back to top
2025. június 03. 03:23
Többi

    KezdőlapF1Leclerc hazardírozott a barcelonai futamra; Hamilton az új szabályt kritizálta

    Leclerc hazardírozott a barcelonai futamra; Hamilton az új szabályt kritizálta

    -

    Charles Leclerc meglepetést okozott azzal, hogy a Spanyol Nagydíj időmérő edzésének utolsó szakaszában csak egyetlen gyorskört futott, amivel végül csupán a hetedik rajthelyet szerezte meg. A döntés az övé volt és a kényszer szülte, ám a Ferrarinál jobban örültek volna, ha nem így cselekszik. Lewis Hamilton eközben a csapatokat új első szárny tervezésére kötelező szabályváltoztatást kritizálta. 

    A két Ferrari az 5. és a 7. helyet szerezte meg a barcelonai időmérőn, mindezt úgy, hogy a hátrébb záró Charles Leclerc csak egyszer próbálkozott a Q3-ban, ami hátrányba is helyezte őt a közvetlen riválisaival szemben, s idén másodszor csapattársa, Lewis Hamilton is legyőzte. Leclerc magyarázatát nagy érdeklődés követte a paddockban, a Ferrari pilótája pedig elmondta, nem valamiféle technikai probléma tartotta őt a garázsban az időmérő végén, hanem saját választása volt, hogy nem fut még egy kört.

    „Nem maradt elég gumim. Azon kevesek egyike voltam, akiknek csak négy új szett lágy gumija maradt az egész időmérőre, mindenki másnak öt volt. Szóval előre tudtam, hogy nehéz lesz a dolgom. A végén még volt egy szettem, ami csak egy kivezető kört teljesített, de azt meg akartam hagyni a versenyre, ahol szerintem nagy előnyt jelent majd” – fogalmazott Leclerc a Sky Sportsnak.

    „Ez az én döntésem volt, és felelősséget vállalok érte, mert a csapat mást szeretett volna csinálni. De beáldoztam ezt a napot abban a hitben, hogy holnap kifizetődik. Ha mégsem, akkor az az én hibám lesz.”

    Arra a kérdésre, hogy az áldozat fényében a hetedik rajthelyről milyen eredménnyel lenne elégedett vasárnap, Leclerc ambiciózus célt jelölt ki az előzés nehézségéről hírhedt barcelonai pályán: „A dobogó. Úgy hiszem, hogy a versenytempónk erős, szóval sok múlik azon, mennyit fogunk tudni előzni.”

    Az autójával kapcsolatos hangulati hullámvasúton Hamilton a barcelonai szombaton újra magaslatra került: elmondása szerint kiderült, hogy a pénteki második edzésen tényleg valamilyen probléma csökkentette Ferrarijának leszorítóerejét és nehezítette meg az életét.

    „Mára kijavítottuk, így az autó sokkal vezethetőbbé vált, és egyértelmű előrelépést értünk el vele az időmérőre. Nagyon elégedett vagyok az ötödik hellyel” – nyilatkozta a brit.

    „Nagyon várom a versenyt, a tegnapi hosszú etapok alapján úgy tűnik, többen nagyon közel leszünk egymáshoz. Elképesztő, de tényleg fél tizedmásodperc jelentheti a különbséget a hatodik és a tizenegyedik hely között. Legtöbbünknek egy közepes keveréke maradt, Charles-nak és még néhányaknak viszont kettő. Nem tudni, hogy melyik gumi és melyik stratégia lesz a legjobb, a lényeg viszont az erős rajt. A célom, hogy megpróbáljam elérni a dobogót, hiszen isten tudja, mikor álltam már rajta utoljára.”

    Azért nem kell ahhoz istennek lenni, hogy megmondjuk: Hamilton utoljára tavaly november 23-án, a Las Vegas-i Nagydíjon végzett dobogós helyen, amikor második lett. Ez már több mint fél évvel ezelőtt történt, és persze még a Mercedesszel, első ferraris pódiuma tehát a szezon eleje óta várat magára.

