A Ferrarinak még a második helye sem lehet biztonságban a csapatok közötti erősorrendet tekintve a bahreini F1-es teszt alapján, miközben a Red Bull fölénye megkérdőjelezhetetlen. Ja, és nem a Mercedes veszélyezteti a vörösöket.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a tesztek alapján nem lehet pontos képet alkotni arról, hogy mik lesznek az erőviszonyok az első versenyen, hiszen túl sok az ismeretlen ehhez, de azért az sem igaz, hogy egyáltalán nem derül fény semmire a szezon előtti gyakorlásból.
Az idei, minden korábbinál rövidebb, mindössze három napos szezoni előtti teszt alapján az már most kijelenthető, hogy továbbra is a Red Bull az a csapat, amelyet le kell győznie a többieknek ahhoz, ha világbajnokok akarnak lenni. Az RB19-es nemcsak problémamentesen és nagy mennyiségben rótta a köröket, hanem az egykörös tempója, valamint a megtankolt autós etapjai is a legjobbak voltak a mezőnyben. Főként utóbbi volt az, amelyben toronymagasan mindenki főlé nőttek.
Ami pedig igazán sokatmondó, az az autó viselkedése. Persze ez is lehet félrevezető, hiszen egy megtankolt és/vagy kopottabb abroncsokon köröző kocsi másként viselkedik, mint az, amelyik friss gumikon éppen időmérős kört szimulál, de azért, ha három napon át, különböző napszakokban figyeljük a mezőnyt, elég jó következtetéseket le lehet vonni.
Megtették ezt a The-Race.com bahreini teszten jelen levő szakírói, akik többször a pálya mellől nézték a tesztelő versenyzőket, és arra a megállapításra jutottak, hogy a Red Bull az esetek többségében olyan volt, mintha sínen húznák, valamint Verstappen és Pérez támadni tudta vele a kanyarokat, jól reagált bekormányzásnál, megtartotta az egyensúlyát a kanyar alatt, és remek volt a tapadása a kigyorsítás során.
Hasonlóan jó véleménnyel voltak a Ferrariról is, amely a különböző, beállítással való kísérletezései után a harmadik napra nagyon következetessé vált mind a kevesebb, mind a több üzemanyaggal teljesített körök során.
Hogy mennyire lesznek képesek közel kerülni a bikásokhoz, az majd csak a jövő hétvégén derül ki, az egykörös tempójuk mindenesetre jobbnak tűnt a versenytempójuknál, utóbbi esetében pedig főként a gumikopással küszködtek. Ezen a téren a Red Bull sokkal jobban muzsikált, és a szezon egyik meglepetésének ígérkező Aston Martin is jobbnak bizonyult, nem véletlen, hogy Ted Kravitz, a Sky Sports riportere úgy vélte, hogy amennyiben ma rendeznék a Bahreini Nagydíjat, a két Red Bull mögött Fernando Alonso állhatna fel a dobogó harmadik fokára.
De hasonlóan gondolja Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is, aki az Auto Motor und Sportnak elmondta: „A kalkulációink alapján az Aston Martin odaérhet a második helyre.”
A német szaklap egyébként az üzemanyag-mennyiségek, illetve a motorüzemmód megsaccolásával, valamint az aszfalthőmérséklet figyelembe vételével úgy kalkulált, hogy a Red Bull előnye egy körön 2-4 tized a Ferrarival, és 6 tized a Mercedesszel szemben, a hosszú etapokon pedig még ennél is nagyobb a differencia.
A tesztelés legjobb körei. Érdemes figyelembe venni a gumikeveréket és a napszakot is:
Unsurprisingly, most drivers' fastest times of #F1Testing came during the final session on Saturday afternoon ⏱️#F1 #Fit4F1 pic.twitter.com/StCMOHV9wK
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) February 25, 2023
Felkészülhetünk az újabb Hamilton-Alonso párharcokra?
