back to top
2024. június 16. 04:30

KezdőlapF1Mesterségesen segítheti a Forma-1 az egyik csapatot, hogy ledolgozza lóerőhátrányát

Mesterségesen segítheti a Forma-1 az egyik csapatot, hogy ledolgozza lóerőhátrányát

-

Az Autosport saját, magas beosztású Forma-1-es forrásaira hivatkozva a Magyar Nagydíj hétvégéjén számolt be róla, hogy az F1-es bizottság eheti ülésének egyik napirendi pontja az erőforrások teljesítménykiegyenlítése lesz úgy, ahogyan azt a V8-as érában tették. Ennek oka, hogy a hírek szerint az Alpine-okban dolgozó Renault-erőforrás nem ér fel a Mercedes-Ferrari-Honda hármashoz, és a körülményektől függően 20-33 lóerővel gyengébb azoknál, ami jelentős hátrányba hozza a csapatot.

Ami pedig különösen érzékenyen érintheti a Magyar Nagydíjon kettős kiesést produkáló Alpine-t, hogy a teljesítményt érintő fejlesztések a jelenlegi motorszabályok 2025-ös kivezetéséig be vannak fagyasztva, tehát az ideivel három szezont kellene úgy végigcsinálniuk, hogy jelentős hátrányban vannak a motorteljesítmény terén.

Forma-1, Pierre Gasly, Alpine, Magyar Nagydíj 2023, péntek
Pierre Gasly (Fotó: Sulyok István/TRP Media)

Noha hivatalosan sem az FIA, sem a Renault nem kommentálta az Autosport értesüléseit, a szaklap azt írja, hogy miután a szövetség úgy véli, bizonyítható a Renault teljesítménybeli hátránya, van lehetőség olyan intézkedések meghozására, amely kiegyenlítenék a jelenlegi négy gyártó közötti eltéréseket. Ez tulajdonképpen ugyanazt eredményezné, amit a 2007-es szezon előtt tettek, amikor ily módon biztosították, hogy a Renault, Ferrari, Honda, BMW, Mercedes, Toyota hatosból senkinek ne legyen bebetonozva az előnye.

A 2022-ben életbe léptetett jelenlegi motorbefagyasztás során ilyesmiről azonban eredetileg nem volt szó, mivel úgy vélték, eléggé közel van egymáshoz a motorok teljesítménye, az utóbbi időben azonban felmerült, hogy ez a helyzet megváltozott. Az ugyanakkor nem világos, hogy milyen módon fogják elvégezni a teljesítmény-kiegyenlítést, hiszen az ki van zárva, hogy a Renault egyszerűen zöld utat kap a teljesítménybeli fejlesztésekre.

Elképzelhető ezért egy olyan forgatókönyv is, amelyben a többi motor teljesítményét fogják vissza oly módon, hogy egy szintre kerüljenek a Renualt-éval.

Horner támogatja az ötletet

Miután a Magyar Nagydíjon nekiszegezték a kérdést Otmar Szafnauernek, az Alpine csapatfőnökének, kijelentette, hogy „jelentős hátrányban” vannak a motorteljesítményt illetően, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig úgy vélte, ebben az esetben módot kell találni a teljesítmények kiegyenlítésére.

„Meg kell nézni, milyen mértékű a hátrány. Az FIA-nak minden adat a rendelkezésére áll, és pontosan prezentálniuk kellene, hogy mik a különbségek. Szerintem ezt mindenkinek lenyűgöző lenne látni, és szerintem, ha a befagyasztás alatt különbségek merülnek fel, akkor ésszerűen kell hozzáállnunk ehhez, máskülönben két évre kőbe véssük azokat. Nem zárkóznék el egy értelmes vitától” – mondta.

Forma-1, Christian Horner, Szaúd-arábiai Nagydíj 2023, szombat
Christian Horner hajlandó lenne segíteni a Renault-t  (Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Szafnauer örült, hogy 2019-ig a Renault Ferraritól és Mercedestől elmaradó erőforrásának hiányosságait a saját bőrén érző kollégája így áll a kérdéshez (persze, aligha puszta szívjóságból teszi ezt, és vélhetően ezzel a Red Bull is nyerne), majd rámutatott, hogy az egész motorbefagyasztás a Red Bull miatt történt, hiszen a Honda hivatalos kiszállásával a Red Bull nem tudta volna fejleszteni a továbbiakban a motorjait. „A Red Bull érdekében egyeztünk bele mindannyian a motorfejlesztés befagyasztásába, úgyhogy kedves Christiantól, hogy felismeri ezt” – mondta a román származású amerikai.

„Ekkor a motorgyártók között abban is megállapodtunk, hogy amennyiben bárki 1%-osnál nagyobb lemaradásba kerül, akkor jóhiszemben párbeszédet fogunk folytatni arról, hogy kiegyenlítsük ezt” – ecsetelte Szafnauer, majd rámutatott, hogy – akárcsak 2006-ban a V8-as motorokkal, most is a megbízhatóságot érintő fejlesztések során változott a helyzet, hiszen hiába nem a teljesítményre irányul, adott esetben egy gyártó a motorja megbízhatóbbá tételével hívhat le az erőforrásból olyan extra teljesítményt, amit azelőtt nem használhatott ki, mert akkor nem lett volna elég megbízható a motorja.

Friss