back to top
2024. november 22. 09:54

KezdőlapERCA címvédő Hayden Paddon 65 éves navigátorával érkezik a V-Híd Rally Hungary-re

A címvédő Hayden Paddon 65 éves navigátorával érkezik a V-Híd Rally Hungary-re

-

A tavalyi Európa-bajnok páros, Hayden Paddon és John Kennard is indul a V-Híd Rally Hungary-n. Az új-zélandi duó 19. közös szezonját kezdi meg, ketten együtt 101 évesek.

Talán maga Hayden Paddon sem gondolta, hogy ilyen hosszú távú lesz a kapcsolata John Kennarddal, amikor 17 éves korában, a 2006-os Otago Rallyn együtt indultak a Mitsubishi Lancer Evo VIII-cal. Kennard akkoriban már 21 éves versenyzői tapasztalattal rendelkezett, Paddon viszont még csak 3.5 éve rallyzott, igaz 17 évesen ez már komoly múltnak számított.

Az első közös versenyükön még a technika megakadályozta a célba érést, de aztán hamar jöttek a sikerek, és egy évvel később már Walesben WRC futamon álltak rajthoz. 2016-ban a WRC negyedik helye jelentette a karrierjük addigi csúcspontját, majd tavaly az ERC trónját is meghódították. Paddon ma 36 éves, tehát még fiatal, Kennard viszont idén már a 65. évében jár, bár jó párat letagadhatna. A civilben borász navigátorral az ERC hivatalos oldala készített interjút.

Paddon
foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Mennyi plusz nyomást és elvárást jelent a címvédés?

Valószínűleg semmit, mert azzal a hozzáállással megyünk vissza, hogy megnyerjük az első rallyt, és onnantól kezdve mi irányítotjuk a bajnokságot. Idén, mivel most már részt vettünk néhány olyan versenyen, amelyen korábban nem voltunk, nagyon jó azzal a hozzáállással visszatérni, hogy jó, hogy a bajnokság részei vagyunk, de ha visszamehetnénk és megnyerhetnénk néhány rallyt, ahelyett, hogy beérnénk a második hellyel, akkor az megfelelne nekünk. Ez egy másfajta gondolkodásmód, és ez megint jó móka, mert tudjuk, hogy tavaly a bajnokság szórakoztató volt, és ez pokolian sokat segít.

A futamok nagy része tavaly új volt számodra és Hayden számára, szóval mi a titok, hogy ilyen gyorsan alkalmazkodtatok?

Azt hiszem, ez csak a tapasztalat. Most már mindkettőnknek elég sok van belőle, és már 19 éve együtt vagyunk. Szóval ismerjük egymást, és ez leveszi rólunk a nyomást. Bármilyen nyomás alatt állsz, az nem tűnik annyira intenzívnek, mert ismered a másikat, ő tudja, mire kell emlékeztetnie engem, és ugyanígy én is őt. Elutazott Olaszországba, hogy egy kis shakedownt teljesítsen az autóval, és engem nem aggaszt, hogy én nem ülök be az autóba, amíg a rallyra nem érek. Ez csak a tapasztalat, az öregség, gondolom.”

Elég nagy elkötelezettség Új-Zélandról elutazni az ERC-versenyre. Mennyire megterhelő ez?

Azt hiszem, egy kicsit fárasztóbb, mint korábban, de soha sem zavart az utazás, nagyon élvezem. Eléggé sok itthon a tennivaló, most fejeztük be a szőlőültetvények szüretelését, így bizonyos értelemben egy kis szünetet kapsz, mert el tudsz menni otthonról, felpattansz egy repülőre, alszol 24 órát, és a világ másik felén vagy, ami nem rossz érzés. Az első pár versenyen oda-vissza utazok, aztán Svédország után Ceredigionig Európában maradok.

foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Hayden talán inkább murvaspecialistaként ismert. Az aszfaltos versenyek számának növekedése korlátozza egyáltalán az ambícióidat?

Lehet, hogy ez egy kicsit megváltoztatja Hayden hozzáállását, de bármennyire is úgy gondolja Hayden, hogy nem jó aszfaltversenyző, én azon a véleményen vagyok, hogy igenis az, és ő egy kicsit alábecsüli magát. Nézzük meg a tavalyi olaszországi versenyt. Voltak olyanok, akik már 15-ször teljesítették a szakaszokat. Oké, nem vertük meg őket, és nem is kellett volna, de csak másodperceket veszítettünk. És minden alkalommal, amikor olyan szakaszra mentünk, ahol még senki sem versenyzett korábban, azt hiszem, mindet megnyertük. Ez az, hogy hiszünk magunkban. Hayden műhelye egy versenypálya mellett van, ő állandóan a versenypályán van, és folyamatosan tanulja ezeket a dolgokat, és úgy gondolom, hogy mostanra egy igazán jó aszfaltos versenyzővé is fejlődött. Nincs olyan negatívuma, amit én látnék.

Ebben az esetben hogyan értékeli (Paddon) murvás képességeit?

A WRC-ben eltöltött korszakunkból látható, hogy ott különböző személyiségek vannak, de ő mindegyikkel egyenrangú volt. Csak a körülményeken múlt a teljesítménye, de ha megnézzük a rallykat, amiket vezettünk, gyors murvás rallykat, havasakat, második volt Sébastien Ogier mögött Svédországban… Rendben, ez leginkább a rajtpozícióról szólt, amikor először álltunk az élen Olaszországban az is amiatt volt, de ez mindig így van. Ausztráliában, Új-Zélandon, bárhol, ahol ez a helyzet, mindig mögötte állsz. De Hayden nagyon, nagyon, nagyon keményen dolgozik az itinereken és a rendszeren. Most küldött nekem egy e-mailt négy új dologról az itinerünkben az idei szezonra. Miután 19 év után azt hittem, hogy semmi sem fog változni, megnézte az összes tavalyi videót, és kikereste azokat a dolgokat, amelyek hiányoztak, és kijavította őket.

Paddon
foto: Andre Lavadinho / @World / Red Bull

Friss