ocont. Ezt követte a már említett késői intermediate gumira váltás és a megpördülés a Mirabeau-ban.

Az utolsó két pontszerző helyet a McLarenek csípték el, miután a hajrában mindketten levadászták a fékproblémákkal küzdő Cunodát, aki a Mirabeau bukóterét is meglátogatva a 15. helyig csúszott vissza.

De így sem tudott visszaesni Sergio Pérez mögé, aki az utolsó helyről rajtolva elképesztően zavaros versenyt futott. Miután az első kör végén kiállt és kemény gumikon utolérte a mezőnyt, hosszú körökön át Lance Stroll mögé szorulva autózott, majd amikor Verstappen utolérte őket, megpróbálta kihasználni a lekörözés jelentette esélyt, és az alagút utáni sikánban megtámadta az Aston Martint, de közben nekiment Kevin Magnussen Haasának, és jöhetett be új első szárnyért.

Ezt még később megfejelte egy kis híján „végzetes” balesettel, amikor elveszítette az uralmat az RB19-es felett az első uszodai sikánban, de megúszta összetört bal hátsó felnivel és egy extra kerékcserével. Ekkor feltették neki a teljes esőgumikat, hogy legalább Verstappennek monitorozza a körülményeket, de később visszaváltottak intermediate-re. Pérez végül két körös hátrányban ért célba úgy, hogy összesen ötször látogatta meg a szerelőit.

A Monacói Nagydíj végeredménye:

Friss