back to top
2024. november 22. 11:51

KezdőlapF1Tíz év után nyerhetett volna, de vajon tényleg hibázott az Aston Martin...

Tíz év után nyerhetett volna, de vajon tényleg hibázott az Aston Martin Alonso kiállásával?

-

Fernando Alonso és az Aston Martin csapatfőnöke sem érezte úgy, hogy hibáztak volna a Monacói Nagydíjon a spanyol pilóta első kerékcseréjével, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke viszont nem értette, hogy miért nem intermediate gumikat tettek az autóra.

A Monacói Nagydíj nagy kérdése marad, hogy Fernando Alonso az extra kerékcseréje nélkül elkaphatta-e volna Max Verstappent, és megszerezhette-e volna első F1-es győzelmét a 2013-as Spanyol Nagydíj óta. Az Aston Martin veteránjával azonos körben kereket cserélők szektoridejei alapján igen, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azonban úgy véli, Verstappen előnye kitartott volna ebben az esetben is.

„A falnak voltunk szorítva. Tudtuk a hétvége előtt, hogy a szezon első felében itt vár ránk a legnagyobb kihívás, és a pálya lassú jellege az ő kezükre játszik – nyilatkozta Horner a Sky Sportsnak az Aston Martinra utalva. – Valójában úgy gondoltuk, hogy a Ferrari lesz a fő ellenfelünk, de Fernando egész hétvégén nagyon ott volt a szeren. Hihetetlen volt. A piros lámpák kialvásától fogva idegesek voltunk, mert amint lekerültek a melegítő paplanok, kiderült, hogy elég sokan választották a kemény keveréket, az eső pedig közeledett, úgyhogy, ha elég sokáig kint tudnak maradni, a közepesek pedig elkopnak…”

Alonso és az Aston Martin elszalasztotta az esélyt a győzelemre a monacói esőkáoszban

Ez végül nem következett be, Verstappen ugyanis remekül életben tartotta a közepes gumikat, és az 56. körben végül azokról tudott interekre váltani. Sokan azonban már az 55. körben kiálltak, köztük Alonso is, aki viszont a többiekkel ellentétben slick gumit kapott.

Amikor a spanyol a bokszba hajtott, valamivel több mint 8 másodperccel haladt Verstappen mögött, az interekre cserélők közült pedig volt, aki a kivezető körben csak a középső szektorban adott ennyit Verstappennek. Ez alapján Alonsónak bőven lehetett volna esélye az első hely megszerzésére, Christian Horner szerint azonban „elég előnyünk volt a 9-10 másodperces vezetéssel, hogy még 5-6 másodpercet bukva is 3-4 másodperccel az élen maradtunk volna. Meglepett, hogy a közepes gumit választották, abszolút futni hagytak minket.”

„Talán egy körrel tovább maradtunk ki a kelleténél, mielőtt átváltottunk az intermediate gumikra. Szerintem, ha Fernando rögtön interekre vált, sokkal szorosabb lett volna, és nagyobb nyomás alatt kellett volna végrehajtanunk a kiállásunkat. De szerencsére a slick gumikat kapta, miközben az eső egyre erősödött. Akkor úgy voltunk vele, hogy »Max, ne kockáztass, csak gyere be a bokszba” – ecsetelte a csapatfőnök.

Persze elképzelhető, hogy amennyiben Alonso intermediate gumikat kap, Verstappen jobban igyekszik a bokszba vezető körén, de így sem nagyon spórolta el, hiszen a Portier-kanyar előtt a falnak ment.

Max Verstappen, Red Bull, Monacói Nagydíj
Verstappen megúszta, hogy a kelleténél egy körrel később cserélt kereket  Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

Alonso szerint jó volt a stratégia

A spanyol pilóta, illetve csapatfőnöke nyilatkozata alapján eközben felmerül, hogy egyáltalán hibázott-e az Aston Martin azzal, hogy nem intermediate gumikat adott elsőre Alonsónak. Mike Krack és a 41 esztendős veterán is azon a véleményen volt ugyanis, hogy az adott szituációban megfelelő döntés volt a slick.

