Utólag számolva sok mindenen nem változtatott volna, ha 2009-től életbe lép a Bernie Ecclestone által javasolt rendszer, de Lewis Hamiltonnak azért most eggyel több vb-címe lenne.
Bernie Ecclestone, az F1 korábbi ügyvezető igazgatója és mindenható ura sok hajmeresztő ötlettel állt elő az évtizedek során. Amivel 2008-ban ezen a napon, november 26-án a címlapokra került, kevésbé volt radikális, és mint azóta tudjuk, nem is változtatott volna sok mindenen. Nico Rosberg azonban most alighanem kicsit bosszú lenne, mert nem lenne világbajnok, míg Lewis Hamilton nyolcszoros bajnoknak mondhatná magát.
Ecclestone ugyanis azt akarta bevezetni, hogy pontok helyett érmeket osszanak a Forma-1-ben, azaz az első három helyezett arany, ezüst és bronzérmet nyerjen, a szezon végén pedig az legyen a világbajnok, akinek a legtöbb aranyérme, azaz győzelme van. Amennyiben holtverseny alakul ki, az ezüstérmek száma dönt, ha pedig az is egyenlő, a bronz, és így tovább.
„Meg fog történni, minden csapat elégedett – nyilatkozta Ecclestone 2008 novemberében. – Ennek az egésznek az az oka, hogy elegem lett abból, hogy az emberek arról beszélnek, hogy nincsenek előzések. Ennek semmi köze a pályákhoz, ennek ahhoz van köze, hogy a versenyzőknek nem kell előzniük. Ha te vezetsz, én pedig második vagyok, nem fogok kockáztatni egy kicsúszást vagy valami butaságot kettővel több pontért. Ha viszont az aranyéremért meg kell tennem, mert a legtöbb aranyérmet szerző lesz a bajnok, akkor megteszem, és meg foglak előzni.”
Ecclestone érve tehát az volt, hogy az akkori, 10-8-6-5-4-3-2-1 eloszlású pontrendszerben túl kicsi a győzelem értéke, ezért a versenyzők adott esetben megelégednek a második hellyel, mert azzal sem veszítenek sokat.
A csapatok azonban állításával ellentétben egyáltalán nem rajongtak ezért az ötletért. „Nem ösztönözné az előzést, ha az első három helyezett arany, ezüst és bronzérmet kapna, mert ez komolyan visszatartaná az első négyen kívül autózókat abban, hogy egyáltalán bármilyen előzést megkíséreljenek. Mi értelme lenne bárkinek előzni, ha azzal nem szerezhetne extra pontokat a bajnokságban? De akárhogy is, a csapatok egyáltalán nem egyeztek bele az egész koncepcióba” – nyilatkozta névtelenül az egyik istálló tagja.
Az ötletet Eddie Jordan, a Jordan-csapat egykori tulajdonosa „nonszensznek” nevezte a BBC Radio Fivel Live adásában. „Jelenleg a Forma-1-ben mindenkinek a jelenlegi helyzetre kell koncentrálnia a költségcsökkentéssel. A pontokra szükség van. Én voltam az egyik csapatfőnök, aki korábban azt javasolta, hogy a nyolcadik helyezettig osszunk pontokat, mert egy hátul levő csapatnak egyetlen pont is annyit ér, mint a McLarennek vagy a Ferrarinak egy győzelem. Ezt soha nem szabad elfelejtenünk. Mindenkit biztosíthatok, mivel voltam ebben a helyzetben, hogy két pont a nulla ponttal szemben óriási különbséget jelent.”
Az ötletből természetesen semmi nem lett, Ecclestone pedig ezúttal igencsak fordítva ült a lovon, hiszen teljesen egyértelmű volt, hogy az autók nehezítik meg az előzéseket. Ezen a 2009-es szezonra bevezetett, ezt megváltoztatni hivatott új aerodinamikai szabályok sem segítettek, mivel hatalmas kudarcnak bizonyultak, és egészen a 2022-es szezonig kellett várni, hogy kézzel fogható előrelépés történjen az ügyben.
Egy pillanatra ugyanakkor eljátszhatunk a gondolattal, hogy mi lett volna, ha 2009-től a medálrendszer lép életbe. Nos, ebben az esetben Lewis Hamiltonnak most eggyel több világbajnoki címe lenne, 2016-ban ugyanis 10 versenyt nyert Nico Rosberg 9 győzelme ellenében, azaz csapattársa helyett ő emelhette volna magasba az év végén a győztesnek járó trófeát.
A többi szezonban ugyanakkor nem lett volna más az eredmény, ami persze csalóka, hiszen másként alakulhattak volna a versenyek (mint ahogy 2016-ban sem feltétlenül mindig ugyanez lett volna az eredmény) akkor, ha mindig a győzelem az egyetlen elfogadható eredmény, de az olyan években, amelyekben valamelyik versenyző toronymagasan lett világbajnok (akadt ilyenből bőven), aligha változtatott volna bármin a medálrendszer, azt leszámítva, hogy a többi versenyzőnek tényleg nem lett volna miért küzdenie.
Érdekességképpen még megjegyezhetjük, hogy amennyiben már 2008-ra bevezették volna ezt a szisztémát, azt az évet a 6 győzelemig jutó Felipe Massa zárta volna világbajnokként az 5 futamot nyerő Hamiltonnal szemben, azaz most nem lenne miért pereskednie.