back to top
2024. november 22. 08:45

KezdőlapF1Amit lehetett Hamiltonnak, azért a Red Bullt megbüntették – Marko szerint ez...

Amit lehetett Hamiltonnak, azért a Red Bullt megbüntették – Marko szerint ez furcsa

-

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko nem ért egyet az FIA által Montrealban Sergio Pérezre kiosztott büntetéssel – kettős mércére gyanakodva négy évvel ezelőtti esetet hozott fel Lewis Hamiltonról.

Az addig is katasztrofális hétvégét teljesítő, az időmérő edzésen már a Q1-ben kieső Sergio Pérez hibázott a változó időjárás mellett zajló Kanadai Nagydíjon: a mexikói az 51. körben megcsúszott, Red Bulljának hátuljával pedig a falnak ütközött, ami miatt letört a hátsó vezetőszárnya. Mivel ennek az elemnek a helyreállítása hosszú folyamat, a mexikói számára véget ért a futam, a Red Bull azonban arra kérte, hogy ne a pálya mellett parkolja le az autóját, hanem térjen vissza azzal a bokszba – ezzel elkerülve, hogy a versenyirányítás biztonsági autót rendeljen el, ami hátrányosan érintette volna az élen álló és végül győztes Max Verstappent.

Újabb katasztrofális hétvége Péreztől, aki a Spanyol Nagydíjat is hátrányból várhatja

Az FIA azonban a futam után arra jutott, hogy a csapat hibát követett el azzal, hogy nem kérte azonnali megállásra Pérezt, hiszen sérült autójának szétszóródó elemei potenciálisan veszélyt jelentettek a mezőny többi tagjára: így utólag a Red Bullt 25000 eurós pénzbírsággal, a mexikói pilótát pedig a Spanyol Nagydíj rajtrácsán három rajthelyes büntetéssel sújtották.

Helmut Marko a Speedweekben vezetett rovatában kritizálta a felügyelők döntését, csapatának lépését pedig azzal védte, hogy mivel a televíziós közvetítés sem kapta el azonnal a balesetet, a bokszutcában ők sem voltak tisztában a keletkezett károk mértékével.

„Három hellyel hátrasorolták Pérezt a spanyolországi rajtrácson, amiért Montrealban visszavitte a sérült autóját a garázsba ahelyett, hogy leparkolta volna a pálya mellett. Véleményem szerint ez túl szigorú büntetés, mert egy ilyen változó körülmények között zajló versenyen az lenne a fontos, hogy visszavigyük az autót – magyarázta Marko. – Pérez visszapillantói piszkosak voltak, így nem látta, milyen állapotban van a hátsó szárny, az adatokból pedig mi is csak azt láttuk, hogy a felfüggesztés nem sérült. Természetesen arra törekedtünk, hogy visszahozzuk az autót, és ha lehetséges, még harcba szálljunk a pontokért. Később a felügyelők közölték, hogy az autó egyes elemei leszakadtak. De emlékszem, hogy egyszer Lewis Hamilton három kerékkel futott be a célba Silverstone-ban, és nyert. Furcsa, hogy akkor azért nem járt büntetés.”

Marko természetesen a 2020-as Brit Nagydíjra utalt, amelyen Hamilton az élen haladva az utolsó körben kapott bal első defektet, ekkor viszont nem merült fel, hogy szabálytalan lenne tovább haladnia. Hamilton végül szikrázó autóval és defektes gumival is meg tudta őrizni előnyét a célig, de csak amiatt, mert a Red Bull pár körrel korábban a leggyorsabb kör megfutásának reményében kerékcserére hívta a második helyen haladó Verstappent – enélkül a holland könnyedén elkapta volna a Mercedest, s valószínűleg ma már a Red Bull tanácsadója sem találna kivetnivalót a versenyben.

Hamilton négy évvel ezelőtti defektje:

Más bennfentesek, például az F1-nél dolgozó riporter, Will Buxton szerint viszont túlságosan enyhe volt a Red Bullra kiszabott büntetés Montrealban, hiszen a szabály megszegésével befolyásolták a verseny kimenetelét, hogy az számukra kedvező legyen. Előnyszerzés érdekében, szabálytalanul elkerülni a biztonsági autót pedig elvi szinten nem sokban különbözik attól, mint előnyszerzés érdekében biztonsági autót okozni – utóbbi pedig a 2008-as Szingapúri Nagydíj ütközésbotrányát idézte elő.

Friss