A Red Bull idei autója alighanem okozni fog jó néhány álmatlan éjszakát az ellenfeleknek, és nem csak akkor, ha a tavalyihoz hasonló tempóra lesz képes.
A címben megfogalmazott felkiáltás Gary Andersontól, a Jordan és a Stewart Grand Prix egykori technikai igazgatójától származik, aki a The-Race.com hasábjain a következőket írta a Red Bull idei autójának bemutatója után: „Az első reakcióm az volt, hogy ez a kocsi messze több, mint a nagyon sikeres RB19-es evolúciója. Szerintem lesz néhány csapat, amelynek technikai részlege azt fogja mondani: »Szent szar! Most hogyan tovább?«”
A silverstone-i bejáratása során már néhány felvétel kiszivárgott az RB20-asról, de teljes valójában először a minap láthattuk azt. Vagyis hát igazából tegnap sem, hiszen a Red Bull a közzétett rendereken több lényeges részletet is kitakart, és az általános vélekedés szerint a bemutatón szereplő autó sem teljesen az, amely a bahreini tesztelésen, de legkésőbb az első versenyen a pályán lesz.
A renderekről kitakarták az oldalsó légbeömlőket és a közzétett képeket is úgy válogatták meg, hogy ez a rész ne látszódjon:
Launching the RB20 👊 Our challenger for 2024 💪 pic.twitter.com/JVFWRq4qKs
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) February 15, 2024
De már ezen a bemutatóautón is feltűnőek az eltérések a tavalyi modellhez képest, és nem lehet nem észrevenni, hogy az RB20-as több részletében is hajaz a tavalyi Mercedesre. Ez már azért is érdekes, mert a brackley-iek az idei évre szakítottak az eddigi koncepciójukkal, miután nem sikerült ütőképessé tenniük azt. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke meg is jegyezte a bemutatón, hogy néhány idei autó „hasonlóan néz ki ahhoz, ahogy a mi tavalyi autónk a bemutatóján”, majd kiemelte, hogy „bizonyos területeken eléggé agresszívak voltunk” és „van néhány nagyszerű innováció az autón, amelyeket kétségtelenül árgus szemekkel fogják figyelni az elkövetkező hetekben.”
Pérez világosított szelfijén már kivehető a függőleges hűtőnyílás:
A Red Bull tehát a legkevésbé sem volt konzervatív. Az oldalszekrények elejének kialakítása szemmel láthatóan a tavalyi Mercedes első változatából merített, míg a motorborításon megjelentek a nagy, szintén a W14-esen látott lépcsőzetes kitüremkedések, amelyek a glóriától indulva egészen a motorborítás hátsó részéig tartanak. Az oldalszekrények teljesen máshogy néznek ki az RB19-eséhez képest, és miután a többi csapat elkezdte másolni a 2023-as bikás autó oldalsó légbeömlőinek kialakítását, Adrian Newey technikai gárdája a vízszintes légbeömlő helyett az idei autón keskeny, függőleges légbeömlőket alkotott, amelyek a még keskenyebb és még nagyobb alávágást mutató oldalszekrények előtt helyezkednek el.
Az oldalsó hűtőket alacsonyabbra helyezték, ami miatt az oldalszekrény kevésbé türemkedik ki a tavalyihoz képest és csökkent az aerodinamikai szerepe. Vélhetően ez a húzás és a függőleges oldalsó légbeömlők tették szükségessé a motorborítás kialakításának megváltoztatását, mert a nagyobb felső légbeömlővel kiegészítve a hűtés nagyobb része most ott történik. Mindennek pedig az autó hátuljánál lehet komoly aerodinamikai előnye, mert a kitüremkedések miatt ott magasabbra került a motorborítás, ez pedig a keskenyebb oldalszekrényekkel párosulva lehetővé teszi, hogy a levegő oldalról történő áramlása leszorítóerőt generáljon a padlólemez hátsó részén.
Horner eközben hangsúlyozta, hogy természetesen a tavalyi autóhoz viszonyított drasztikus eltéréseket a szimulációik szülték és köridőbeli javulást várnak tőlük, ,miközben azt sem a bemutatón jelen levő csapatfőnök, sem Newey vagy Pierre Wache technikai igazgató nem mondta ki, hogy a tavalyi Mercedesből merítettek. De a motorborítás kitüremkedése és a függőleges oldalsó légbeömlő nagyon is a W14-est idézi, noha előbbi például a Red Bullon drasztikusan lefelé ível a diffúzor és a hátsó szárny felé irányítandó az áramló levegőt.
Ezzel együtt azt nem lehet kijelenteni, hogy a Red Bull fogta a Mercedes által már a tavalyi év elején elkaszált minimalista oldalszekrény-koncepciót, és átültette az idei autójába, ehelyett valószínűleg a saját fejlesztési útjuk során jutottak el oda, hogy hasonló irányba mentek el. Ez pedig akár aggasztó kérdéseket is felvethet a riválisoknak, mert mi van akkor, ha a Red Bull a saját koncepciójában értelemszerűen annak fejlesztési görbéjén a legelőrébb tartva most jutott el oda, hogy ezen az úton már nem fog tudni sokáig járni, és más irányba kell menjen ahhoz, hogy folytathassa a fejlődést.
Sergio Pérez szerint egy ennyire domináns tavalyi év után az ember nem várná, hogy ilyen mértékben változtassanak a koncepción, és „igazán bátornak” nevezte a Red Bull idei autóját, amely amellett, hogy a tavalyi evolúciója, több szempontból is magasabbra helyezheti a lécet. Így azok az istállók, amelyek időközben elkezdték a „régi” Red Bull útját járni, most vakarhatják a fejüket.