back to top
2025. december 24. 21:02
Többi

    KezdőlapF1Lépett az FIA, ezzel már nem trükközhetnek jövőre az F1-es csapatok

    Lépett az FIA, ezzel már nem trükközhetnek jövőre az F1-es csapatok

    -

    A napokban nyilvánosságot látott, a hengerek sűrítési arányával kapcsolatos szabályértelmezési viták után egy újabb trükközési lehetőséget igyekszik kiiktatni a csapatok számára az FIA – vette észre a The Race.

    Az persze egyáltalán nem szokatlan, hogy amikor jelentősen megváltoznak a Forma–1 technikai szabályai, a mérnökök azokat alaposan áttanulmányozva olyan megoldásokat is keresnek, amelyekkel még a szabályok betűjének megfelelve tehetnek szert teljesítménybeli előnyre, olyan módon értelmezve az előírásokat, ami az FIA szakembereinek talán elkerülte a figyelmét.

    Ilyen az a múlt héten napvilágra került vitás eset is, amely szerint a Mercedes és a Red Bull a saját motorjában a sűrítési arányt képes manipulálni és a megengedett mérték fölé emelni, kihasználva, hogy az FIA méréseinek nyugalmi állapotban, környezeti hőmérséklet mellett kell megfelelniük. Ez az ügy még nem zárult le, és várhatóan a 2026-os szezonkezdetig az egyik fő szabályértelmezési beszédtéma marad.

    Az FIA eközben egy másik területen, úgy tűnik, sikerrel tudta betapasztani a trükközésre lehetőséget adó kiskapukat. Ez az üzemanyag átfolyási sebességére vonatkozik, amellyel kapcsolatban a szabálykönyv vonatkozó pontját az utóbbi időben kétszer is átfogalmazták.

    Az új szabályokkal 2026-tól változik a módja annak, ahogyan az FIA méri és szabályozza, mennyi üzemanyagot használhatnak fel az autók a meneteik során. Az eddig ismert 100 kg/órás maximális érték helyét új mérőszám veszi át, kilogramm helyett már joule-ban, vagyis energiamennyiségben határozzák meg a felhasználási limitet: 3000 MJ/óra lesz az a szám, amit egyik autó üzemanyagfelhasználása sem léphet át.

    Ezt az adatot egy új, egységes, az Allengra által gyártott mérőműszer gyűjti majd be az autókban, és továbbítja az FIA és az illetékes csapat felé. A feltételezések szerint azonban felmerült, hogy a műszer hőmérsékletének megváltoztatásával befolyásolni lehet, hogy a műszer milyen adatokat rögzít – ezzel pedig potenciálisan kijátszható a szabály, s túlléphető az átfolyási határérték.

    Bár ebben az esetben nem kerültek elő konkrét csapatnevek, akik ezzel a trükkel kísérleteznének – lehet, hogy egyszerűen csak valamelyik résztvevő jószándékúan értesítette az FIA-t ennek a kiskapunak a meglétéről –, az ügyet azonban a szövetség komolyan vette, amit jelez, hogy októberben megjelent egy kiegészítés az átfolyásmérőre vonatkozó szabályban: „Tilos az üzemanyag-átfolyásmérő szándékos felmelegítése vagy lehűtése.”

    Az FIA azonban úgy érezhette, hogy ez a megfogalmazás még mindig nem elég egyértelmű, és továbbra is nyitva hagyja a lehetőséget a nemkívánatos szabályértelmezésre, így decemberben, a Motorsport Világtanács legutóbbi ülése után újra átírták a mondatot: „Tilos bármilyen eszköz, rendszer vagy eljárás, amelynek célja az üzemanyag-átfolyásmérő hőmérsékletének megváltoztatása.”

    A szöveg módosítása nyilvánvalóan azt célozta, hogy szélesebb tevékenységi körre terjedjen ki, és lezárja azokat a lehetőségeket, amelyek révén a gyártók manipulálhatnák az üzemanyag-átfolyásmérők hőmérsékletét anélkül, hogy az „szándékosnak” minősülne.

    Friss