Hogy mire lehet képes a Mercedes? A W14-es modell egyértelműen előrelépés a W13-ashoz képest, hiszen nem delfinezik, és a csapat elmondása szerint is sokkal stabilabb alapokkal rendelkezik. A Mercedes tavaly jó ideig a sötétben tapogatózott azzal kapcsolatban, hogy merre is induljon el a fejlesztésekkel, és a delfinezés mérséklése kötötte le az erőforrásait, Andrew Shovlin mérnökigazgató elmondása szerint azonban most teljesen más a helyzet, és világos elképzelésük van arról, hogy mely területeken kell fejlődniük.
A csapat teljesítménye a teszt három napja során igencsak hullámzó volt: csütörtökön viszonylag jól kezdtek, az autó szemre jól vezethetőnek bizonyult, majd péntekre teljesen felborult az egyensúlya, és a pilótáknak már rendre küzdeniük kellett vele a kanyarbejáratokon és a kanyarcsúcsponton is, hogy aztán a hátsó tengely tapadáshiánya a kigyorsításokon hátráltassa őket.
A péntek esti válságértekezlet után szombatra viszont nagy mértékben javult a helyzet, és bár továbbra sem tudtak olyan agresszívan befordulni a kanyarokba, mint a Red Bull, és a tapadáshiány is fel-felütötte a fejét, az egyensúlyt össze sem lehetett hasonlítani a péntekivel. Ez a köridőkön is meglátszott, amelyek bár nem voltak a Red Bull szintjén, azért jóval közelebb álltak a címvédőhöz, mint egy nappal korábban.
A Mercedes ezzel együtt minden bizonnyal nem lesz a Red Bull, de még a Ferrari szintjén sem, viszont sokkal jobb formában kezdheti az idei évet, mint a tavalyit. Hogy ez elegendő lesz-e ahhoz, hogy stabil harmadik erő legyen, azt azonban nem lehet kijelenteni, az Aston Martin ugyanis nagyot lépett előre. „Szerintem nagy lépést tettek. Az autójuk koncepciója fejlődött, és úgy néz ki, hogy nincsenek messze. Fernando [Alonsóval] különösen versenyképesnek tűnnek” – összegzett Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak.
Bár a silverstone-i istállóban egyelőre mindenki – Alonsót is beleértve – óvatosan optimista, azért bőven van miért bizakodónak lenniük. A spanyol veterán kezei között az AMR23-as semmivel sem volt lassabb egy körön a Mercedesnél, mert bár az utolsó napon a C4-es keveréken nem sikerült jól a köre, a C3-ason hozta Hamilton tempóját, a két keverék közötti egy másodperces különbséget figyelembe véve pedig egy jó körrel minimum a hétszeres világbajnok szintjén lett volna, ha nem előtte.
Az Aston Martin egykörös tempójánál is meggyőzőbb volt azonban az, amit Alonso szombat délutáni versenyszimulációja során mutatott, amely a Ferrariénál is jobban sikerült, és amely során a spanyol elképesztően következetes köröket futott, és egyáltalán nem romlottak a köridejei, sőt. A kétszeres világbajnok rajongói emellett a The-Race.com megfigyelésébe is kapaszkodhatnak azt illetően, hogy kedvencük végre jó helyre igazolt:
„Az összes, teszten részt vevő autó közül az Aston Martinnak volt a legagresszívabb a testbeszéde, legalábbis akkor, amikor Fernando Alonso vezette. De miközben Alonso képes megszelídíteni egy kocsit és jó kört futni vele, az AMR23-assal együtt dolgozott, és nem birkózott vele, inkább bevezetve azt a kanyarba rángatás helyett még akkor is, amikor nyomta neki. És ami a leginkább lenyűgöző volt, hogy a kocsi reagált.”
