back to top
2025. január 15. 12:48

KezdőlapF1Ma elkezdődik: 2025-ben először tesztel F1-es csapat

Ma elkezdődik: 2025-ben először tesztel F1-es csapat

-

A 2025-ös szezon első Forma-1-es tesztjére kerül sor ezen a héten, amikor a Haas idei versenyzőivel Jerezbe utazik. A cehet jórészt biztosan a Toyota állja, de kap is valamit cserébe.

Mint a gyártó sportigazgatója a napokban azt fejtegette, a következő öt évben még nem valószínű, hogy a Toyota akár saját csapattal, akár saját motorral visszatérjen a Forma-1-be, a Haasszal tavaly kötött partnerségi megállapodás azonban most újabb szintre lép azáltal, hogy a csapat privát tesztre utazik Spanyolországba.

A Haas F1-es működésének eddigi kilenc évében elsősorban anyagi okokból még sohasem élt a privát tesztlehetőséggel, amit legfeljebb két évvel korábbi modellek bevetésével tehetnek meg a csapatok, ám amikor együttműködésre léptek a Toyotával, az egyik elsőként kifejezett cél volt, hogy a japán gyártó támogatásával ezen változtassanak.

A teszt finanszírozása lesz a Toyota behatásának első komolyabb, szemmel látható jele a csapat életében, amely e hét szerdára és csütörtökre lefoglalta dél-spanyolországi Jerez versenypályáját, ahova három pilótával utazik. Szerdán Oliver Bearman, csütörtökön Esteban Ocon vezeti majd a 2023-as modellt, ám mindkét nap második felében Ritomo Miyata veszi majd át a volánt, aki a Toyota által támogatott versenyző, és mostelőször vezethet F1-es autót. A japánok egyik célja, hogy saját nevelésű pilótáikat is az F1-be juttassák, és bár tudják, hogy a saját csapat megléte a legbiztosabb mód ennek eléréséhez, de a Haasnál a teszt tető alá hozásával ők is delegálhattak valakit a keretbe.

A szintén Toyota-támogatású Ryo Hirakawa a napokban szerződött át a McLarentől az Alpine-hoz, ám mivel ő már 30 éves, kisebb esélye van egy napon a rajtrácsra jutni. A 25 éves Miyata azonban 2023-ban Japán csúcssorozatainak kimaxolásával (bajnok lett a Super Formulában és a Super GT-ben is) belépőt váltott az európai porondra, s tavalyi, 19. helyen zárt első F2-es szezonja után idén további fejlődésre készül.

A teszt persze jó alkalom lesz a Haas két idei F1-es pilótája számára is arra, hogy ismerkedjenek az autó alapvető sajátosságaival és a csapat működésével: Bearman két futamot és néhány szabadedzést teljesített eddig a csapattal, az Alpine-tól átigazoló Oconnak pedig az abu-dzabi teszten adódott lehetősége a tapasztalatszerzésre új munkaadójával. Mindkét versenyző az állandó mérnökcsapatával fog dolgozni már a teszten is, akik így már szintén január derekán megkezdik az utazást az idén is 24 nagydíjból álló versenyszezonban.

Oconra és Bearmanre szintén vonatkozik az az idénre meghozott szabálymódosítás, amit Max Verstappen és a Red Bull tavalyi akciójára reagálva hoztak meg, s amely legfeljebb négy napban és összesen 1000 kilométerben korlátozza a szezon állandó versenyzői számára az ilyen privát teszteken való részvételt. Ennek határait a Haas pilótái talán nem fogják feszegetni a szezon során, ám az új előírás némi megkötést jelenthet a Lewis Hamilton érkezését külön tesztprogrammal váró Ferrari számára.

Megvan, mikor áll munkába Hamilton a Ferrarinál

Friss