Nem tetszik a versenyzőknek, hogy az F1 fokozatosan egyre kevésbé engedi felmelegíteni a gumikat, mielőtt 2024-ben teljesen betiltja a gumimelegítő paplanokat. Többek szerint ez nem biztonságos.
Balesetektől tartanak a pilóták a gumimelegítő paplanok fokozatos betiltása miatt. Az F1 a fenntarthatóságra törekvés jegyében a 2024-es szezonra szeretne megszabadulni az elektromos gumimelegítőktől, ám a Pirelli kérésére fokozatosan akarja kivezetni azokat. Ezért az idei szezontól az elöl 100 hátul 80 Celsius fokos értékeket egyaránt 70 Celsius fokra csökkentették, azaz az összes gumit ennyire melegítik fel, mielőtt azok felkerülnek az autóra.
Jövőre viszont tovább csökkentenek, és már csak 50 fokosra lehet hevíteni az abroncsokat. Ezt először múlt héten, az USA Nagydíj második szabadedzésén tesztelték, amelyen a 2023-as gumik prototípusai is kipróbálásra kerültek. A pilóták azonban igencsak lesújtó véleménnyel voltak az átélt tapasztalatokról, és egyetértenek abban, hogy a jelenlegi, vagy a jövő évi gumikkal biztonsági kockázata lenne a csupán 50 fokra melegített abroncsoknak.
„Akkor szerintem rengeteg lesz a baleset. Kemény lesz – felelte az austini szabadedzésen az autója felett az uralmat már kis híján a bokszutcában elveszítő Verstappen arra a kérdésre, hogy mi fog történni, ha 2024-re teljesen betiltják a gumimelegítő paplanokat. – A gumikopás teljesen más lesz, mert a gumik nagyon hidegek lesznek, sokat fogunk csúszkálni az első néhány körben, a guminyomás pedig az egekbe szökik, ezért az abroncsok sokkal jobban fognak kopni. Jelenleg nem igazán élvezem ezt, de sok másik pilóta is ugyanezt mondja, úgyhogy erre megoldást kell találnunk.”
„Austin egy olyan pálya, amelyen könnyű üzemi hőfokra melegíteni a gumikat a nagy sebességű kanyarok miatt, de egy olyan utcai pályán, mint Monaco, el lehet képzelni a körülményeket. Nagyjából a fél verseny el fog telni, mire elég melegek lesznek a gumik.”
Lando Norris is csatlakozott Verstappenhez. Szerinte Austinban az időjárás és a pálya karakterisztikája ugyanis a „lehető legjobb körülményeket” biztosította az 50ºC-os teszthez, de a gumik alacsony hőmérséklete ettől még nagy gondot jelent. A McLaren versenyzőjétől a The Race megkérdezte, hogy egyetért-e Verstappennel abban, hogy balesetek várhatóak, mire azt felelte: „Igen, lennének.”
„Ezek voltak a lehető legjobb körülmények ezeknek a gumiknak. Nagyon meleg volt a levegő és az aszfalt hőmérséklete is, és nagy sebességű kanyarokkal van tűzdelve az első szektor, amelyekben felmelegszik a gumi. Ennek ellenére nagyon könnyű blokkolni az első és a hátsó kerekeket is, és teljesen kiszámíthatatlan az egész. Képzeljék el, milyen lenne egy sokkal hűvösebb pályán, vagy ha egy kicsit nedves az aszfalt. Előbb-utóbb mindenki odacsapja majd az autót, úgyhogy tulajdonképpen egyetlen pilóta sem akarja [a csökkentett paplanhőmérsékletet].”
Norris szerint már voltak párbeszédek a versenyzők és a jogtulajdonos között, amelyek során azok a versenyzők voltak a leghangosabbak, akik a korábbi években sokkal könnyebb és tapadósabb gumikon futó autókkal is szereztek tapasztalatokat. A brit pilóta hozzátette, érti, hogy fokozatosan akarják kivezetni a gumimelegítőket a hirtelen betiltásuk helyett, de szerinte ez egyszerűen „nem biztonságos.”
„Egy mostani generációs Forma-1-es autó, amely annyira specifikusan van kialakítva az aerodinamika és minden más terén, nem arra van tervezve, hogy hideg gumikon menjen. Nem olyan, mint egy Forma-2-es vagy Forma-3-as kocsi, amit csak úgy ki lehet küldeni. Ez nem így működik. A versenyzőkkel és a GPDA-val egyeztetni fogunk erről.”
Kevin Magnussen szerint a szabályalkotók egyszerűen nincsenek tisztában a kockázattal.
„Igazán nem tetszene, mert nem hiszem, hogy a Pirelli, az FIA és az F1 érti, mennyire nehéz már akkor is felmelegíteni a gumikat, amikor 70 fokos állapotban jönnek ki a paplanokból. Megpróbálkoztak az 50-nel, ami szintén nagyon nehéz, és szerintem azért akarják ezt, mert nem vezették ezeket az autókat és nem értik. Van biztonsági kockázat. A leszorítóerő miatt nagy terhelés éri az autót a kanyarokban, ezért a gumiknak elég merevnek kell lenniük, hidegen viszont kemények, mint a jég. A sportautózásban ezzel szemben a gumiknak alacsonyabb a működési tartománya és lágyabbak, ezért hidegen is szuperkönnyű felmelegíteni őket. Az 50 fok itt nagy problémát jelent, a gumimelegítők teljes betiltása pedig még nagyobbat.”
Valtteri Bottas is így gondolja, szerinte ugyanakkor be lehetne tiltani a gumimelegítőket, csak ahhoz teljesen más gumikat kellene gyártani.
„Ha kemény gumira váltasz gumimelegítő nélkül egy olyan pályán, mint a mexikói, az nagyon kockázatos lesz és már-már biztonsági aggályokat vet fel. Vagy egy utcai pályán, teljesen hideg gumiszetten kihajtani a gumi olyan lesz, mint a műanyag. Viszont, ha változtatnak a gumikon, hogy sokkal alacsonyabb tartományban is működjenek, akkor miért ne. A mostani és az Austinban tesztelt gumik azonban nem tudnak megbirkózni az 50 fokos gumimelegítővel. Nagyon-nagyon csúszósak voltak kezdetben, és ez Austinban volt, ahol meleg van. Úgyhogy néhány pályán ez már önmagában gond lenne.”
Mario Isola, a Pirelli motorsport főnöke az F1 TV adásában a mexikói hétvége második szabadedzés során elmondta, hogy az itteni 2023-as gumitesztre végül az Austinban szerzett tapasztalatokat mérlegelve nem 50 fokra melegítették az abroncsokat, hanem maradtak az idei évben használatos 70 foknál, mert rájöttek, hogy amennyiben a bevett 3 óra helyett csak 2 órán át tartják előzetesen gumimelegítő paplanban a gumikat, azzal akkor is energiát spórolnak, ha 50 helyett 70 fokosra melegítik azokat.
Hogy ez azt jelenti, hogy elvetik az 50 fokos felső határt 2023-ra, azt még nem tudni, de Isola szerint a most tesztelt megoldás is egy opció, mert így is 20%-al kevesebb energiát használnak el. A gumimelegítők teljes betiltásához azonban minden bizonnyal teljesen új abroncsok fognak kelleni.