A hétszeres MotoGP-világbajnok Valentino Rossi 17 évvel ezelőtt, 2006. február 1-jén gurult pályára először kollektív Forma-1-es teszten, majd megmutatta, hogy négy keréken is lenne helye a legjobbak között. De hiába nyűgözte le Michael Schumachert már a legelső ferraris tesztjén, a Doktorból végül soha nem lett F1-es pilóta.
Még napjainkban is közismert történet, hogy a kilencszeres gyorsaságimotoros-világbajnok Valentino Rossi a 2000-es évek elején komolyan elgondolkodott azon, hogy a MotoGP-ből átnyergel a Forma-1-be, ám végül maradt a kétkerekűeknél. Ám az már talán kissé a feledés homályába veszett, hogy mennyire is volt ez valós lehetőség, és mennyire volt jó az olasz sztár a Ferrari F1-es torpedóiban, amelyeket 2004 és 2010 között számos alkalommal tesztelt.
A Doktor először 2006. február 1-jén, azaz pontosan 17 évvel ezelőtt vett részt kollektív teszten, de mivel a vizes valenciai pályán fél kör után megpördült és lefulladt, aznap még nem lehetett összehasonlítani a teljesítményét a mezőny több tagjáéval. Másnap, február másodikán azonban már igen, az akkor 27 éves ötszörös MotoGP-világbajnok pedig egyáltalán nem vallott szégyent, és a kilencedik legjobb időt autózta a 15 résztvevőből, azaz megelőzött hat F1-es pilótát.
Jóllehet, a Yamaha versenyzője nem a 2006-os szezonra fejlesztett, 248 F1 kódjelű autót, hanem egy lefojtott, a 2006-os szezontól érkező V8-as motorok teljesítményszintjét szimuláló V10-es erőforrással hajtott F2004-est vezetett, így is megsüvegelendő, hogy mindössze 1 másodpercet kapott Michael Schumachertől, és valamivel több mint 1,6 másodpercet a Renault-val a tesztnap leggyorsabb idejét elérő Fernando Alonsótól, miközben gyorsabb volt David Coulthardnál (Red Bull), Alex Wurznál (Williams), Garry Paffetnél (McLaren), Mark Webbernél (Williams), Jarno Trullinál (Toyota) és Robert Kubicánál (BMW-Sauber).
Rossi Valenciában tesztel:
A második nap 52 megtett köre után Rossi a harmadik napon is ugyanennyit ment, és sikerült 5 tizedet lefaragnia az idejéből, amivel a 12. lett, de már 1,5 másodpercen belülre került a harmadik napon szintén az élen végző Alonsóhoz képest, és csak 7 tizeddel maradt el Schumacher idejétől. Noha a lefojtott V10-es helyett már V8-as motorral szerelt, de szintén F2004-es modellt vezető Felipe Massától több mint egy másodpercet kapott (Pedro de la Rosa V10-es McLarenjét viszont 1 tizeddel megelőzte), mindössze negyedik Forma-1-es tesztjén ez a teljesítmény elég volt ahhoz, hogy megerősítse, Rossit fel lehetne készíteni az F1-re.
Schumachernek egyből leesett az álla
Hogy Rossi nemhogy nem volt teljesen elveszve egy F1-es autóban, hanem képes volt az F1-es mezőny tempóját tartva, de legalábbis semmiképp sem lefelé kilógva vezetni, sokaknak meglepő lehetett. De biztosan nem volt az a Ferrarinak és Michael Schumachernek, ők ugyanis már 2004 áprilisában, Rossi első ferraris tesztjén ízelítőt kaptak a Doktor tehetségéből.
A Scuderia igyekezett minél inkább titokban tartani, hogy ki vezet, így Rossi nem a saját, hanem Schumacher egyik tartalék sisakjában gurult pályára a maranellóiak házi tesztpályáján, majd miután néhányszor megpördült, olyan időt ért el, ami a gyakorlást a helyszínről követő Schumachert is meglepte.
„Nem emlékszem, hogy pontosan hányszor teszteltünk Valentino Rossival a Ferrarinál, de hétszer legalább – írta a Ferrarinál 1995 és 2006 között dolgozó Luigi Mazzola néhány éve a saját Facebook-oldalán. – Az első teszten Valentino kiment a pályára, megtett nagyjából tíz kört, az utolsóban pedig elképesztő időt ment. Emlékszem, hogy Michael Schumacher, aki ott volt velem és nézte a telemetriát, megdöbbent, szinte hitetlenkedett.”
„Nagyon izgalmas nap volt. Forma-1-es autót vezetni csodálatos élmény, és nagyszerű volt egy napra Schumacher nyomdokaiba lépni” – nyilatkozta az első szárnypróbálgatásokról a motoros legenda.
„Természetesen egy kis időbe beletelt, míg hozzászokik, de a nap végére nagyon lenyűgözően ment. Tudom, hogy korábban gokartozott, és végtére is, amikor a versenyzés ott van a véredben, akkor tudod, mit kell tenned” – dicsérte Schumacher Rossit.
A Doktor ezután 2005-ben kétszer vezetetett Forma-1-es Ferrarit, majd elérkeztünk 2006-hoz, és a már taglalt valenciai gyakorláshoz.