„Ami kiemelkedő volt a kör első felében, hogy Alonso mennyire szépen le tudta lassítani, majd élesen rotálni az autót az egyes kanyar csúcspontján, hogy jobb ívben forduljon rá a kettesre. A tízes kanyarban pedig gyakran elég nagy sebességgel érkezett ahhoz, hogy az emberben felmerüljön, hogy el fogja-e találni a kanyarcsúcspontot, ennélfogva őszintén lenyűgöző volt, hogy a fékezés alatt csökkenteni tudta a bemeneti tempót.”
„A Red Bullt kivéve egyetlen másik autó sem tűnt következetesebbnek, vagy volt jobban a földhöz ragadva, ami jó jel az Aston Martin 2023-as szezonjára nézve.”
A középmezőny teljesen kusza
Ha nehéz megítélni, hogy mi a helyzet az élmezőnyben a Red Bull mögött, akkor szinte lehetetlen kibogozni, hogy hátrébb hogyan alakulhatnak az erőviszonyok. A tesztelést az időeredmények alapján az utolsó helyen záró Alpine például biztosan jócskán visszafogta magát, és inkább megtankolt autós etapokat teljesített. Ezt bizonyítja, hogy Esteban Ocon és Pierre Gasly is nagyon elégedetten beszélt a már a jövő heti szezonnyitóra jelentős fejlesztést kapó autóról, amelynek a pályán mutatott viselkedése sem állt összhangban a tempójával, jóllehet, annyira kedvező jeleket sem mutatott, mint az Aston Martin. A helyezése ellenére ezért bőven van rá esély, hogy az Alpine ott lesz a középmezőny elején, és legalább az ötödik pozíciót elfoglalhatja az erősorrendben.
Akik még kimondottan bizakodhatnak, az az Alfa Romeo, amely a középmezőny egyik legkiegyensúlyozottabb, és nem mellesleg gyors autójával állt elő, amely nem kiemelkedő, de megadja a versenyzőknek a kellő magabiztosságot.
Valami hasonlót lehet elmondani a Haasról is, amely nem volt képes arra a tempóra, amire Valtteri Bottas szombaton lágy gumikkal, de szemre szintén nincsenek komoly hiányosságai, így bőven benne lehet a középmezőnyben zajló adok-kapokban.
Egy fokkal többet küzdöttek a versenyzők az Alpha Taurival, amely nem kezdte valami fényesen a tesztelést, de az utolsó napra összeszedte magát. Hogy ez hová lesz elég, az – akárcsak a többi középcsapat esetében – nagyban múlik majd a nüanszokon, hiszen ennyire szoros középmezőny esetén egy rosszul belőtt beállítás vagy elrontott időmérős kör is csúfos végeredményt hozhat.
Az igazán csúfos azonban a McLaren helyzete lehet. A wokingiak tavaly elvesztették a konstruktőri negyedik helyért zajló csatát az Alpine-nal, és egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy nemhogy az első négyben nem lesznek benne, hanem akár az a szégyen is megeshet velük, hogy a középmezőny végére esnek vissza.
Lando Norris frusztrált falöklözése sokatmondó, mint ahogyan az MCL60-as pályán mutatott viselkedése és tempója is. Persze temetni még nem kell őket, hiszen a fejlesztésekkel is előre lehet lépni, de jelen állás szerint nem lenne meglepő, ha a wokingi istálló a jövő heti Bahreini Nagydíj időmérő edzésén azért küzdene, hogy ne essen ki rögtön a Q1-ben.
Tökutolsók mondjuk aligha lesznek, a teszten látottak alapján ezt a pozíciót ugyanis vélhetően továbbra is a Williams fogja betölteni, mert bár az FW45-ös egyértelműen fejlődött az elődjéhez képest, az F1-ben az előrelépéshez nem elég fejlődni, hanem mindenki másnál nagyobb mértékben kell azt megtenni. Egyelőre úgy tűnik, hogy ez a grove-i istállónak még nem jött össze.