A McLaren csapatfőnöke elmondta, ők nem tennének olyat, amit a Red Bull csinált a Brazil Nagydíjon Max Verstappennel, és szeretnék megtudni a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA), hogy az ilyen helyzeteket pontosan hogyan bírálja el.
Miután Max Verstappen már a Q1-ben kiesett a Brazil Nagydíj időmérő edzésén, a Red Bull úgy döntött, csak a bokszutcából indítja útjára a 71 körös futamon a holland pilótát, hogy változtathasson az RB21-es beállításain. És ha már ezt meglépték, teljesen új erőforrást is beszereltek a végül a szenzációs 3. helyen célba érő Verstappen autójába, ami új belső égésű Honda-motort, új turbófeltöltőt, új MGU-K-t, illetve MGU-H-t, valamint új akkumulátort és vezérlőelektronikát jelent.
Mivel Verstappen a két McLaren-pilótához hasonlóan minden erőforrás-elemből az utolsót használta, a sorcserével előnybe kerülhet az utolsó három futamra, hiszen az F1-es motorok teljes élettartamuk során bizonyos fokú teljesítményromlást szenvednek, egy új egységgel így bizonyára a csúcsteljesítmény is nő, valamint agresszívabban használhatják azt.
A McLarenben azonban kérdőjelek merültek fel amiatt, hogy a Red Bull pusztán teljesítménybeli okokból cserélte ki Verstappen erőforrás-elemeit. Az FIA által kiadott, de nem nyilvános iránymutatásokban ugyanis a McLaren és néhány másik istálló értelmezése szerint az szerepel, hogy amennyiben egy extra motor bevetésére valódi megbízhatósági probléma miatt kerül sor, az nem számít bele a költségplafonba, viszont ha egy csapat kizárólag teljesítménynövelés céljából dönt motorcsere mellett, akkor az már igen.
Emögött az áll, hogy a pénzügyi következmények visszatartsák a csapatokat attól, hogy folyamatosan új motorokat vessenek be, amikor a mezőny végére vagy hátsó felébe kvalifikálnak, miközben megóvja őket attól, hogy egy váratlan szezon végi motorhiba miatt – különösen az ügyfélcsapatok esetében – a saját hibájukon kívül lépjék át a költségplafont.
A Brazil Nagydíj után Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke elmondta, szeretné tudni, hogy az FIA miként bírálja el a Red Bull cseréjét, és a szövetség értelmezése összhangban áll-e az övékkel.
„Őszintén szólva, az ilyen motorcserék próbára teszik a szabályokat. Érdekelne, hogy ennek a motornak a költsége most beleszámít-e a költségplafonba vagy sem. Ha a motorcsere teljesítménybeli okból történt, akkor annak bele kellene számítania a költségplafonba. Lássuk, ez lesz-e a helyzet – bár én ezt valószínűleg nem fogom megtudni, hiszen ez a Red Bull oldalán dől el. De ez az egyik oka annak is, hogy mi nem tennénk ilyet, mert ez a költségplafonban landolna” – idézi a The-Race az olasz szakember.
Mivel Verstappen autóján a beállításokat is megváltoztatták, nehezen számszerűsíthető, hogy mekkora teljesítményjavulást jelentett neki az új motor Brazíliában, Laurent Mekies, a Red Bull csapatfőnöke azonban amondó volt, megérte friss erőforrást adni a hollandnak.

„Mindig jó dolog új motort beszerelni. Őszintén szólva a szezon utolsó részében úgy terveztük, hogy motorcsere nélkül fejezzük be az évet, de úgy éreztük, érdemes kihasználni az alkalmat, főként azért, mert amúgy is változtattunk az autón. Nehéz pontos számot mondani [a köridőnyereségről], de a különbségek elég kicsik ahhoz, hogy minden apróság számítson.”
Stella szerint ugyanakkor a hibrid-erőforrások mostanra eljutottak arra a szintre, hogy egy új erőforrás nem jobb számottevően egy használtnál.
„Nem tudom, hogy ez a Honda esetében pontosan hogyan működik, de általánosságban ezek a motorok nem mutatnak jelentős teljesítményromlást a futásteljesítménnyel. Ezért általában nem cserélsz motort, ha ezzel büntetést vagy rajthelyvesztést kockáztatsz, mert a plusz teljesítmény ritkán kompenzálja a veszteséget. De, mint mondtam, nem tudom pontosan, hogyan alakul a teljesítménycsökkenés a Honda esetében.”
