back to top
2024. november 22. 13:23

KezdőlapF1Verstappen falnak ment, Pérez ismét betlizett, a McLaren feltámadt Silverstone-ban

Verstappen falnak ment, Pérez ismét betlizett, a McLaren feltámadt Silverstone-ban

-

Meglepetésekkel, necces helyzetekkel és izgalommal teli időmérőn van túl a Forma-1-es mezőny Silverstone-ban. A pole pozíciót Max Verstappen szerezte meg a Brit Nagydíjra, mögötte azonban két meglepetésember végzett.

A félig száraz, félig esős körülmények között rendezett, Charles Leclerc elsőségével záruló harmadik szabadedzés után a Brit Nagydíj időmérője főként száraz pályán kezdődött, néhányan mégis intermediate abroncsokon hajtottak ki a pályára. A két Ferrari, a két Haas és Logan Sargeant voltak azok, akik a köztes esőgumikat kapták, Charles Leclerc pedig már a kivezető körében közölte, hogy száraz pályás abroncsokra van szüksége, végül pedig ő, Sainz, Hülkenberg, Magnussen és Sargeant is azonnal visszajött kerékcserére.

Hogy mennyire nehezek voltak a körülmények, azt jól mutatta, hogy Lewis Hamilton rögtön az első mért körében megforgott a Stowe-kanyarban és meg sem állt a kavicságyig, de szerencséjére nem ásta el magát, úgyhogy folytathatta a körözést. Azt a körözést, ami innentől kezdve arról szólt, hogy ki tud még időben minél jobb kört összerakni, néhány perc után ugyanis elkezdett szemerkélni az eső. Mivel nem esett nagyon, mindenki folyamatosan javított az idején, de nem lehetett elvenni a gázt, hiszen a pálya javulásával egyre szorították lejjebb a lécet a pilóták, így ami elég volt az első ötbe, másfél perccel később lehet, hogy már továbbjutást sem ért.

Hamilton a kavicságyban kezdett

4-5 perccel a Q1 vége előtt jobban rákezdett az eső, majd 3 perc 11 másodperccel a leintés előtt piros zászlóval félbeszakították a körözést, mert Kevin Magnussen Haas-Ferrarija megállt a pályán. Ekkor Verstappen, Alonso, Leclerc, Sainz, Hamilton, Russell, Ocon, Stroll, Piastri, Cunoda, De Vries, Gasly, Norris, Pérez, Hülkenberg, Magnussen volt az első 15, még továbbjutó pilóta sorrendje, a kiesők között pedig Csou, Sargeant, Bottas és Albon tanyázott.

A két Williams egyértelműen nem mozgott olyan jól, mint teljesen száraz pályán, de mindkettejük továbbjutást érő idővel várhatta volna a folytatást, ha nem hibázik bele az utolsó körébe.

Végül azonban az eső megkegyelmezett a mezőnynek, a pálya állapota pedig jelentősen jobb lett, mire újraindították a Q1-et, így hatalmas tűzijátékot láthattunk. Előtte azonban még végignézhettük, ahogy Max Verstappen a garázsból kihajtva alulkormányzottá válik és nekimegy a bokszutca falának, letörve az első szárnyát. Szerencséjére nagyobb kárt nem tett az autóban, és még a bokszutca végi lámpa zöldre váltása előtt visszatolták, és feltettek neki egy új szárnyat.

A címvédő ezután a kivezető körön elkezdett csatázni Lewis Hamiltonnal, aki teljesen leszorította őt a Wellington-egyenesben, de a hollandnak így is sikerült előznie. És nemcsak itt előzött, hanem a versenyzők közötti hallgatólagos megállapodást felrúgva az utolsó sikán előtt is számos autó mellett elment, Hamilton pedig követte, aminek az lett az eredménye, hogy majdnem belecsúszott Esteban Ocon Alpine-jába.

A kétszeres és a hétszeres világbajnok magánakciója kisebb láncreakciót indított el, és például Carlos Sainz is a gázra lépett, és megelőzte Charles Leclerc-t, amire a monacói egy „Szép, Carlos, szép. Jó előzés az utolsó kanyarban” üzenettel reagált. A teljes sztorihoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy az újraindítás után, még a bokszutcában a Ferrari arra kérte Sainzot, hogy engedje el a csapattársát, amit ő meg is tett, majd közölte a mérnökével, hogy igazságtalannak érzi ezt, mert Leclerc a 3., ő a 4., azaz ő van nagyobb veszélyben a kiesést illetően.

Nagy volt a kavarodás a Q1 végén

Hogy mennyit javult a pálya néhány perc alatt, azt a hajrában elsőként mért kört teljesítő Pérez ideje mutatta. A mexikói 7 és fél tizeddel ment jobb kört Verstappen etalonjánál, amivel átvette a vezetést. Ő volt az egyetlen, akinek lett volna ideje még egy mért kört megtenni, de teljesen lemerült akkumulátorral nem lett volna értelme. Pedig, ha lehetett volna, Péreznek meg kellett volna tennie, ez az idő ugyanis végül nem lett elég a továbbjutáshoz, a mexikói a 16. helyen kiesett. Ezzel tovább folytatta a negatív szériáját, hiszen zsinórban ötödik alkalommal nem jutott be a Q3-ba, az elmúlt öt időmérő során pedig harmadszor vérzett el a Q1-ben.