Utólag már kijelenthető, hogy Rossi ebben az évben állt a legközelebb ahhoz, hogy átnyergeljen a Forma-1-re, 2006 júniusában azonban hosszabbított a Yamahával a MotoGP-ben. 2020-ban a Gazzetta dello Sportnak ezzel indokolta a döntését:
„2006-ban nagyon közel voltam hozzá, hogy átváltsak a Forma-1-re. Számos teszten részt vettem a Ferrarival, utána pedig leültünk a csapatvezetéssel, akik egy nagyon átfogó tervet dolgoztak ki azért, hogy felkészítsenek a Forma-1-es karrierre. Ez a terv úgy szólt, hogy először egy kevésbé gyors autót kell vezetnem, hogy felkészüljek, alapvetően pedig tesztpilótának kellett volna lennem. Emiatt döntöttem úgy, hogy visszautasítom az ajánlatot.”
Luca di Montezemolo az Autosportnak 2021-ben elárulta, kezdetben csak udvariasságból eleget akartak tenni egy nagy bajnok kérésének, és ezért biztosítottak tesztlehetőséget Rossinak, de amikor látták, hogy mekkora a potenciál az olaszban, már őket is komolyan elkezdte foglalkoztatni Rossi F1-be hozásának gondolata.
Montezemolo – Rossihoz hasonlóan – még azt is megpendítette, hogy a MotoGP sztárja egy másik csapatban mutatkozhatott volna be. „Láttam, hogy jól megy. Hiányzott belőle a következetesség, de nagy potenciál volt benne. Egy ponton pedig azt gondoltuk, hogy mehetne egy szezont a Saubernél. De okos volt és inkább maradt első számú két keréken, mint lett negyedik vagy ötödik négyen” – nyilatkozta a Ferrari korábbi elnöke, aki azt már nem fejtette ki, hogy 2007-ben miként debütálhatott volna a Doktor az akkor a BMW gyári csapataként működő svájci istállóban, amely csak 2010-től, a BMW kiszállása után kezdett ismét Ferrari-motorokat használni.
A későbbi tesztek már csak inkább szórakozásból történtek
Rossi tehát nemet mondott, az élet pedig őt igazolta, hiszen 2008-ban és 2009-ben is világbajnok lett a MotoGP-ben, miközben az F1-ben – pláne, ha kezdetben nem a 2007-ben és 2008-ban még versenyképes, de 2009-re nagyon visszaeső Ferrarival versenyez – ez aligha lett volna lehetséges.
Viszont nem 2006-ban láttuk utoljára F1-es Ferrariban a Doktort, aki 2008-ban, a Scuderia Corse Clienti programjának keretein belül is tesztelt, Mugellóban és Barcelonában pedig komolyabb tesztnapokon is rész vett, de ez már inkább tűnt szórakozásnak, mint komoly felkészülésnek.
2010-ben, Rossi utolsó ferraris tesztje után Stefano Domenicali, a maranellóiak akkori csapatfőnöke azt mondta: „Vale kiváló Forma-1-es pilóta lehetett volna, de más utat választott. A családunk tagja, ezért akartuk megadni neki ezt a lehetőséget. Örülünk, hogy ismét együtt lehetünk, két olyan olasz szimbólum, mint Valentino Rossi és a Ferrari.”
Egy halvány esély azonban ebben az időszakban is mutatkozott Rossi ferraris bemutatkozására, méghozzá a 2009-es Olasz Nagydíjon. Miután Felipe Massa súlyosan megsérült a Hungaroringen, a nyaksérülése miatt visszatérni nem tudó Michael Schumacher helyett beugró Luca Badoer pedig nagyon gyengén teljesített az Európa és a Belga Nagydíjon, Rossi egyeztetett a Scuderiával arról, hogy Monzában autóba üljön, de végül ugyanazért nem jött létre ez a szenzációs debütálás, amiért Badoernek sem sikerült felvennie a tempót.
„Tesztelés nélkül nem lett volna logikus döntés. Azt már korábban eldöntöttük, hogy tesztelés nélkül bemutatkozni a Forma-1-ben inkább kockázatos, mintsem szórakoztató. Nem mehetsz oda és értheted meg az autót három nap alatt” – nyilatkozta Rossi, akinek ráadásul nem egy top autóval, hanem az annak finoman fogalmazva sem nevezhető F60-assal kellett volna megbarátkoznia. A nála sokkal nagyobb rutinnal rendelkező, előtte az F1-ben zsinórban 13 szezont lehúzó Giancarlo Fisichellának öt versenyhétvége alatt sem sikerült ez…
A Doktor tehát végül soha nem versenyzett az F1-ben, de miután közel 42 évesen, 2021 végén szögre akasztotta a MotoGP-sisakját, átnyergelt négy kerékre, hogy GT-autókkal versenyezzen. F1-es gépet legutóbb 2019-ben vezetett, amikor Valenciában kipróbálhatta a Mercedes 2017-es autóját, és bár nagyon élvezte, ez már tényleg csak a szórakozást szolgálta. Na meg persze a Yamahát és a Mercedest is szponzoráló Monsternek is remek lehetőség volt, hiszen Lewis Hamilton eközben Rossi MotoGP-gépére ülhetett fel.
Rossi teszteli a Mercedes W08-ast: