1977-ben ezen a napon, október 23-án rendezték az 1977-es szezont lezáró Japán Nagydíjat, amelyen a mindössze második ferraris futamán induló Gilles Villeneuve hatalmasat bukott. A kanadai pilóta a csodával határos módon túlélte az esést, de az autója megölt egy fotóst és egy pályabírót.
A Forma-1 egyik legsötétebb és legtöbb halálesettel járó időszakában nemcsak a pilóták, hanem a nézők és pályabírók is fokozottan ki voltak téve az életveszélynek, hiszen az akkori pályák biztonságát össze sem lehetett hasonlítani a maiakéval. Miként a pályabírók koordinálása és képzése sem volt a mostani szinten, ami olyan tragédiákba torkollt, mint Tom Pryce és az általa elütött pályabíró, Fredrik Jansen van Vuuren halála az 1977-es Dél-afrikai Nagydíjon.
Az F1 egyik legborzalmasabb balesete volt – Jackie Stewartot a mai napig kísértik a történtek
Ennél az esetnél azonban történt egy, a köztudatban jóval kevésbé megragadó tragédia is abban a szezonban, méghozzá a Japánban rendezett idényzárón. Mire a mezőny megérkezett Fujiba (ahol egy évvel korábban James Hunt világbajnok lett az emlékezetes, esőáztatta versenyen, amelyről Niki Lauda inkább kiállt), Lauda már bebiztosította második világbajnoki címét, majd viharos körülmények között otthagyta a Ferrarit, amely így Carlos Reutemannal és a mindössze harmadik F1-es versenyére – a Ferrarival a másodikra – készülő Gilles Villeneuve-vel utazott el a Távol-Keletre.
A pole-t Mario Andretti szerezte meg a Lotusszal, de nem rajtolt jól, így James Hunt azonnal az élre állt a McLarennel, majd tulajdonképpen rajt-cél győzelmet aratva megnyerte a versenyt, ami – mint később kiderült – utolsó sikere volt az F1-ben.
Ünneplésre azonban nem volt oka (a pódiumceremónián sem vett részt, mert indult a gépe, így csak a harmadik helyen végző Patrick Depallier pezsgőzött, mivel Reutemann szintén nem állt dobogóra), az ötödik körben ugyanis Gilles Villeneuve a célegyenesben hátulról belerohant Ronnie Peterson Tyrrell-jébe, amitől a svéd autójának hátsó szárnyát leborotváló Ferrari a levegőbe repült, majd jó néhány szaltó után a védőkorlát tetején landolt. De előtte még eltalált és megölt egy fotóst, a 25 éves Ohasi Kazuhirét, és egy pályabírót, a 21 éves Jiasza Kengót. Mindketten tiltott helyen álltak.
A szerencsétlenül járt férfiakon kívül hét néző sérült meg a repeszdaradokként rájuk záporozó törmeléktől.
Forty-four years ago today, on lap six the Japanese GP at Fuji, Ferrari’s new recruit Gilles Villeneuve missed his braking-point and rammed the back of Ronnie Peterson’s Tyrrell resulting in this spectacular accident. Sadly a marshal & a photographer lost their lives…
🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/Owwd8V2tfp
— Stuart Dent (@Stuart_Dent) October 23, 2021
Ami mai szemmel a haláleseteken túl még egészen döbbenetes, hogy a japán tévések egy az egyben megmutatták a nézőknek a baleset helyszínét az ott heverő holttestekkel és Villeneuve rommá tört Ferrarijával, miközben a verseny – mintha mi sem történt volna – ment tovább. Sőt, nem sokkal később egy mentőautó jelent meg a pályán, a pilóták pedig nemes egyszerűséggel elszáguldottak mellette a belső íven.
A baleset helyszínéről készült felvételt ITT nézheti meg.
Utólag kiderült, hogy az elhunyt pályabíró éppen a tiltott zónában álló nézőket próbálta meg arrébb tessékelni…
Villeneuve-nek és Petersonnak semmi baja nem lett (ez előbbi esetében nagyobb szó), a kanadai pedig miután visszasétált a paddockba, lepihent a lakóbuszában. Hogy mennyire megrázta az eset, azt felesége, Joanne először fel sem mérte, mint az az alábbi, 2015-ös, az auto123.com-nak adott interjúból kiderül.
„Nem is tűnt fel – felelte Joanne Villeneuve, amikor arról kérdezték, hogyan fogadta, hogy férje majdnem meghalt. – A 70-es évek közepén a televíziós közvetítés és a kommunikáció sokkal kevésbé volt szofisztikált. Gilles visszajött, közölte, hogy kiesett a versenyből, és elment pihenni a motorhome-ba. Nem sokkal ezután az igencsak megdöbbent Patrick Tambay jelent meg és Gilles hogyléte felől érdeklődött. »Miért?«, kérdeztem. »Kiesett és most pihen.« Patrick ezután elmondta, milyen borzasztó balesete volt Gilles-nek. Nem is vettem észre, hogy min ment keresztül. Gilles nem osztotta meg velem a veszélyeket, megkímélt ettől. Csak később, az újságokban láttam fotókat a balesetről. Akkor vált világossá, hogy hatalmas becsapódás lehetett, ami nagyon rosszul végződhetett volna Gilles számára. A baleset idején ez azonban nem esett le.”
#F1:Picture of Gilles Villeneuve moments before flying into spectators | Fuji 1977 https://t.co/F3uKXhFpFl pic.twitter.com/COTGz02t3H
— theUsher13 (@theJudge13Twts) January 18, 2020
Villeneuve elismerte, hogy ő hibázott, noha állítása szerint a Ferrari fékjei sem működtek kifogástalanul
A két huszonéves fiatal számára azonban így is rosszul végződött, ami hozzájárult ahhoz, hogy ezután egészen 1987-ig nem tért vissza a mezőny Japánba, Fujiban pedig legközelebb 2007-ben rendeztek F1-es versenyt.