back to top
2025. április 24. 16:20
Többi

    KezdőlapF1Fontos utalást kaptunk arra, mikor jöhet vissza a V8-as vagy V10-es motor...

    Fontos utalást kaptunk arra, mikor jöhet vissza a V8-as vagy V10-es motor az F1-be

    -

    Noha az F1 kitart a 2026-os motorszabályok mellett, a minap árulkodó jelét láthattuk annak, hogy melyik évben következhet be a hibrid erőforrások leváltása V10-es vagy V8-as motorra.

    motorgyártókkal folytatott bahreini egyeztetés után F1-es bizottság megerősítette elköteleződését a 2026-os motorszabályok mellett, ami azt jelenti, hogy a közeljövőben a sportág nem hozza vissza a V10-es vagy V8-as szívómotorokat, miközben az FIA lehetővé tette az „apróbb finomításokat”, hogy az új erőforrások ne fogyjanak ki az elektromos energiából az egyenesek vége előtt, drasztikus és hirtelen lassulást előidézve az autók sebességében.

    Ezt egy olyan rendszerrel fogják megoldani, amely a versenyeken meggátolja, hogy az erőforrás az adott kanyarból kifelé a teljes elektromos energiát felhasználja, helyette fokozatosan teheti majd csak ezt meg. Emellett az a javaslat született, hogy az eredeti tervekben szereplő 350 kW-ról (ennyi kellene az 50/50-es megosztáshoz a V6-os és az elektromos energia között) 200 kW-ra csökkentsék a felhasználható elektromos energiát.

    Nagy lehet a baj – válságértekezletet tart az F1

    Ezt az F1-es bizottság mai, csütörtöki ülésén vitatják meg, az Autosport szerint ugyanakkor egyes motorgyártók szkeptikusak azt illetően, hogy ezt „apró változtatásnak” lehet-e nevezni, és azzal érvelnek, hogy a 70-es és 80-as évek turbókorszakában is sokkal nagyobb motorerő állt a pilóták rendelkezésére az időmérőkön, mint a versenyeken.

    Christian Horner, a jövőre saját motort gyártó Red Bull csapatfőnöke a szaúdi hétvégén támogatta az elképzelést, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke viszont „viccnek” nevezte az ötletet. Az Audinál és a Hondánál szintén az a hír járja, hogy nem akarnak változtatást, míg Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke elismerte, hogy egyes aspektusait alábecsülték az új reguláknak, és arra szólította fel a rivális csapatfőnököket, hogy ne utasítsanak el minden változtatást pusztán azért, hogy megőrizzék a versenyelőnyüket.

    2029-től jöhet a V8-as/V10-es?

    Noha az elkövetkező években az újfajta hibridekből kell kihozni a legtöbbet, az FIA minap megtett bejelentése arról, hogy az F1-be a Cadillac márkával jövőre beszálló General Motors-t 2029-től várja motorgyártóként is a száguldó cirkuszba, igencsak árulkodó azt illetően, hogy melyik évtől térhet vissza a V10-es vagy V8-as motor. Eredetileg ugyanis az volt a terv, hogy a Cadillac 2028-tól fog saját motort gyártani, ezt azonban most kitolták egy évvel, és bejelentették, hogy 2029-től érkezhetnek saját erőforrással (addig a Ferrari motorjaival fognak versenyezni).

    The-Race.com arról ír, hogy az FIA a 2029-es évet tűztek ki célul a turbóhibrideknél olcsóbb és egyszerűbb V8/V10 visszahozására, amelyek teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal, a 2026-os hibridek esetében tervezett 50/50-es megoszlás helyett 90%-ban a belső égésű motorra, és csak 10%-ban az elektromos energiára támaszkodva futnának egy jóval egyszerűbb energia-visszanyerő rendszerrel.

    Ezáltal több, a 2026-os szabályokkal el nem érhető célt is kipipálnának, becslések szerint a motorok költsége ugyanis 60-65%-al kevesebb lenne, és az autók kisebbé és könnyebbé tétele is megvalósulhatna, miután ez a motor nagyjából 80 kg-mal nyomna kevesebbet a hibrideknél.

    A General Motorsnak egy évvel egy új motorformula előtt értelemszerűen nem lett volna sok értelme jönnie, hiszen rengeteg pénzt költhettek volna el a hibrid erőforrásra úgy, hogy azt csak egy éven át használják, miközben több éves lemaradásban lettek volna a többi gyártóval szemben, azaz vélhetően a versenyképességük sem lett volna a csúcson.

    Azt ugyanakkor még nem szabad készpénznek venni, hogy 2029-ben mindenképpen visszatér a V8-as vagy V10-es motor az F1-be, hiszen az FIA bejelentése nem azt mondja, hogy a Cadillacnak 2029-ben mindenképpen jönnie kell vagy jönni fog saját motorral, hanem azt, hogy legkorábban ettől az évtől jöhet. Az tehát az előttünk álló időszakban fog körvonalazódni – és nagyban függ a 2026-os szabályok sikerességétől –, hogy 2029-től valóban jön-e egy újabb motorciklus. A Cadillac eközben már megkezdte motorrészlegének felállítását, és a tervek szerint 2026-ban a GM Charlotte-ban található tecnológiai központja mellett saját, kimondottan az F1-es projekt számára létrehozott motorüzemet állít fel.

    Hiába nyerte ilyennel első vb-címét, Fernando Alonso nem hozná vissza a V10-es motorokat

    Friss