back to top
2024. december 05. 02:55

KezdőlapF1Verstappen már előre korholta az őt végül megbüntető FIA-t

Verstappen már előre korholta az őt végül megbüntető FIA-t

-

A Katari Nagydíj sportfelügyelői megbüntették Max Verstappent, amiért az időmérő edzés utolsó szakaszában túl lassan haladt az utolsó gyorsköre előtti bemelegítő körön, és ezzel George Russellt is akadályozta, noha az incidens pillanatában a brit pilóta sem haladt gyorskörön. Ezzel Russell örökölte a pole pozíciót a holland pilótától.

Verstappen hétvégi formáján nagyot fordítva eredetileg 55 ezredmásodperces előnnyel szerezte meg a rajtelsőséget Russell előtt, ám a brit utolsó gyorskörét megelőzte a kettőjük közötti incidens a 12-es és a 14-es kanyar között. Russell tempósabban haladt, s utolérte Verstappent, aki nem húzódott le az ideális ívről, és lényegesen lassabb volt a deltaidejénél, amihez a versenyzőknek minden körben tartaniuk kell magukat. A britet váratlanul érte az előtte poroszkáló Red Bull, ami miatt a kerékvetőre, s kicsit a kavicságyra is lesodródott – s utólag ezt is felhozta annak indoklásaként, hogy miért nem tudott javítani köridején azt ezt követő utolsó próbálkozása során.

Verstappen a lassúságát azzal magyarázta, hogy Lando Norris és Fernando Alonso elengedése miatt vett vissza. A felügyelők azonban észrevételezték, hogy a holland a 11-es és a 12-es kanyar közötti egyenesben többször is a tükrébe nézve látta Russell közeledését, s mégsem húzódott félre, miközben indokolatlanul lassan haladt.

Russel szemszögéből az eset:

Szokatlan, de enyhítő körülménynek jelölték meg, hogy a két pilóta egyike sem haladt gyorskörön, vagyis a klasszikus feltartás ténye nem állt fenn. Hozzátették, hogy ha ez az incidens Russell mért köre alatt történt volna, az ilyenkor megszokott három rajthelyes büntetést kapja Verstappen, jelen esetben azonban egyetlen rajthelynyi hátrasorolást elégségesnek tartottak.

Mivel Russell eredetileg a második helyen végzett, így ő örökölte meg a rajtelsőséget – idén negyedszer indulhat az élről –, s pusztán helyet cserél Verstappennel, aki pedig a második lesz a rajtrácson. Mögülük továbbra is a két McLaren, Lando Norris és Oscar Piastri várják majd a rajtjelet a vasárnap közép-európai idő szerint 17 órakor startoló Katari Nagydíjon.

Verstappen már a büntetés előtt elmondta a véleményét

Mivel a Katari Nagydíj sportfelügyelői helyi idő szerint éjjel egy óráig tanácskoztak azon, hogy megbüntessék-e őt, a holland pilóta értelemszerűen már nem kommentálta a sajtónak a büntetés tényét, ám még a meghallgatás előtti szavaiból következtethetünk arra, hogy mit mondott volna.

A négyszeres világbajnok ugyanis már azt sem értette, hogy egyáltalán miért idézik be őt a felügyelők, és előrevetítette, hogy amennyiben büntetést kap, ezután hasonló helyzetekben ő is majd rágyorsít a kivezető körben az előtte haladókra.

„Ha ezt elveszik, annak természetesen nem lesz semmi értelme. Mindannyian egyszerűen csak lassan mentünk, úgyhogy nem tudom, mit csinálhattam volna másként. Már az a tény is nagyon furcsa nekem, hogy oda kell mennem (a felügyelőkhöz). Máskülönben legközelebb én is csak padlógázzal fogok menni, és úgy teszek, mintha mindenhol nekimennék mindenkinek. George-nak egyszerűen csak fékeznie kellett volna, hiszen én is fékezek, nem?” – idézi a hollandot a RacingNews365.

Verstappen itt még abban a tudatban volt, hogy az övé a pole / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

A büntetés indoklása alapján ugyanakkor a felügyelőknek nemcsak azzal volt a bajuk, hogy Verstappen az előírt minimumidőn kívül haladt, és szerintük szükségtelenül lassan vezetett, hanem azzal is, hogy ezt az ideális íven tette úgy, hogy közben látta a mögötte nagyobb sebességgel érkező Russellt. Amennyiben lehúzódott volna, vélhetően nem kap büntetést.

Ami pedig a Mercedes versenyzőjét illeti, így megkapta azt a pole-t, amit véleménye szerint a felvezető körös incidens nélkül megszerzett volna, hiszen csupán 0,055 másodperc választotta el Verstappentől. „Az első köröm igazán erős volt, nagyon elégedett voltam vele. Azt hiszem, néhány tizeddel vezettem. Aztán az utolsóban nem javítottam. Nyilván nagyon kusza kivezető köröm volt a Max-szal történt majdnem ütközéssel, ami miatt két kanyarral a kör kezdete előtt átmentem a kavicson (valójában a bal oldali kerekeivel elcsípte kicsit a kavicsot, de azért át nem ment az egész kavicságyon – a szerk.). Szóval nem volt jó kezdés, amiben valószínűleg benne volt az 55 ezred” – mondta utólag Russell.

Még gyorsabb lett a már így is brutálisan gyors F1-es pálya

Friss