back to top
2025. április 07. 17:52
Többi

    KezdőlapF1Mutatjuk, hol ment el a McLaren győzelme a Japán Nagydíjon

    Mutatjuk, hol ment el a McLaren győzelme a Japán Nagydíjon

    -

    Hiába kapott rengeteg kritikát a McLaren a Japán Nagydíj után, a wokingi istálló nem a futamon bukta el a szuzukai győzelmet.

    A vasárnapi Japán Nagydíj közben és után általános álláspontként volt felfedezhető a szurkolók körében, hogy a McLaren engedte kicsúszni a győzelmet a kezei közül. Erre ráerősített több résztvevő nyilatkozata is – Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke például megjegyezte: a wokingiak alighanem futni hagyták őket a stratégia terén. A dolgok mögé nézve azonban kissé más a helyzet.

    Miután Verstappen a csodaszámba menő pole-ja után gond nélkül eljött a rajtnál az élen, nagyjából 12 kör után – ekkor engedte szabadjára csapatuk az élen autózó hármast, amely elkezdett elszakadni a követőktől – nyilvánvalóvá vált, hogy az alacsony gumikopás miatt ezen a versenyen a McLarenek korábbi előnye sokkal kisebb lesz, hiszen a többiek sem melegítik túl az abroncsokat, így Norris és Piastri nem tudja kiaknázni az MCL39 gumikezelési képességeit. Azaz Verstappen a körök előrehaladtával is kontrollálni tudta a futamot az élen, és elég volt arra ügyelnie, hogy ne hibázzon, anélkül ugyanis a mögötte autózó Norrisnak esélye sem volt támadást indítani, lévén ehhez a pálya kialakítása miatt nagyjából 1,5 másodperces tempóelőnnyel kellett volna rendelkeznie.

    Verstappen, Red Bull, Norris, Piastri, McLaren, Japán Nagydíj
    A szuzukai pálya újraaszfaltozott S-kanyarjai sem játszottak a McLaren kezére / Fotó: Zak Mauger/LAT Images

    A McLaren esélye a győzelemre így az egyetlen kerékcserében rejlett. Az elévágáshoz 1,5 másodpercen belül kellett autózni az elöl haladóhoz képest, amit Norris képes volt tartani, így ez alapján nyugodtan próbálkozhatott volna. Igen ám, de nem szabad elfelejteni, hogy nem elég a két autó közötti különbséget figyelni, hiszen az is fontos, hogy az elévágással próbálkozó versenyző ne forgalomba érkezzen vissza a kiállása után, különben a kivezető körén nem fogja tudni kiautózni az előzéshez szükséges időt, és riválisa egy azonnali kerékcserével reagálva előtte marad.

    A Red Bull ezért nem pánikolt, amikor a kiállásokhoz közeledve a McLaren a bokszba hívta Norrist, ugyanis látták, hogy a brit közvetlenül a 10. helyen autózó Oliver Bearman mögé állna vissza. Persze ezzel a McLaren is tisztában volt, ezért nem is gondolkodott komolyan a kerékcserén, csak tett egy próbát, hátha be lehet ugrasztani az ellenfelet, de nem lehetett. A ravaszt így végül Piastrival húzták meg a wokingiak, amikor a 20. körben először a 3. helyen autózó ausztrált hívták ki.

    Ez első ránézésre elhibázott döntésnek tűnhetett, hiszen ezzel azt is a Red Bull tudtára adták, hogy Norris a 21. körben érkezni fog, mivel ha nem így tesz, Piastri megelőzi őt. A McLaren azonban nem tehetett mást, az élmezőnyből elsőként közepesről keményre váltó George Russell ugyanis elévágott volna Piastrinak, ha az ausztrál nem érkezik kereket cserélni a 20. körben, és mivel előzni szinte lehetetlen volt az említett 1,5 másodperces tempóelőny nélkül, ez nagy valószínűséggel Piastri dobogójába került volna.

    Magyarán, a McLaren a körülmények áldozatává vált: Norrist nem tudták hozni a 20. körnél korábban, mert beszorult volna Bearman mögé, és mire áthámozza magát honfitársán, Verstappen szintén kiáll és kivédi az elévágást; Piastrit viszont hozni kellett, hogy Russell ne előzze meg. Az első alkalom, amikor Verstappen és Norris Bearman elé tudott visszatérni a kerékcseréről, a 21. körben jött el, de az említett okok miatt ekkor már mindketten érkeztek.

    Sajnálatos események miatt bukta el Verstappen kis híján a győzelmet

    Itt vetődhetett fel sokakban a kérdés, hogy nem érte-e volna meg ezek után inkább kint tartani Norrist és elnyújtani az etapját. A válasz az, hogy nem. Az egyértelmű volt, hogy az új kemény gumin levők gyorsabbak a használt közepeseken autózóknál, Norris előnye tehát csökkent volna, és a kiállása után mindenképpen Verstappen mögé tér vissza. Így legfeljebb abban bízhatott volna, hogy az újabb gumijain elég gyors tud lenni ahhoz, hogy utolérje és megelőzze a hollandot. Az elnyújtott kiállás azonban magában hordozta azt a veszélyt, hogy Piastri és talán még Leclerc is Norris elé vág, azaz a 4-es rajtszámú McLarennek kettőt kellett volna előznie csak ahhoz, hogy egyáltalán üldözőbe vehesse a címvédőt.

    Mivel a McLaren tisztában volt vele, hogy nem kell majd menedzselni a kemény gumikat, annyira elenyésző a kopás, azt is tudták, hogy Norrisnak soha nem lett volna elegendő tempóelőnye ezzel a stratégiával sem – Antonelli 12 körrel frissebb gumikon sem tudott előzni, csak utolérni volt képes a csapattársát –, viszont jó eséllyel a második helyet is elveszíti. Azt pedig szintén a Pirelli-éra előtti F1-et idéző, gumispórolás mentes száguldás indokolta, hogy a McLaren nem engedte előre Piastrit, hiszen 1,5 másodperccel ő sem volt gyorsabb Verstappennél. Wokingban úgy gondolhatták, inkább maradjon meg a csapaton belüli harmónia, mintsem egy nagy valószínűséggel eredménytelennek bizonyuló cserélgetősdibe kezdjenek.

    Így aztán kijelenthető, hogy a McLaren nem vasárnap, hanem szombaton bukta el a győzelmet. Norris jó kört rakott össze, amiben ugyan benne lehetett még a pole-hoz hiányzó 12 ezred, de saját elmondása szerint az sem biztos, hogy még egy próbálkozással ugyanezt meg tudta volna ismételni. Ellenben amennyiben Oscar Piastri nem hibázik az utolsó Q3-as gyorskörén a kettes kanyarban, szinte biztosan az övé a pole, és a rajtnál az első helyet megtartva ő tudta volna úgy kontrollálni a versenyt, ahogyan tette azt Verstappen.

    Verstappen kijelentette: Ha McLarenben ülne, nem is látták volna őt az ellenfelek a Japán Nagydíjon

    Friss