2024. május 04. 16:16

KezdőlapF1Csak Sennán múlt, hogy a Hungaroringen nem balhéval zárult le a McLaren...

Csak Sennán múlt, hogy a Hungaroringen nem balhéval zárult le a McLaren szenzációs sorozata

-

25 évvel ezelőtt ezen a napon rendezték az 1988-as Magyar Nagydíjat, amely a domináns McLaren-Honda az évi zsinórban 10. győzelmét és 7. kettős sikerét hozta, ám hajszálon – és alighanem Ayrton Sennán – múlt, hogy ne csúfos kettős kiesés és bizonyára jókora balhé legyen a vége.

Mire két héttel a Német Nagydíj után, 1988. augusztus 7-én felsorakozott az akkor még a mostaninál is jóval lassabb és kanyargósabb (ez volt az utolsó év, hogy használták a hármas kanyar utáni lassítót) Hungaroring rajtrácsára a mezőny, már teljesen egyértelmű volt, hogy valami óriási csoda kellene ahhoz, hogy ne Ayrton Senna és Alain Prost között dőljön el a világbajnoki cím sorsa. A pontversenyben a Professzor vezetett 60 ponttal, de az első vb-címére hajtó brazil csak 3 egységgel volt lemaradva mögötte, míg Gerhard Berger csupán 25 ponttal állt a harmadik helyen.

Nigel Mansell, Williams, Magyar Nagydíj, 1988
Mansell és a Williams egy ideig jól muzsikált a Hungaroringen  Fotó: Urbán Tamás/Fortepan

Ám ezzel együtt úgy tűnt, hogy a 3. Magyar Nagydíj reális veszélyt jelent a McLaren 10 versenyes (az 1987-es szezon utolsó futamát is ők nyerték) sorozatának megszakadására, hiszen a Hungaroring kedvezett a szívómotoros csapatoknak. A pénteki, esőben rendezett első szabadedzésen ez igazolódni látszott, hiszen Nigel Mansell zárt az élen a Williamsben Alessandro Nannini Benettonja és Julian Bailey Tyrrelje előtt, de az első időmérőre aztán Prost állt az élre, viszont mögötte Nannini, Mansell és Patrese, azaz három szívómotoros autót vezető pilóta végzett, míg Senna csak ötödik lett.

Szombaton aztán az időmérők mestere így is megszerezte a pole-t, de az első 10-ben hatalmas volt a szívómotoros fölény, hiszen a bárányhimlő utóhatásaival küzdő, legyengült és lefogyott Mansell alig több mint 0,1 másodperces lemaradással megszerezte a második helyet, utána pedig csupa szívómotoros autó, sorrendben Boutsen (Benetton), Capelli (March), Nannini (Benetton) és Patrese (Williams) következett, míg Prost csak hetedik lett. A többi turbós csapat pedig még ennél is gyengébben muzsikált, amit a Ferrarik 9. és 15., vagy Lotusok 13. és 19. rajthelye mutatott.

A verseny elején pedig úgy tűnt, hogy akár a futamon is labdába rúghatnak a szívómotoros csapatok, hiszen Mansell kis híján lerajtolta Sennát, ám hiába került rövid időre a célegyenesben a McLaren elé, a turbó erőfölénye az első kanyarig kisegítette a brazilt. Eközben Prost borzasztóan rajtolt és az első 10-ből is kiszorult, de az első kör végére visszakapaszkodott a 9. helyre.

Senna kontrollálta a versenyt, és egy ideig úgy tűnt, senki nem lesz rá veszélyes

Senna ezután nagyon spórolósra vette az élen, aminek köszönhetően vonat alakult ki mögötte. Miután Capelli a 2. körben motorhiba miatt kiesett, a vezető McLarent Mansell, Patrese, Boutsen, Nannini és Berger követte szoros emberfogásban, nemsokára pedig a 7. helyre felzárkózó Prost is megérkezett a sor végére. A 12. körben Mansell túl közel került Senna autójához és a turbulens levegőben megforgott, aminek köszönhetően visszaesett a 4. helyre, miközben Patrese Williamsében elkezdett kihagyni a Judd erőforrás, úgyhogy az olasz emiatt esett hátrébb.

