back to top
2024. november 22. 04:53

KezdőlapF1Hajtűkanyar közepén is nyélgázon forgó motorok jöhetnek a Forma–1-be

Hajtűkanyar közepén is nyélgázon forgó motorok jöhetnek a Forma–1-be

-

Miközben a már véglegesített 2026-os motorszabályok kapcsán felmerült, hogy nem ártana némi módosítás, Adrian Newey, a Red Bull tervezőzsenije rámutatott, milyen furcsaságot kell majd megszokni az új erőforrásokkal kapcsolatban.

Már eddig is több helyről lehetett hallani, majd George Russell is célzott rá, hogy a Mercedes nagyon jó helyzetbe kerülhet 2026-ra, ugyanis nagyon jól áll az új erőforrásával. Mint ismert, nem másfél év múlva teljesen új szabályrendszer lép életbe a Forma–1-ben, amelynek keretein belül az erőforrás és az autók is jelentősen mások lesznek. Előbbiből száműzik az MGU-H-t és megnő az elektromos energia szerepe, amely nagyjából fele-fele arányban szolgáltatja majd az erőt a belső égésű V6-ossal. Az utóbbi időben azonban többen is felvetették, hogy szükség lenne némi módosításra, mivel félő, hogy túlságosan bonyolulttá válik az autók aerodinamikája.

Az elöl haladónak is nyílik a hátsó szárnya, de így is hátrányban lesz – megjöttek a 2026-os F1-es szabályok

A két dolog úgy függ össze, hogy jelentősen változik az erőforrások használatának módja, és mivel az energia-visszanyerésnek megnő a szerepe, előfordulhat, hogy az egyenesekben hirtelen olyan mértékben veszít erejéből az erőforrás, hogy az drasztikus lassuláshoz vezet. Ennek érdekében az FIA mozgó aerodinamikai elemeket tervez bevezetni. A szabályokat június végén fogadhatja el a Motorsport Világtanács és az idei év végén véglegesíthetik azokat, ám többen, például a McLaren csapatfőnöke is úgy véli, az erőforrásokon is változtatni kell.

„Továbbra is úgy gondolom, hogy a motor használatának módjával kapcsolatos terveken módosítani kell” – idézi a Motorsport Week az olasz szakembert, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint azonban az ilyesmihez már túl késő.

„Ami az erőforrást illeti, ez a hajó elment. Vannak csapatok, amelyek úgy érzik, hogy hátrányban vannak, és vannak más csapatok, illetve motorgyártók, amelyek úgy gondolják, jó munkát végeznek. Ez az ilyenkor normális birkózás a szabályok körül. Az autó oldalán vannak változtatások, amelyek végrehajthatók és szükségesek. A motort illetően azonban a folyamat már túlságosan előrehaladott” – utalt arra az osztrák üzletember, hogy a 2026-os motorszabályok alapjait már 2022-ben lefektették, így a gyártók jó ideje fejlesztik a motorjukat.

Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának igazgatója ugyanakkor magabiztos azt illetően, hogy a motorgyártók egyeztetni fognak, és ha szükséges, lesz változtatás- „Általánosságban véve nagyon jó szellemű az együttműködés, és ha szükség van némi módosításra, bízom benne, hogy a motorgyártók segítenek és együttműködnek” – mondta a görög származású szakember.

Wolff szavai alapján azonban ezt egyelőre nehéz elképzelni, hiszen amennyiben a brackley-iek jól állnak a motorral, az az érdekük, hogy ne legyenek változtatások. Egyébként ezzel alighanem a McLaren is jól járna, hiszen ők is ugyanazzal a motorral versenyeznek, mint a gyári csapat.

Toto Wolff, Mercedes
Wolff érthető módon nem akar változtatást / Fotó: Sebastian Kawka/Mercedes

Lassú tempónál is pörögnek majd, mint a búgócsiga?

Hogy mi sül ki az F1 új szabálycsomagjából, azt a változók miatt egyelőre nehéz megmondani, de a Red Bulltól távozófélben levő Adrian Newey szerint nem jó irány, amelybe a sportág elindult. A mérnökzseni úgy véli, hogy az FIA számos kompromisszumot kötött annak érdekében, hogy felkeltse az új gyártók érdeklődését, ami nem a legjobb megközelítés, mert a gyártók általában jönnek és mennek.

„Jelenleg kissé furcsának tűnik az új szabálycsomag, de nagyon korai most leírni az egészet és azt mondani, hogy nem lesz jó. Eljön a pont, amikor tervezőként megnézed, hogy milyenek lehetnek a szabályok, aztán pedig véleményt alkotsz, hogy jó-e vagy rossz. Aztán viszont figyelmen kívül kell hagynod ezt, és csak meg kell birkózni a kihívással” – idézi az Autosport a 65 esztendős szakembert.

Newey rávilágított arra is, hogy az új erőforrás eltérő működtetése milyen furcsaságokat eredményezhet. „Egyértelműen furcsa lesz, mert a motorok nagyjából egyfolytában generátorokként, a határon fognak működni. Időbe telik majd hozzászokni ahhoz, hogy egy motor a monacói Loews-hajtű közepén is a határon dolgozik – vetítette előre a furcsa jelenséget, majd elmondta, gondban van az F1. – Kijelenthetjük, hogy a motorra vonatkozó szabályokat anélkül alkották meg és véglegesítették, hogy túlságosan végiggondolták volna a kasztni oldalát. Ez pedig most elég nagy problémákat szül, miközben próbálnak működő megoldást találni. Ami viszont jó, hogy a szabályok a hatékonyságot helyezik előtérbe.”

A tervezőguru szerint a gyártók érdeklődésének felkeltése helyett az F1-nek arra kellene koncentrálnia, hogy remek show-t produkáljon, mert abban úgyis részt akarnak majd venni a gyártók. „Az FIA-t látszólag erősen befolyásolja egy-két gyártó, és abban reménykedtek, hogy ezeknek a gyártóknak a kedvére tesznek, és talán abban is, hogy másoknak is felkeltik az érdeklődését. Gyanítom, hogy az Audi érkezésével ez részsiker, de nem vagyok biztos benne, hogy összességében megérte a kompromisszum. A valóság az, hogy a Ferrari kivételével a gyártók jönnek és mennek. A csapatok jelentik az üzlet alapját, és természetesen a leginkább a nézőközönség” – zárta gondolatait Newey, hozzátéve, utóbbi miatt elengedhetetlen, hogy jó legyen a show.

Reagált az FIA a 2026-os autót ért kritikákra: Jogos lehet a félelem

Friss