    Idén eddig nem volt jellemző, hogy mindkét Ferrari-pilóta elérhető célként beszéljen a dobogóról egy időmérő után – de annak fényében, hogy az 5. és a 7. helyről rajtolnak, erős meglepetésszámba menne, ha ez mindkettőjüknek sikerülne.

    Inkább jótékonykodtak volna

    Bár nagy változásként volt beharangozva, hogy a barcelonai hétvégétől szigorodnak az első szárnyak hajlékonyságára vonatkozó mérések, a helyszínre érkezve a csapatok már inkább elbagatellizálták a módosítás jelentőségét. Ennek jele lehet az is, hogy az erőviszonyokban sem történt érezhető változás, amit esetleg annak lehetne betudni, hogy egyes csapatokat fájdalmasabban érte a korlátozás, mint másokat.

    Hamilton már csütörtökön is kritikát fogalmazott meg a módosítással kapcsolatban, akkor azt mondta, hogy ez csak egy sebtapasz a rosszul megalkotott szabályokra, és fő hatása az lesz, hogy kevésbé élvezetessé teszi az autók vezetését.

    Az időmérő után aztán a brit ellenérzései csak tovább fokozódtak, ekkor már egyenesen pénzkidobásnak nevezte, hogy a csapatokat új szárny kifejlesztésére kötelezték.

    Lewis Hamiton, Ferrari
    Fotó: Ferrari

    „Már amikor a szimulátorban kipróbáltam, akkor is pontosan ugyanolyannak érződött. Egy kicsivel több az alulkormányzottság a gyors kanyarokban. Az autó balansza határozottan rosszabb lett, mint korábban, szóval nem ért semmit… micsoda pénzkidobás! Ráment mindenkinek a pénze, és konkrétan semmit sem változtatott. Továbbra is mindenkinek hajlik az első vezetőszárnya, de már csak fele akkora mértékben. Viszont mindenkinek pénzt kellett költenie az új szárnyakra. Ennek így semmi értelme. De ez van, innen folytatjuk tovább” – morgolódott a barcelonai paddockban Hamilton, akit a The Race idéz.

    A hétszeres világbajnokot felingerelhette a feleslegesen kidobott pénz ténye, hogy még a beszélgetés későbbi pontján, amikor már másra terelődött a szó, is visszatért még ehhez a témához egy gondolat erejéig:

    „Jótékonyságra is fordíthattuk volna ezt a pénzt. De mi szeretjük pazarolni!” – utalt arra, hogy szívesebben látta volna ezen a hétvégén az F1 szabályalkotó testületeként ténykedő Nemzetközi Automobil Szövetséget, valamint a csapatokat valamiféle szeretetszolgálatként ahelyett, hogy erre a szerinte haszontalan fejlesztésre költsék a pénzt.

    Hamiltonnal ellentétben a McLarennél inkább csak mosolyognak azon, hogy a nyilvánosság nagyobb hatást várt a szárnyak hajlékonyságára vonatkozó új előírástól. A csapat fölénye ugyanis a barcelonai időmérő alapján szemernyit sem csökkent, sőt idei egyik dominánsabb versenyük van kilátásban az első két rajthelyről. Az első sort idén eddig még csak a szezonnyitón, Melbourne-ben sajátították ki, kettős győzelemmel pedig eddig Sanghajban és Miamiban zárt Oscar Piastri és Lando Norris.

    „Nagy beszédtémának számított a TD, de a hatása elég jelentéktelen volt – mondta Andrea Stella, a McLaren csapatvezetője. – Látva, hogy milyen számokat követel meg az új irányelv, mindig is tudtuk, hogy minimális lesz a hatása. Szórakoztató volt az erről szóló vita, de a mi szimulációnk csak nagyon apró eltéréseket mutattak.”

    A McLaren főnökének nevetséges húzása majdnem elüldözte a csapat zsenijét

    Friss