A McLarenek viszont egyelőre hiba nélkül köröztek. Prost először megelőzte Bergert, majd a szintén a motorral bajlódó Nanninit, a 32. körben pedig a megpördülése óta a kockásra kopott gumikkal szenvedő Mansell mellett is elment (a brit a 60. körig bírta, amikor totálisan kimerülve a bokszba hajtott, és feladta a versenyt). A Professzor végül a 47. körben happolta el a második helyet Boutsentől, és eredt Senna nyomába, akit hamarosan utolért, a 49. körben pedig megpróbálta kihasználni, hogy csapattársának Yannick Dalmas Loláján és Gabriele Tarquini Coloniján kell átrágnia magát.

Senna a sárga Coloni és Dalmas mögött gyorsított rá a célegyenesre, majd miközben kibújt Tarquini szélárnyékából, az olasz a Lolát előzte, így egy pillanatra a három autó egymás mellett haladt. Ezután Dalmas lemaradt, Tarquini azonban nem vette el a gázt, így Senna egészen az első kanyar féktávjáig előzte. Csakhogy eközben Prost rakétaként lőtt ki és a hatalmas szélárnyékot kihasználva ráesett a brazilra, majd úgy tűnt, hogy simán megelőzi, ám a bokszutca kijáratához érve egy pillanatra megtorpant, majd végül mégis beengedte a féktávon az autóját Senna mellé. A poros íven azonban megcsúszott és nem tudott az ideális íven maradni, amitől kis híján kiütötte Sennát. A francia autójának bal hátsója milliméterekkel kerülte el Senna McLarenjének első szárnyát, és ha a brazil nincs résen, és nem nyit a kormányszögen, a vakmerő előzési kísérletnek biztosan ütközés lett volna a vége. Ehelyett Senna engedett, majd abban a pillanatban belülre váltott és visszabújt Prost mellett az első helyre.

Az előzésről a videót IDE KATTINTVA lehet megnézni.

Mint kiderült, az egyébként gyorsabb Professzornak ez volt az egyetlen esélye, hamarosan ugyanis erős vibrációk léptek fel az autóján, és már nem Sennára, hanem a tempójának visszaesése okán az őt támadó Boutsenre kellett figyelnie. Később aztán visszatért a sebessége, és ismét felzárkózott Sennára, de a brazil ekkor már résen volt, és nem adott újabb esélyt a támadásra. Végül a két piros-fehér autó egymástól fél másodperces távolságra – mindössze 2 perccel a 2 órás időhatár letelte előtt – szelte át a célvonalat, Senna pedig átvette a vezetést a pontversenyben, mert bár mindkettejük 66 ponttal hagyta el a Hungaroringet, neki ez már a 6. győzelme volt az évben Prost 4 sikerével szemben.

A harmadik helyen Boutsen jött be fél perces hátránnyal, a maradék pontszerző helyeket pedig Berger, Gugelmin és Patrese foglalta el.

A McLarenek a soron következő, Belga Nagydíjon is kettős győzelmet arattak, ami a csapat zsinórban 12. sikere volt. Ezután jött az Olasz Nagydíj, amelyen Senna emlékezetes módon vezető helyről esett ki, amikor lekörözés közben összeütközött Jean-Louis Schlesserrel, a Tifosi pedig a Ferrari kettős győzelmének örülhetett. A széria tehát megszakadt, de a 12 versenyes győzelmi sorozat rekordja így is 35 éven át maradt fenn, míg az idén a Red Bull meg nem döntötte azt. De ha Senna kevésbé elővigyázatos a Hungaroringen, már 10-nél megállhatott volna a számláló.

Friss