back to top
2024. december 18. 06:58

KezdőlapWRCNeuville vezető szerelője mesélt a munkájáról

Neuville vezető szerelője mesélt a munkájáról

-

Thierry Neuville vezető szerelője, Anthony Barth mesélt a raliversenyek azon részéről, amelyet a közönség talán legkevésbé lát: a szerelők munkájáról.

Anthony Barth az év elején a Monte-Carlo Rallyn a győztes kondtruktőrnek járó djíat vette át, majd végigkísérte Neuville útját a világbajnoki címig. A csapatnak adott interjújában először a kezdetekről mesélt.

„Gyerekkoromban apámmal együtt néztük vasárnaponként a Forma-1-et. Mindig nagy csata volt, mert ő az egyik csapatot támogatta, én pedig a másikat! Szóval azt hiszem, a versenyszellemem onnan ered. Aztán ahogy nőttem, az érdeklődésem átterjedt más motorsportokra is. A rally az én régiómban is nagyon népszerű lett, amikor Sebastian Loeb világbajnok lett; Marcus Gronholm, Gfutamot néztem meg, amennyit csak tudtam. Egyszerűen imádom ezt a sportot!” – mondta a szerelő, majd a profi évekkel folytatta.

„Szakmai pályafutásom során öt évig dolgoztam szerelőként, többek között a Saintéloc Racing és a Peugeot Sport csapatainál, ahol megismerkedtem egy gyári csapat életével. 2019 januárjában csatlakoztam a Hyundai Motorsport tesztcsapatához, hogy az autó fejlesztésén dolgozzak. Néhány raliversenyen is részt vehettem, és a tesztcsapat első számú szerelőjévé léptem elő. Ezután teljes munkaidőben átléptem a versenycsapathoz.”

A vezető szerelő szerepét is megvilágította Barth, és elárulta, hogy miben különbözik a munája a többiekétől.

„Teljesen más, mert valójában nem te magad dolgozol az autón, mint egy normál szerelő. Az elején elkövettem ezt a hibát; folyton az autón akartam dolgozni, mert annyira tetszett. Azonban első számú szerelőként egy lépést hátra kell lépned, és meg kell nézned a szerviz vagy az autó felépítésének áttekintését. Ebben az értelemben mi vagyunk az összekötő kapocs a vezető, a mérnökök, a tervezőiroda és maga az autó között. Ráadásul a mi feladatunk az autó szervizelésének és felépítésének megszervezése a műhelyben. Meggyőződünk róla, hogy minden tökéletes állapotban van, és ha valami probléma merül fel, mi döntjük el, hogyan lehet azt a legjobban megoldani. A csapatmunka és a bizalom a vezető, a szerelők és a szerelők között szuper fontos. Mindannyian nagyon szoros köteléket alkotunk.”

foto: Hyundai Motorsport GmbH

A legnehezebb versenyek felidézésekor nem sokat gondolkodott Anthony Barth, a kenyai futamot említette, és egy példát is mondott.

„A 2022-es szuper kemény volt, mert fogytán voltak a tartalék alkatrészeink, és minden egyes alkalommal, amikor az autó kiment, egyre több alkatrészt vesztettünk. Szóval minden szerviz között talpra kellett állnunk, és ki kellett találnunk, hogyan javítsuk meg az elromlott alkatrészeket. Aztán ebben az évben, 2024-ben, a szervizek nagyon zsúfoltak voltak. Először az üzemanyagtartályt kellett kicserélnünk. Aztán egy defekt, ami a teljes hátsó karosszériát megrongálta, valamint a hibrid rendszer némi sérülését kellett kijavítani. Rengeteg alkatrészt cseréltünk egy 30 perces szervizben. Vasárnap egy hatalmas szikla becsapódásától megsérült az autó jobb hátulja és a hátsó differenciálmű. Így 15 perc alatt ki kellett cserélnünk a teljes hátsó tengelyt és néhány karosszériaelemet! Tekintettel a sérülésre és a rendelkezésre álló időre, lenyűgözött, hogy milyen simán megoldottuk az egészet, de erre készülünk. És jutalmul megnyertük a power stage-et.”

Az interjú végén a Monte-Carlo Rally dobogóját is felidézte a vezető szerelő, ahol élete egyik meghatározó pillanatát élte át.

„A Monte a legikonikusabb rali a naptárban, és mindenkinek az az álma, hogy megnyerje. Így már az is hatalmas eredmény, hogy a győztes csapat tagja lehetsz. Aztán igazán szerencsés voltam, mert megkértek, hogy vegyem át a győztes gyártónak járó trófeát. Erre még csak nem is gondoltam, mert általában a csapatfőnök vagy az elnök veszi át a trófeát. Ott lenni a Casino Monte-Carlo előtt, a ralisport összes nagy nevével együtt valóban hatalmas kiváltság volt, és olyasmi, amit soha nem fogok elfelejteni!”

foto: Hyundai Motorsport GmbH

Friss