back to top
2024. november 24. 06:38

KezdőlapF1A nyugdíjas Schumacher visszatért, hogy kipróbálja Räikkönen világbajnok Ferrariját (videó)

A nyugdíjas Schumacher visszatért, hogy kipróbálja Räikkönen világbajnok Ferrariját (videó)

-

Michael Schumacher 16 éve mutatta először jelét annak, hogy nem fog tudni elszakadni a Forma-1-től 2006-os visszavonulása után. A hétszeres világbajnok ugyanis 2007. november 13-án és 14-én Barcelonában vett részt kollektív teszten, hogy első alkalommal tegye próbára Kimi Räikkönen világbajnok F2007-esét. 

387 nappal azután, hogy a 2006-os Brazil Nagydíjon emlékezetes versennyel elbúcsúzott a Forma-1-től, a Ferrarit 2007-ben különleges tanácsadóként segítő Michael Schumacher az év novemberében ismét élesben, vagy legalábbis versenytempóban vezethetett F1-es autót. Ezt azért kell kiemelni, mert 2007 júniusában, a Ferrari alapításának 60. évfordulója alkalmából bemutatózott egy korábbi autójával, október végén pedig megtett már néhány kört az F2007-essel az eső áztatta Fioranóban.

November 13-án Barcelonában viszont először léphetett oda igazán annak az autónak, amellyel akár még ő is versenyezhetett volna, ha 2006-ban nem dönt úgy (vagy a Ferrari elnöke nem tereli afelé), hogy inkább szögre akasztja a sisakját. A teszt célja félig a szórakozás, félig pedig az volt, hogy az elektronikai segédeszközök újbóli betiltása előtt a Ferrari olyan versenyző tapasztalatát hívja segítségül, aki pályafutása nagy részében azok nélkül versenyzett.

Embed from Getty Images

„Michaelnek nagy tapasztalata van a kipörgésgátló és elektronikai segédeszközök nélküli autók vezetésében, így van értelme, hogy megossza a tapasztalatát” – idézte az Autosport Sabine Kehm-et, Schumacher szóvivőjét és későbbi menedzserét, aki azt is elmondta, hogy bár a hétszeres világbajnok 2007 májusában még úgy nyilatkozott, hogy nem vágyik vissza a pilótafülkébe, Jean Todt csapatfőnök mindig is úgy állt a kérdéshez, hogy Schumacher bármikor tesztelhet.

A november közepi dátum ellenére kellemes, 20 fokos melegben rendezett gyakorlás sztárja természetesen a német legenda volt, aki 63 kört tett meg, és 1:21.918-cal a tesztnap legjobb idejét ért el, 0,215 másodperccel megelőzve a másik F2007-est vezető Luca Badoert.

Noha mind a 10 csapat képviselte magát, különböző okok miatt a világbajnok Kimi Räikkönen, illetve Fernando Alonso és Lewis Hamilton sem volt jelen, miként Felipe Massa is pihenőjét töltötte, így Schumachert velük nem lehetett összemérni.

A 38 esztendős német másnap aztán már 90 kört vezetett és 1:21.486-ra javítva lett első Pedro de la Rosa McLarenje és Heikki Kovalainen Renault-ja előtt, de az időeredményekből ezúttal sem lehetett messzemenő következtetéseket levonni.

Rövid összefoglaló az első tesztnapról:

„A jó dolog az, hogy abszolút a szórakozás volt az előtérben, ez már a kezdettől fogva egyértelmű volt. Egyszerűen arról volt szó, hogy megnézzem, berozsdásodtam-e vagy sem. A pályán akartam megtudni ezt” – mondta Schumacher a teszt után, majd hozzátette, hogy hiányzott már neki az F1-es autó vezetésének élménye.

„Nagyon jól – felelte Luca Baldisseri, a Ferrari főmérnöke a La Stampának arra a kérdésre, hogy miként boldogult a német veterán a kétnapos teszten. – Olyan sok együtt töltött év után továbbra is hozzá vagyunk szokva a kommunikációs módszereihez és ahhoz, hogy miként közelíti meg a problémákat.”

„Azért kértük meg, hogy húzzon ismét sisakot, mert az F1 az elektronikai segédeszközök száműzésével visszaváltozott azzá, ami volt. A mai versenyzők úgy használják a gázpedált, mint egy kapcsolót. A kanyar felénél padlóig nyomják a gázt, és az autó szoftverére bízzák a többit. Mostantól viszont meg kell tanulniuk kontrollálni a gázadást” – magyarázta a Schumacher-korszak sikereiből oroszlánrészt vállaló szakember, hogy miért volt hasznos számukra a teszt.

Embed from Getty Images

És nemcsak a Ferrari vagy Schumacher, hanem például a manapság a Sky Sports szakértőjeként dolgozó, november 13-án a Red Bull színeiben élete első F1-es tesztjén részt vevő Karun Chandhok számára is nagy élményt jelentett a hétszeres világbajnok visszatérése.

„Michael Schumacher az egyik hősöm volt. Amikor Alain Prost visszavonult 1993-ban, nagy rajongója lettem Michaelnek, még ha nem is tetszett, amit Jacques Villeneuve-vel és Damon Hill-lel tett. De összességében továbbra is nagyra értékeltem a tudását” – idézte fel az F1-ben a 2010-es szezonban a HRT-vel, 2011-ben pedig egy futamon a Lotusszal versenyző indiai pilóta a Beyond the Grid podcast egyik 2022-es epizódjában.

„Emlékszem, az első Forma-1-es tesztemre 2007-ben Barcelonában a Red Bull-lal. Michael első alkalommal tért vissza egy különleges tesztre a Ferrarival azután, hogy az előző szezon végén visszavonult. Elhagytam a garázst, őt követtem kifelé a bokszutcából, és arra gondoltam, hogy »Ez őrület.« Az volt az első napom egy Forma-1-es autóban, és a Ferrariban ülő Michael Schumachert követtem.”

Embed from Getty Images

David Coulthard, a Red Bull állandó pilótája pedig megjegyezte: „Asszem van itt egy srác, akit Michaelnek hívnak. Úgy tűnik, tehetséges, szerintem el fog jutni az F1-be…”

Ezzel együtt nem mindenki volt elragadtatva, Niki Lauda szerint például az egész teszt célja csupán a hírverés volt a Marlboro számára, ami ugyanakkor inkább csak járulékos haszon lehetett, hiszen miként Chandhok is említette, ez csak az első alkalom volt, Schumacher ugyanis még abban az évben Jerezben is tesztelt, majd későbbi alkalmakkor is segítette a csapatot, 2009-ben pedig úgy volt, hogy ő ugrik be a Hungaroringen fejsérülést szenvedett Felipe Massa helyére, de az év eleji, kis híján halálos kimenetelű motorbalesete meghiúsította a ferraris visszatérést. Ám a Forma-1-be ennek ellenére visszatért, hogy 2010-től 2012-ig az őt pályafutása elején segítő Mercedesszel versenyezzen.

Friss