Nem sokon múlt Fernando Alonso búcsúja sem, hiszen a spanyol csak 19 ezreddel előzte meg Pérezt és csusszant tovább a 15. helyen. Az első helyet Lando Norris kaparintotta meg Leclerc, Russell, Hamilton és Verstappen előtt, míg Sainz csak a 12. időt ért el. A kiesők között Pérez mögött még Cunodát, Csout, De Vries-t és a hajrából értelemszerűen már kimaradó Magnussent találtuk, azaz végül mindkét Williams továbbment.

A Q1 végeredménye:

A Q2 elején még fenyegetőnek tűnt az eső, és volt, akivel azt közölték, hogy néhány percig még szemerkélni fog, ám ez végül nem jött be, és nem sokkal később még a nap is kisütött. A pálya állapota ennélfogva rohamosan javult, így most is minden az utolsó mért körökön múlt. Kivéve Valtteri Bottasnak, aki alatt még a Q1 végén, a leintés után megállt az Alfa Romeo, így a finn hiába jutott tovább, nem tudott részt venni a második szakaszban.

A két Mercedes és a két McLaren valamivel korábban teljesítette utolsó mért körét az új lágy gumikon, így benne volt, hogy a többiek kigolyózzák őket, de végül mindannyian továbbjutottak, noha Russell csak a 10. helyen. Az élen Verstappen zárta a Q2-t, mögötte viszont meglepetésre a két McLaren végzett Piastri-Norris sorrendben, az ausztrál újonc lemaradása pedig csupán másfél tizedre rúgott. A Williamsszel továbbra is szárnyaló Alex Albon bejött a negyedik helyre, Logan Sargeant azonban betlizett: miután kétszer is törölték a körét pályaelhagyás miatt, a végén 1 másodperccel lassabb kört sikerült csak összeraknia a csapattársánál, így a 14. helyen kiesett.

A két Ferrari több mint 5 tizedes lemaradásban végzett, rajtuk kívül pedig még Gasly és Alonso jutott tovább. A kiesők között találtuk a 11. helyen Hülkenberget, a 12.-en Strollt, a 13.-on Ocont és a sort záró Bottast. Az Alpine versenyzője már a rádióban bocsánatot kért a csapatától, mert a felvezető körének végén rossz helyzetbe hozta magát azzal, hogy az utolsó sikánban bevetődött a szintén gyorskörre készülő Lance Stroll mellé, elfékezte magát, majd nem tudott jól kigyorsítani a célegyenesre, mert félre kellett állnia a mért körön érkező Leclerc elől.

A Q2 végeredménye:

A Q3-ra véglegesen lenyugodtak a kedélyek, a napsütésben mindenki a szokásos két mértkörös menetrendet követte. Verstappen rögtön jelezte, hogy nem lesz könnyű megverni őt, amikor 1:27.084-es körével több mint 6 tizeddel állt az élre a második helyre feliratkozó Lewis Hamilton előtt. A hétszeres világbajnokot Piastri, Leclerc, Sainz, Alonso, Albon, Gasly, Russell és Norris követte.

A valódi erősorrendre azonban várni kellett az utolsó próbálkozásokig, amikor mindenki új gumin érkezett. Elsőként Leclerc ért körbe, és lila első szektor után mindössze 52 ezreddel maradt el Verstappentől, amivel besorolt a második helyre. Utána jött Sainz, aki lila utolsó szektorral és 62 ezredes lemaradással az ideiglenes 3. pozíciót kaparintotta meg. A spanyolt George Russell követte, hogy szintén lila utolsó szektorral és 71 ezredes lemaradással a 4. helyre jöjjön be.

Alonso ezután nem volt veszélyes az elejére és közel 6 tizedes lemaradással csak az 5. időt érte el, majd után Hamilton 127 ezredes hátránnyal a csapattársa mögé iratkozott fel, következett a nagy meglepetés: Lando Norris 1:26.961-gyel 123 ezredet adott Verstappennek és átvette a vezetést, majd Oscar Piastri a másik McLarennel a 3. időt érte el.

Minden a sorban utolsó előttiként érkező Verstappenen múlt, aki a második szektorban még javítani sem tudott, ám a harmadikban nagyot ment, és 241 ezreddel lenyomta Norrist. A sort Alex Albon zárta, de erőfeszítései csak a 8. helyre voltak elegendők.

Verstappen zsinórban ötödik pole-ját szerezte (miközben Pérez zsinórban ötödször esett ki a Q1-ben), összességében pedig ez a 28. rajtelsősége az F1-ben.

A Brit Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Friss