Forradalmi újításokat akar a Forma-1-es versenyhétvégék menetrendjével és lebonyolításával kapcsolatban Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója, aminek aligha fog mindenki örülni.
Már a sprintfutamok (hivatalosan csak sprintek) tavalyi bevezetése is nagy felzúdulást keltett a hagyományokhoz ragaszkodó F1-es drukkerek körében, ám, ha Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója keresztülviszi mostani ötleteit, az szinte biztosan még nagyobb ellenérzéseket fog kiváltani ezekből a szurkolókból (és feltételezhetően olyanokból is, akiknek a sprintekkel nincs különösebb problémája).
Az olasz sportvezető ugyanis tovább forradalmasítaná a versenyhétvégéket, hogy ezáltal növelje a show-t. A Corriere della Serrának nyilatkozó Domenicali kifejtette, hogy vannak ötletei a sprinfutamos hétvégékre, mivel úgy érzi, „kötelességük” kipróbálni egy, a csapatok által korábban leszavazott változtatást.
„Meg kell próbálni bevezetni új ötleteket. Mindig rengeteg a kifogás, hogy miért ne tegyük, de ez egy életfilozófia. A puristák mindig fel fogják húzni az orrukat, de az évek során az F1 tucatnyi alkalommal változtatott az időmérőn. Nem lehet tovább halogatni a még több show szükségességét” – nyilatkozta az 57 esztendős menedzser.
„Egy normális versenyhétvégén, amelyen pénteken első és második szabadedzést rendeznek, minden edzésért pontokat kellene osztani, vagy egyetlen időmérős körnek, vagy egy külön időmérőnek kellene dönteni egy rövidebb szombati verseny rajtrácsáról a harmadik szabadedzés helyett, és ezen a futamon talán be kellene vezetni a fordított rajtrácsot” – vezette elő az új ötleteket.
Domenicali ezzel visszahozná az F1-ben 2003 és 2005 között alkalmazott egykörös kvalifikációt, amelyen minden pilótának egyetlen mért kör állt a rendelkezésére, amelyet meghatározott sorrendben teljesítettek. Amennyiben ez, vagy egy teljesen különálló időmérő lenne a harmadik szabadedzés helyén, az megoldaná azt a problémát, hogy mivel a sprintes hétvégéken már a pénteki időmérő kezdetével életbe lép a parc fermé-szabály – azaz a csapatok innentől kezdve csak az első szárny dőlésszögén és a guminyomáson változtathatnak –, gyakorlatilag teljesen haszontalanná válik a szombati gyakorlás.
Ami pedig a fordított rajtrácsot illeti, Domenicali szerint ez azért működne, mert az Olasz Nagydíjhoz hasonló versenyhétvégékén – amikor több versenyző is büntetést kap erőforráselemek cseréje miatt – is látszik, hogy jót tesz a show-nak, ha a toppilóták hátulról rajtolnak.
„Rengeteg dolgot megvitatunk. Sokan mondanak nemet, de olykor látjuk annak a szépségét, ha megkeverednek a kártyák a versenyre, mert több lesz az előzés. Kötelességünk kipróbálni [a fordított rajtrácsot]” – szögezte le.
Domenicalinak aligha lesz könnyű átvinni ezeket a változtatásokat az összes csapaton. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke korábban például azt mondta, hogy a más sorozatokban előszeretettel alkalmazott fordított rajtrács olyasmi, „aminek a Forma-1-ben a közelébe sem szabad mennünk.”