back to top
2024. november 22. 02:21

KezdőlapF1„Mi a f*szt csinált Lewis?" – ezért akadhatott ki Hamiltonra a csapattársa

„Mi a f*szt csinált Lewis?” – ezért akadhatott ki Hamiltonra a csapattársa

-

George Russell nem volt boldog a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén, és idegesen érdeklődött arról, hogy mit művelt előtte Lewis Hamilton. Megnéztük, min akadhatott ki.

Mielőtt a Mercedes kibérelte a második rajtsort a mai Spanyol Nagydíjra, érdekes üzenetváltást hallhattunk George Russell és mérnöke között az első Q3-as próbálkozások után az időmérőn. Russell ugyanis köre után megkérdezte a rádióban, hogy „Mi a f*szt csinált Lewis a köre előkészítése közben?”. Mérnöke, Marcus Dudley azonban nem magyarázta el neki, hogy mi történt, csak annyit mondott, hogy majd „utólag megbeszéljük”, és most koncentráljon az előtte álló feladatra.

A két Mercedes Hamilton–Russell sorrendben hagyta el a bokszutcát az első Q3-as körök előtt, utóbbi fedélzeti kamerás felvételeinek tanulmányozása során pedig semmi kirívót nem lehet látni egészen az utolsó kanyarig. Ekkor ugyanis Russell hirtelen Hamilton mögött találta magát, mivel a hétszeres világbajnoknak is el kellett engednie a Russell által az utolsó előtti kanyar előtt elengedett, gyorskörön érkező Esteban Ocont.

Verstappen, Norris, Hamilton, Red Bull, McLaren, Mercedes, Spanyol Nagydíj
Végül Hamilton ért oda a top 3-ba / Fotó: LAT Images / Mercedes

Hamilton ezután a gázra lépett és még az érkező Carlos Sainz előtt elindult a gyorskörére, Russellnek erre azonban nem volt lehetősége, és neki még az utolsó kanyar előtt félre kellett állnia a Ferrari elől is, hogy utána rögtön gyorsítani kezdjen. Hogy mi lehetett Russell problémája? Valószínűleg az, hogy Hamilton az utolsó szektorban már az elengedések előtt is lassabb tempót autózott, mint előtte, ezáltal csökkent a távolság a két Mercedes között. Így amikor Hamilton elengedte Ocont, a hátrébb már lendületből érkező Russellnek nem volt más választása, mint a fékbe taposni, különben túl közel került volna a csapattársához. A fékezés következménye pedig az volt, hogy Russell kénytelen volt elengedni még Sainzot is, és nem tudott ideálisan kigyorsítani a célegyenesre.

Hogy mi lehetett Hamilton felvezető kör végi lassabb tempójának oka, arra több magyarázat is van. Egyrészt a gumik előkészítése kiemelten fontos volt, azokat a megfelelő működési tartományba kellett hozni, de nem szabadott túlmelegíteni, különben a gyorskör végére nem lesznek megfelelőek. Így elképzelhető, hogy Hamilton azért lassított vissza, mert azt látta, hogy gyorsabb tempóval nem lesz ideális a gumihőmérséklete a gyorskör kezdetére.

Russell itt már látta, hogy lassítania kell, hiszen ott volt előtte az éppen Ocont (külső íven) elengedő csapattársa / Forrás: F1 TV

A másik lehetséges forgatókönyv az, hogy Hamilton szélárnyékot szeretett volna fogni. Az időmérő során ugyanis több versenyzőnél is láttuk, hogy megpróbálnak némi időhöz jutni azzal, hogy a gyorskörük kezdeténél az éppen mért körön érkező pilótát elengedve, majd mögötte gyorsítva szélárnyékba kerülnek – amit persze az elengedett versenyző a célvonalon áthaladva rögtön megtört azzal, hogy gyorsan lassított és félrehúzódott –, és legalább a célvonalig húzatják magukat. Elképzelhető, hogy Hamiltonnak is ez volt a terve, és ezért várta be Ocont, a mérnöke ugyanis szólt a közte és az Alpine közötti különbségről, így Hamilton azt is tudta, hogy simán elkezdhetné a körét még a francia pilóta érkezése előtt.

Mivel végül mindkét Mercedes-pilóta javított az utolsó Q3-as körén, ez az epizód nem befolyásolta a végeredményt, ám jól mutatja, hogy bár ezt sokszor nem ismerik be, minden versenyző elsősorban a csapattársát akarja legyőzni, és amikor úgy érzi, hogy hátrány éri, azonnal szóvá teszi ezt a csapatnak.

Friss