back to top
2024. november 22. 12:29

KezdőlapTEREPRALLYAz Audi keresi a Dakar (le)szereplés okait

Az Audi keresi a Dakar (le)szereplés okait

-

Az Audi Sport csapat a 2023-as Dakar Rally után a felfüggesztés és a gumiabroncsok analitikai tesztjével folytatta a Dakar szereplés elemzését. Bár az Audi RS Q e-tron januárban a 15 versenynapon összesen 14 dobogós eredményt ért el, mégis kudarcként lehet elkönyvelni az idei versenyt. Miközben az elektromos hajtáskoncepció hibátlanul működött, a gumik problémái egyértelműen visszavetették a három pilótapárost, a Mattias Ekström – Emil Bergkvist, a Stéphane Peterhansel – Edouard Boulanger és a Carlos Sainz – Lucas Cruz duókat, az év legfontosabb versenyén. A január óta végzett elemzések mellett a csapat májusban egy szaúd-arábiai teszttel zárta le az okok vizsgálatát.

Rolf Michl, az Audi Motorsport vezetője egyértelmű célt tűzött ki csapata elé: „A technológiánk, az egész csapat, valamint a versenyzőink és a navigátoraink rendelkeznek azzal a potenciállal, hogy az élmezőnyben autózzanak. Ezt a szakaszeredményeink is bizonyították. Annál bosszantóbb volt tehát, hogy a gumik meghibásodása és egyéb problémák visszavetettek minket januárban. Most megoldást kell találnunk. A szisztematikusan megtervezett tesztünk az elméleti elemzés után a következő fontos lépés volt ezen az úton.” Az Audi Sport csapat és a három pilóta, Mattias Ekström, Carlos Sainz és Stéphane Peterhansel május harmadik hetében több napos töltött Szaúd-Arábiában, hogy megkeressék a meghibásodások okait.

foto: Audi Sport

A Dakar hivatalos gumiszállítója, a BF Goodrich két különböző típusú gumiabroncsát használva a csapat összehasonlította a teljesítményt, és megpróbálta rekonstruálni a januári sérülések körülményeit, hogy ellenintézkedéseket dolgozzon ki. Ehhez különböző pályákat jelöltek ki. Egy alig 13 kilométeres, murvás és homokos sprintpályán vizsgálták a mérnökök a teljesítmény szempontjait. A mintegy 110 kilométeres, köves pályán a tartósságra és a sérülésekre helyezték a hangsúlyt. Ugyancsak napirenden volt a lengéscsillapítókkal való munka, mivel a futóműnek megbízhatóan, ugyanakkor következetesen és hatékonyan kell viselkednie a terepen. Az alvázban a terhelések és gyorsulások mérésére szolgáló érzékelők segítették ezt a fajta elemzést.

Audi RS Q e-tron
foto: Audi Sport

Sven Quandt, a Q Motorsport csapatigazgatója így összegzett: „A teszt szervezése határozottan nehéz volt, az Audi Sport mindenben támogatta ezt a tesztet. A futamok során sikerült reprodukálnunk a gumik meghibásodását, ami annyiban örömteli, hogy így nagyon jól elemezhetjük azokat a körülményeket, amelyek januárban fejfájást okoztak nekünk. Ehhez szorosan kapcsolódnak a felfüggesztés beállításai, amelyeket variáltunk. Százszázalékos megoldást még nem dolgoztunk ki, de a teszt értékes volt, és jó úton járunk.

Sainz
foto: Audi Sport

Carlos Sainz a januári balesete után újra teljesen egészséges volt, és a szokásos navigátorával, Lucas Cruzzal tesztelt, és Stéphane Peterhansel is Cruzzal együtt autózott. „Helyes döntés volt, hogy Stéphane állandó navigátorát, Edouard Boulanger-t még nem vetettük be újra a januári sérülése után, mivel a tesztpályák fizikailag nagyon megterhelőek voltak. Végül is minden további, extrém megterhelés nélküli nap támogatja a további gyógyulási folyamatot” – mondja Rolf Michl. Mattias Ekström szintén állandó navigátorával Emil Bergkvisttel vett részt a szaúdi teszten.

Szaúd-Arábiában a csapat 42 Celsius-fokos hőmérsékletetben és erős szélben dolgozott, ezek a körülméynek a csapattagok számára is megterhelőek voltak. Az Audi RS Q e-tron hajtáslánca hiba nélkül teljesítette a tesztet. A 2568 kilométeres távon ez a hajtási koncepció érettségét igazolta. A műszaki mtapasztalatok mellett remészetesen a versenyzők a vezetési stílusukat is fejlesztették a teszten.

A hazaérkezés után az összes rögzített adat átfogó elemzését tervezi a csapat, ezzel folytatják a 2024-es Dakar Rally felkészülésüket.

Audi RS Q e-tron
foto: Audi Sport

Friss