A WRC idei tizenharmadik versenyét, a Japán Rallyt november 6-9. között rendezik Toyota városának környékén. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a világbajnokság idei utolsó előtti futamáról.
A verseny története
A Japán Rally először 2004-ben került a WRC-naptárba és egészen 2007-ig a Hokkaidói Obihiro volt a verseny központja, 2008-ban és 2010-ben azonban Sapporo. 2009-ben nem lett megrendezve a verseny, miután az akkori gyári csapatok nem szerettek volna a gazdasági válság közepén Japánba utazni. 2010 után 12 évre kikerült a naptárból a verseny, azonban 2022-ben visszatért, ekkor azonban már a Honshu szigetén található Toyota városa volt a központ. A korábbi murvás versenyből pedig aszfaltos lett. A jelenlegi gyorsasági szakaszok Aichi és Gifu hegyvidéki útjain lettek kialakítva.
A Japán Rally legeredményesebb versenyzője Mikko Hirvonen és Elfyn Evans két sikerrel.
A Japán rally korábbi győztesei
2004: Petter Solberg – Phil Mills (NOR – GBR) Subaru Impreza S10 WRC 2004
2005: Marcus Grönholm – Timo Rautiainen (FIN) Peugeot 307 WRC
2006: Sébastien Loeb – Daniel Elena (FRA – MCO) Citroen Xsara WRC
2007: Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen (FIN) Ford Focus RS WRC 2007
2008: Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen (FIN) Ford Focus RS WRC 2008
2010: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) Citroen C4 WRC
2022: Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 Hybrid
2023: Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid
2024: Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid
A 2025-ös világbajnokság
Az egyéni címért vívott csatában Elfyn Evans indulhat a legjobb pozícióból, aki 13 ponttal előzi meg Sébastien Ogier-t és Kalle Rovanperaát is, de matematikailag még Ott Tanaknak is van esélye a bajnoki címre 50 pont hátránnyal.
Evans kis eséllyel akár a vb-címet is bebiztosíthatja már Ázsiában, ha sikerül előnyét 36 pontra növelni, ehhez azonban mindhárom riválisának bajba kellene kerülnie.
A gyártók világbajnoki címe már a Közép-Európa Rally eldőlt, amit a Toyota szerzett meg.
Az útvonal
A verseny magyar idő szerint csütörtök hajnalban a hivatalos teszttel veszi kezdetét,
majd csütörtök reggel egy szuperspeciál szakasszal kezdetét veszi az éles verseny is. Csütörtök késő este pedig a pénteki versenynap is indul, amikor hat gyorsasági vár a mezőnyre, köztük a hírhedt Isegami alagutat is tartalmazó pályával, a nap pedig már magyar idő szerint péntek délelőtt zárul. Péntek este kezdődik a szombati versenynap ismét hat normál és egy szuperspeciál vár a mezőnyre. A vasárnap magyar idő szerint is vasárnap éjjel kezdődik ekkor ugyancsak hat szakasz szerepel a programban. A verseny magyar idő szerint kora reggel zárul.
Útvonal, magyar idő szerint
November 6., csütörtök
01:01 Shakedown (Kuragaike Park) 2.75 km
08:05 SS1 Kuragaike Park SSS 2.75 km
23:06 SS2 Inabu / Shitara 1 17.08 km
November 7. péntek
00:29 SS3 Shinshiro 1 17.41 km
02:02 SS4 Isegami’s Tunnel 1 19.66 km
05:35 SS5 Isegami’s Tunnel 2 19.66 km
06:53 SS6 Inabu / Shitara 2 17.08 km
08:16 SS7 Shinshiro 2 17.41 km
23:23 SS8 Obara 1 16.44 km
November 8., szombat
00:34 SS9 Ena 1 21.25 km
02:05 SS10 Mt. Kasagi 1 21.74 km
04:35 SS11 Mt. Kasagi 2 21.74 km
06:08 SS12 Ena 2 21.25 km
07:21 SS13 Obara 2 16.44 km
09:35 SS14 Toyota City SSS 3.05 km
November 9., vasárnap
00:39 SS15 Nukata 1 20.23 km
01:35 SS16 Lake Mikawako 1 13.98 km
02:53 SS17 Okazaki SSS 1 1.98 km
03:04 SS18 Okazaki SSS 2 1.98 km
04:33 SS19 Nukata 2 20.23 km
06:15 SS20 Lake Mikawako 2 (Power Stage) 13.98 km
Az alagút, melyben szokatlan veszélyek leselkednek a Japán Rally indulóira
Időjárás
Pénteken és szombaton még száraz körülmények között, 20 fokos délutáni hőmérséklet mellett kerülhet sor az első két versenynapra, azonban vasárnap időnként záporok is megnehezíthetik a versenyzők dolgát.
Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása
