1986 őszén egy titkos rally tesztre került sor, melyen öt rally autó vett részt. A tesztet a Russell Bulgin által vezetett Cars and Cars Conversions magazin bonyolította le, a walesi murvás tesztre pedig egy 26 éves brazil fiatalember is érkezett, aki az előző évben az F1-ben a negyedik helyet szerezte meg: Ayrton Senna.
A Russell Bulgin által vezetett Cars and Cars Conversions magazin egy borongós, szürke napon rally tesztet szervezett egy walesi murvás úton, a rendezvényre öt autó érkezett, valamint egy fiatal brazil versenyző, aki éppen F1-es karrierjének elején járt. Az akkor 26 éves Ayrton Senna 1984-ben debütált az F1-ben és 1985-ben, valamint 1986-ban is a negyedik helyet szerezte meg.
A teszten, mely a legnagyobb titoktartás mellett lett megrendezve és még Ayrton Senna akkori csapata, a Lotus sem tudott, a Cars and Cars Conversions magazin munkatársaként Steve Bennett is jelen volt. A továbbiakban az ő beszámolóját közöljük rövidített változatban.
“Akkoriban 20 éves voltam és csak egy hónapja dolgoztam a Cars and Cars Conversions magazinnál. Tervező-szerkesztő-asszisztensként a magazin borítójának elkészítése volt a feladatom. Az az 1986 szeptemberi nap volt karrierem egyik leghihetetlenebb napja, akkoriban azonban még nem tulajdonítottam akkora jelentést neki, csak később értékelődött fel. Persze nem mondhatom, hogy minden napomat F1-es versenyzők társaságában töltöttem, de akkor sem tulajdonítottam akkora jelentőséget annak a napnak, mint később.”
“Russell Bulgin egy másik laptól érkezve éppen velem egy időben kezdett dolgozni vezető szerepkörben a magazinnál. Amikor eltervezte a rallys tesztet Ayrton Sennával tájékoztatott róla, és csak annyit kért, hogy a tesztről úgy írjak, ahogy én magam megélem. Russell és Ayrton gyakorlatilag egy időben érkeztek az F1-be, Bulgin tudósítóként, Senna pedig pilótaként és gyorsan jó kapcsolatot alakítottak ki. Ennek a kapcsolatnak köszönhetően jött létre ez a rally teszt is. Senna maga nem érdeklődött a rallysport iránt, de Bulgin felkeltette kíváncsiságát. 1986-ban volt a B-csoportos korszak utolsó éve, az az időszak, amikor a WRC méltó kihívója volt az F1-nek. Walter Röhrl, Henri Toivonen, Stig Blomqvist, Markku Alén, Hannu Mikkola és Michéle Mouton nevét mindenki ismerte akkoriban. A Cars and Cars Conversions magazin akkoriban szívesen foglalkozott a B-csoportos raly autókkal is, melyek felkeltették az olvasók érdeklődését.”
“A rally tesztre meghívást kapott a Ford, Peugeot és Lancia is, azonban mindannyian kiszálltak a projektből az utolsó pillanatban. Így csak az Austin Rover hozott el egy 250 lóerős MG Metro 6R4-et. Azonban Russell több autót szeretett volna a tesztre, így kapott meghívást Phil Collins, aki egy N-csoportos Ford Sierrát, Harry Hockly egy A-csoportos Vauxhall Novát, Allan Edwards egy V6 GA motoros négykerék-meghajtással rendelkező Ford Escortot, David Sutton pedig egy A-csoportos 16 szelepes VW Golfot hozott a tesztre. Ez a felállás jobb is volt, hiszen így Ayrton Senna nem csak a B-csoportos autókat tudta kipróbálni, hanem a rally autók egy sokkál szélesebb skáláját.”
“Ayrton Senna kijuttatása az én feladatom volt a tesztre, mert bár Esherben élt akkoriban és minden brit versenypályára eltudott volna jutni, egy walesi erdőbe mégis könnyebben jutott így el. A teszt előtti péntek délután a windsori Slough Holiday Inn szállodában találkoztunk Ayrtonnal, ahonnan Newtownba, Powysba, majd Jan Churchill Walesi Erdei Rally Iskolájába mentünk, majd szombaton került sor arra a tesztre, ahova Ayrton Senna teljesen egyedül érkezett. A tesztről még a Lotus csapatot sem tájékoztatta, mert szerződésében tiltva volt az ilyen program. Amikor péntek délután találkoztunk Sennával, aki egy Mercedes 500 SEL autóval érkezett, Russell Bulgin egy térképet adott nekem, amin az útvonal volt feltüntetve. Ayrton vezetett, én pedig mondtam a helyes útvonalat. Útközben sokat beszélgettünk, főként a rallyról kérdezett, én pedig tudtam, hogy hiába lett hamar jó a kapcsolatunk, egy mélyinterjút most nem tudok vele készíteni. Egy idő után a Mercedesből kifogyott az üzemanyag, ezért úgy döntöttünk, hogy ne keltsünk túl nagy feltűnést, szólunk Russelnek. Ő eljött értünk egy VW Golffal, melyet később már ő vezetett. Péntek estére már Jan Churchill iskolájában voltunk, ahol megszálltunk. Az este folyamán vacsoráztunk és néhány üveg vörösbor is elfogyott. Arra már nem emlékszem, hogy Ayrton is ivott-e belőlük. Senna teljesen egyszerű emberként viselkedett az este során. Lefekvés előtt még aláírta a vendégkönyvet.”
“Másnap a Lotus JPS-s versenyruháját vette fel, és abban mentünk ki a tesztszakaszra. Az, hogy mi is történt a teszt során, teljesen titokban maradt egészen a cikk megjelenéséig a magazinunkban. A teszt során készült képek és videók is csak később jelentek meg. Az élményről csak annyit, hogy ez volt valaha is a legjobb napom Nagy-Britanniában. Később is részt vettem motorsportos rendezvényeken, versenyeken, de ezt a napot semmi sem tudta felülmúlni.”
“A teszt során közreműködő három főszereplő, most 28 évvel később (2014-ben) már mind a múltté: Ayrton Senna 1994-ben Imolában hunyt el, Russell Bulgin 2002-ben rákos lett, majd egy évvel később megszűnt a magazin is. Én a mai napig autókkal foglalkozva igyekszem megélni, azonban azt a két napot, amit Ayrton Senna mellett tölthettem sosem feledem el. A mai napig őrzök egy dedikált, bekeretezett autós képet, melyre ez van írva: Steve-nek, a legjobbakat kívánva, köszönettel, Ayrton Senna. Ez a legbecsesebb tulajdonom.”
Forrás: ayrton-senna.net