Az 1960-as és 70-es években versenyzés közben rengeteg barátot elveszítő Sir Jackie Stewart az idei Brit Nagydíj alatt elsőre azt hitte, újabb Forma-1-es haláleset szemtanúja, de aztán megnyugodott, és konstatálta, hogy a mai F1 tényleg sokkal biztonságosabb, mint az ő idejében.
Szerencsére az idei Forma-1-es szezont is mindenki épp bőrrel megúszta, és újabb év telt el úgy, hogy nem veszítette életét pilóta balesetben, de ettől még volt néhány hatalmas bukás az év során. A legnagyobb esés pedig kétségtelenül Csou Kuan-jü nevéhez fűződik, az Alfa Romeo kínai versenyzője a Brit Nagydíj rajtjánál borult fel a célegyenesben, majd az autója a tetején csúszva szánkázott ki a bukótérbe, hogy aztán a kavicságyban még pördüljön néhányat, és végül a védőkorlát mögé beesve álljon meg.
Csou sértetlenül megúszta az esetet – szerencséjére nem gyulladt ki az autója, különben egészen más is lehetett volna a végkifejlet, hiszen nem tudott kiszállni az oldalára borult kocsiból –, ami nagyban köszönhető az F1-ben 2018 óta kötelezővé tett glóriának. A háromszoros világbajnok Sir Jackie Stewart azonban az élő közvetítést figyelve első ránézésre azt hitte, hogy Csou belehalt a balesetbe.
„Nagyszerű sportunk van, már vannak bukóterek. Nézzék meg a Silverstone-ban történt balesetet. Néztem a versenyt Helennel, a feleségemmel otthon, és mondtam, hogy »ő egy halott ember.« Nem lehetett életben” – nyilatkozta a pályafutása során a biztonsági fejlesztések úttörőjének számító skót legenda az Express Sportnak. – A következő percben azonban kiszállt az autóból, ami csodálatos. A mi időnkben, amikor baleset történt, és kigyulladt az autó, senki nem tudta kihúzni a versenyzőt, és soha nem állították meg a versenyt.”
Silverstone-ban természetesen azonnal piros zászlót lengettek, és mindenki lélegzetvisszafojtva várta, hogy mi a helyzet Csou-val, akit végül sikerült kiszabadítani a roncsból. „Nem tudom, hogyan éltem túl, de utólag megnézve az esetet, látszik, hogy a glória mentett meg. Amint megálltam, nem tudtam hol vagyok, mert fejjel lefelé voltam. Aztán attól kezdtem félni, hogy szivárog az üzemanyag. Nem voltam biztos benne, hogy a testemből vagy az autóból jön a folyadék, és csak lekapcsoltam a motort. Tudtam, hogy ha kigyullad a kocsi, nehéz lesz kijutni” – nyilatkozta a kínai versenyző.
Csou baleseténél tehát ismét jelesre vizsgázott a glória, a pilóta feje fölötti bukókereten a 2023-as szezonra azonban változtatott az FIA.
Meghalt mellette a barátja, majd sírva beült az autóba, és körrekordot repesztett Monzában