back to top
2024. november 22. 09:43

KezdőlapF1Megvalósulhat az őrült ötlet: fejjel lefelé fognak száguldani egy formaautóval!

Megvalósulhat az őrült ötlet: fejjel lefelé fognak száguldani egy formaautóval!

-

Végre valósággá válhat, amiről eddig csak beszéltek: egy alagút tetején, fejjel lefelé száguldozhatnak egy formaautóval.

Évtizedek óta közkedvelt példa a Forma-1-es autók leszorítóerejének szemléltetéséhez, hogy bizonyos sebesség felett akár a plafonon vagy egy alagút tetején, fejjel lefelé is tudnának haladni velük a versenyzők. Ez ugyanakkor csak teória, mert bár a leszorítóerő valóban odanyomná őket a felülethez, a gravitációt az autóban levő folyadékok már nem tudnák kicselezni, hiszen egy belső égésű motor sincs arra tervezve, hogy ilyen helyzetben is működőképes legyen, így viszonylag gyorsan felrobbanna.

Ezért a fejjel lefelé haladás mutatványát rendszerint csak pillanatokra lehet kivitelezni a lendületet, és nem a leszorítóerőt kihasználva. Scott Mansell korábbi brit autóversenyző, egyben a Driver61 YouTube-csatorna alapítója azonban a fejébe vette, hogy ő igenis huzamosabb ideig fog fejjel lefelé haladni egy F1-es kocsival. Egészen pontosan legalább 5 másodpercig úgy, hogy „organikus” leszorítóerőt használ, azaz például nem az autó alól a levegőt kiszívó ventillátorokkal éri el a kívánt hatást.

A McMurty ventillátoros autójával is lehetne a plafonon menni, de Mansell a klasszikus módon akarja véghezvinni az ötletét:

Mansell a jövő mérnökeit és aerodinamikusait inspirálni hivatott ötletéhez szerzett egy szponzort és egy mérnökcsapattal elkezdte feltérképezni a lehetséges megvalósítást. Ezalatt kiderült, hogy egy modern Forma-1-es autó nem lenne ideális a kísérlethez, mert a jelenlegi kocsik súlya 800 kg, és egyszerűen túl gyorsan kellene menni velük ahhoz, hogy biztonságos módon végrehajthassák a műveletet.

Mivel jókora biztonsági ráhagyással kalkulálnak, azt tűzték ki célul, hogy az autó súlyának dupláját akarják előállítani leszorítóerővel, amihez egy modern F1-es autóval 210 km/órára kellene gyorsítani. Ehhez túl hosszú alagutat kellene találni vagy építeni, és egyébként is, a cél az, hogy a lehető legkisebb sebesség mellett hajtsák végre a kísérletet.

Így kerültek képbe a hegyiversenyek, amelyekhez szűk, viszonylag lassú kanyarokban a lehető legnagyobb leszorítóerőt előállító autókat, köztük formaautókat építenek. A célra kiszemelt Empire Wraith a maga 311 kg-jával és rendkívüli leszorítóerejével pedig tökéletes választásnak tűnt, ráadásul Willem Toet tervezte, aki a Benettonnál, a Ferrarinál, a BAR-Hondánál és a BMW-Saubernél, majd Saubernél is dolgozott aerodinamikai főnökként.

Az Empire Wraith az FIA Hill Climb Masters 2021-es portugáliai versenyén:

Az autón különböző módosításokat kellett végrehajtani (ez egy későbbi videó témája lesz), de ezzel még nem oldódott meg minden, hiszen kellett egy helyszín is. Mint kiderült, a világon több olyan alagút is létezik, amelyet ki lehet bérelni, a gond csak az, hogy egy ilyen mutatványhoz nagyon sima felület kell, mert a legkisebb egyenetlenség is megbolondíthatja az autó aerodinamikáját. Az alagutak pedig finoman szólva sem arra vannak tervezve, hogy egy formaautóval a falon felhajtva a tetejükön száguldozzunk.

Ezért azt a döntést hozták, hogy megépítik a saját alagútjukat, amely gyakorlatilag egy oldalára fordított félcső, azaz egy C betű lesz, hogy az egész mutatványt látni is lehessen. Willem Toet és Mansell egyik mérnök barátja kiszámolta, hogy 600 méter hosszú és 7,5 méter átmérőjű alagutat kell építeni. Utóbbi azért lényeges, mert ahhoz, hogy a diffúzor egyenletesen generálja a leszorítóerőt, minél vízszintesebb útfelület kell, viszont egy alagút oldala értelemszerűen ívelt. A nagy matek így aztán azon ment, hogy mi az ideális átmérő ahhoz, hogy ne kockáztassanak egy nagy balesetet, de a költségek se szálljanak el.

A projekt jelenleg ott tart, hogy készen vannak a tervek, Scott Mansell pedig befektetőt keres ahhoz, hogy meg is valósíthassák azokat, miután az előkészületekre is több százezer fontot költöttek már el. Hogy bevonzzon ilyeneket, videósorozatot készít a projektről, és a további epizódokban árulja majd el a további részleteket, például azt, hogy milyen módon fogják meghajtani az autót.

A teljes videó alább nézhető meg:

Friss