back to top
2024. november 25. 11:16

KezdőlapF1Váratlan fordulat: Az Alpine-nak sikerült eltöröltetnie Alonso büntetését

Váratlan fordulat: Az Alpine-nak sikerült eltöröltetnie Alonso büntetését

-

Noha az óvásukat elsőre elutasították az FIA felügyelői, az Alpine nem hagyta annyiban Fernando Alonso USA Nagydíjon kapott büntetését, és visszanézését kért, mondván új, eddig rendelkezésre nem álló bizonyítékkal tud szolgálni az ügyben. Az FIA így végül elfogadta a franciák óvását, majd úgy döntött, semmissé teszi a kétszeres világbajnok ellen kirótt szankciót, így a spanyol visszakapta a pontszerző helyet.

A Mexikói Nagydíj csütörtöki napján ismét összeült az FIA felügyelői testülete, hogy megtárgyalja, befogadja-e az Alpine USA Nagydíj után benyújtott óvását. A francia istálló amiatt fellebbezett, hogy az austini futamot követően a Haas a határidő lejárta után nyújtotta be azt az óvást, amelynek nyomán Fernando Alonso 30 másodperces időbüntetést kapott, mert a felügyelők úgy határozta, hogy nem volt biztonságos az autója.

A kétszeres világbajnok a verseny 22. körében ütközött össze Lance Stroll-lal, majd első szárny csere után folytatta a körözést, viszont megsérült a bal oldali tükre, amely hosszú körökön át rezonált, majd leszakadt. Miután Kevin Magnussent az idén sérült első szárnya miatt már három alkalommal is a bokszba parancsolta az FIA, a Haas az USA Nagydíj közben kétszer is érdeklődött a versenyirányításnál, hogy esetleg nem akarják-e kiinteni Alonsót, hiszen a leszakadó tükör ugyanúgy veszélyt jelent a többi versenyzőre, mint a leszakadó szárny.

Fernando Alonso, Alpine, Lando Norris, McLaren, USA Nagydíj
Fotó: Alpine

Alonso hiába lett hetedik, elvették tőle a pontszerző helyet

Miután a versenyigazgató nem tett semmit, a Haas a futam után óvást nyújtott be (nemcsak Alonso, hanem az egy ideig sérült szárnnyal köröző Sergio Pérez ellen is, de azt elutasították), a felügyelők pedig megbüntették Alonsót, aminek következtében a spanyol visszacsúszott a hetedikről a 14. helyre.

Az Alpine azonban nem hagyta annyiban a dolgot, és megóvta a Haas óvását (a felügyelők ítéletét a szabályok értelmében nem támadhatta, mivel időbüntetés ellen nem lehet óvni), mondván, az amerikai csapat az arra kiszabott határidő letelte után 24 perccel nyújtotta be a dokumentumot.

Miért tűnt úgy, hogy nem fognak sikerrel járni?

Noha a szabályokban az szerepel, hogy az FIA által közzétett nem hivatalos végeredménytől számítva maximum fél órája van a csapatoknak óvást benyújtani (a Haas 54 perccel ezután nyújtotta be a sajátját), a felügyelők már az Alonso büntetéséről kiadott dokumentumban jelezték, tisztában vannak vele, hogy a Haas kicsúszott a határidőből, de úgy határoztak, hogy ebben az esetben „nem volt lehetséges megfelelni a határidőnek.”

Emiatt nem tűnt valószínűnek, hogy néhány nappal később hirtelen megváltoztatják a véleményüket, hiszen már a döntés meghozatalakor tudatában voltak ennek a ténynek. És nem is változtatták, a Mexikói Nagydíj csütörtöki napja során tartott videokonferencián ugyanis elutasították az Alpine óvását.

Hamiltonnak és Leclerc-nek lehetett, Alonsónak nem? – súlyos büntetést kapott a spanyol

Egyúttal megindokolták, hogy a Haas azért késlekedett az óvás benyújtásával, mert tisztázásra várt a versenyirányítástól, majd utána azt a választ kapta, hogy egy órája van benyújtani az óvást.

A felügyelők egyúttal közölték, hogy az Alpine-nak óvás helyett az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságához kellett volna fordulnia, vagy olyan petíciót benyújtania, ami az eredeti döntés felülvizsgálatát kéri.

Az Alpine végül elérte a célját

Mivel a felülvizsgálati kérelem benyújtására (a Mercedes is ehhez folyamodott a tavalyi Brazil Nagydíj után, amikor Verstappent akarták elmeszeltetni, vagy a Ferrari is ilyet nyújtott be a 2019-es Kanadai Nagydíjat követően, hogy visszavonassa Vettel büntetését) 14 napig van lehetőség, az Alpine élt is vele. Ezért, bár az óvás megóvásából végül nem lett meghallgatás, a két csapatot mexikói idő szerint este háromnegyed kilencre így is beidézték.

Az Alpine felülvizsgálati kérelme abban az esetben volt elfogadható, ha új, jelentős, az eredeti döntés pillanatában a csapat rendelkezésére nem álló bizonyítékokat vonultat fel. Ezt a franciák megtették azzal, hogy közölték: „a verseny napján 20:53-ig a csapat nem tudott arról, hogy a Haas óvása 24 perccel a 30 perces határidő lejárta után érkezett be.”

Az Alpine emellett azt is érvként használta, hogy a vasárnap esti meghallgatásig nem tudott arról, hogy a Haas tanácskozott a versenyirányítással, ami szintén új és jelentős bizonyítéknak számít.

Fernando Alonso, Alpine, USA Nagydíj
Alonsónak nem csak a szárnya, hanem a tükre is megsérült a Stroll-lal történt ütközés során Fotó: Alpine

Az ezt követően összehívott meghallgatáson a felügyelők végül arra jutottak, hogy a Haas benyújthatott volna egy kézzel írt óvást a 30 perces határidő lejárta előtt, így nem állja meg a helyét az a korábbi állítás, miszerint „nem volt lehetséges” időben óvnia. Ez pedig azt jelenti, hogy a Haas óvását el sem lehetett volna fogadni, am így Alonso büntetésével együtt semmissé válik.

Az Alpine közleményben megköszönte az FIA felügyelőinek a közreműködést és hogy Alonso visszakapta a pontszerző helyet, és hangsúlyozta, várja, hogy folytassa az együttműködést a szövetséggel a versenyek színvonalának legmagasabb szintű biztosításába.

A felügyelők azt viszont az Alpine-ra nézve kedvező döntésben is hangsúlyozták: „aggasztónak” tartják, hogy a spanyol mozgó tükörrel is a pályán maradhatott, ezért „erősen ajánlják” az ilyen eseteken monitorozó folyamatok megalkotását, amelyek során a fekete-narancs zászlóval, vagy rádión értesítik a csapatokat. Az FIA elnöke eközben elindított egy felülvizsgálatot a fekete-narancs zászló használatával kapcsolatban.

Friss