„Úgy voltunk vele, hogy nem esik nagyon és gyorsan szárad – ecsetelte a német szakember a Viaplay-nek. – Aztán az eső kicsit erősebb volt, mint vártuk, úgyhogy le kell ellenőriznünk, hogy mit mutatott az előrejelzésünk. Az világos volt, hogy be kell jönnünk, mert már rengeteg kör volt a kemény gumikban, és tartottunk tőle, hogy elveszítjük az összes tapadást. Ekkor arról beszéltünk, hogy gyorsan fel fog száradni, Fernandónak pedig akkora a tapasztalata, Le Mans-ban a slick gumikon versenyzett az esőben meg ilyenek, szóval, ha ilyen pilótád van, akkor ezt is számításba veheted. Végül hamar kiderült, hogy túlságosan esik,és ismét be kell őt hívnunk.”

Alonsót az FIA sajtótájékoztatóján meglepték a stratégiáját firtató kérdések, mert az autóban ülve számára egyértelmű volt, hogy az adott pályaviszonyok között nem szabad kockáztatni az intermediate-tel.

„Számomra nagyon világos volt, hogy a pálya abban a körben, amelyikben megálltunk, a hetes és a nyolcas kanyart kivéve teljesen száraz volt. Miként tettem volna fel így intereket? A pálya 99%-a teljesen száraz volt, úgyhogy száraz pályás gumikért álltam ki. A mi előrejelzésünk kisebb záport mutatott kevés esővel. Nagy volt az előnyünk, így fel tudtuk tenni a slick gumikat, hogy aztán, ha kell, interekre váltsunk.”

Fernando Alonso, Max Verstappen, Red Bull Racing, Aston Martin, Esteban Ocon, Alpine, Pierre Wache, Monacói Nagydíj
Fotó: Ryan Pierse/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool

„Talán túlságosan a biztonságra mentünk, nem tudom, de abban a másfél percben, amely alatt ismét odaértünk az ötös, hatos, hetes és nyolcas kanyarba, teljesen megváltoztak a körülmények. A száraz gumis kivezető körömben már nagyon vizes volt a pálya, amikor ezekhez a kanyarokhoz értem, de abban a körben, amelyikben kiálltunk, még száraz.”

Elképzelhető, hogy Alonsónak egyszerűen akkora volt az előnye a mögötte haladókkal szemben, hogy még kisebb intenzitású esőben haladt át a második szektoron, miközben a hátrébb érkezők már nagyobb mennyiségű vízzel szembesültek, így számukra egyértelmű volt, hogy a slickek már nem jók.

A spanyol ugyanakkor összességében úgy vélte, hogy nem ezen ment el a verseny, és a gyorsabb pilóta nyert. „Őszintén szólva, [száraz pályán] nem volt esélyünk. Bátrak voltunk a stratégiával, mert nem általános, hogy az első sorból rajtolva a kemény gumit választod, és ellenkező stratégiát követsz, mint az élen álló. Ez mutatja a csapat elkötelezettségét, és hogy milyen agresszívan próbálja mindenki az Aston Martinnál megszerezni a győzelmet.”

„Tudtuk, hogy ezzel a stratégiával akár az ötödik-hatodik helyre is visszaeshetünk, de legalábbis a dobogóról lecsúszhatunk. De ma reggel megbeszéltük, és úgy voltunk vele, hogy volt már az idén néhány dobogónk, ezért mindent vagy semmit alapon megyünk, és a kemény gumin kezdünk. Aztán nem volt meg a tempónk, ez volt az egyetlen gond ezen a versenyen.”

„A stratégia szerintem jó volt. A közepes gumi meglepően jól viselkedett, nagyobb szemcsésedésre vagy kopásra számítottunk, Max azonban képes volt 50 kört megtenni elképesztő tempóban. Ezért nyerte meg a versenyt, nem a stratégiánk miatt. Egyszerűen gyorsabb volt nálunk.”

Friss