back to top
2025. június 03. 05:55
Többi

    KezdőlapF1Verstappen a végén bukta el a dobogót, míg a McLaren simán nyert...

    Verstappen a végén bukta el a dobogót, míg a McLaren simán nyert Barcelonában

    -

    A McLaren tarolt a Spanyol Nagydíjon: Oscar Piastri magabiztos versenyzéssel nyert Lando Norris előtt, a sokáig biztos harmadiknak tűnő Max Verstappen pedig a hajrában szándékosan nekiment George Russellnek, az azért kapott büntetéssel pedig csak 10. lett.

    Az idei 9. nagydíjnak mindössze 18 pilóta vágott neki a rajtrácsról, hiszen miután Lance Stroll kézfejének fájdalmai miatt visszalépett a küzdelemtől, a Red Bull jelentős változtatásokat hajtott végre az időmérő edzésen az utolsó helyen végző Yuki Tsunoda autóján – egyúttal beismerték, rosszul sült el a nagyobb leszorítóerős hátsó szárnnyal kísérletezés –, a japán emiatt a bokszutcából várhatta a 66 kört.

    A gumistratégiákat illetően olyannyira nem volt nagy a változatosság, hogy Tsunodán kívül a teljes mezőny lágyakon rajtolt, a McLarenek viszont vadonat új Pirelliket kaptak, míg a mögülük induló Verstappen, Russell, Hamilton, Antonelli hármas, valamint a 7. helyről kezdő Charles Leclerc egyaránt már némileg kopott abroncsokon várta a lámpák kialvását.

    Piastri nagyon jól kapta el a rajtot és gond nélkül eljött az élen, míg Verstappen már az első kanyar felé vezető sprint elején Norris mellé ért, majd az ideális íven fékezve körbeautózta a britet, akit belülről Russell is támadott. Mögöttük Hamilton ezt kihasználva elment a Mercedes mellette, Antonelli pedig átvágta a kettes kanyart, aminek köszönhetően Leclerc a hármasban megelőzte, majd az ötös kanyarban szenzációs megmozdulással Russell mellett is elment.

    A rajt:

    Az első kör végén Piastri, Verstappen, Norris, Hamilton, Leclerc, Russell, Antonelli, Gasly, Hadjar, Alonso volt a sorrend az első tízben, majd azt figyelhettük, hogy az Aston Martin kétszeres világbajnoka késhegyre menő csatát vív Nico Hülkenberggel a 10. helyért, majd alulmarad.

    Verstappen a DRS elérhetővé válása után tapadt Piastrira és a célegyenes végén be is nézett egyszer, de aztán elkezdett lemaradni az ausztráltól, és a 6. kör végére már több mint 3 másodperccel követte csak a McLarent. Norris 1,2 másodperccel haladt mögötte, utána további 2,5 másodperccel Lewis Hamilton érkezett, a nyakán Leclerc-rel.

    Az első kerékcserét a 6. kör végén Alex Albontól láthattunk, de nem tervezett kiállásról volt szó, mivel első szárnyat kellett cserélni a Williamsen, majd a 8. körben Bearman és Tsunoda is meglátogatta a szerelőit.

    Mivel Hamilton rohamosan szakadt le Norristól (a 8. kör végén már 4,2 másodperccel követte a Mclarent), felmerült, hogy a Ferrarinak félre kellene őt állítania Leclerc előtt. Ehelyett a maranellói istálló eleinte nem szólt közbe, de a 9. körben végül megjelent a hétszeres világbajnokot helycserére utasító üzenet, Hamilton pedig az egyes kanyarben félrehúzódott a csapattársa elől. Addigra a vörös autók már 6 másodperccel követték Norrist…

    Hamilton elengedi Leclerc-t:

    Norris eközben azzal volt elfoglalva, hogy DRS-sel levadássza a második helyért Verstappent, aki közölte, hogy a McLarenhez képest nincs tapadása. Először a 12. kör végén kellett védekeznie a célegyenes végén, majd a 13. körben már tehetetlen volt, és az ideális íven maradva végignézte, ahogy Norris kifékezi őt és az addigra 4,4 másodperces előnyt felépítő Piastri nyomába ered. Verstappen nem is várt tovább és a 13. kör végén kiállt új lágy gumikért.

    Alonso tőle szokatlan hibát vétett, és az 5-ös kanyart elfékezve megjárta a kavicságyat:

    A holland ezután megfutotta a leggyorsabb kört, a McLaren azonban nem védte le az elévágást, hanem inkább a saját versenyüket futották és kint maradtak. Az élmezőnyből következőnek az addigra Leclerc-től 4 másodperccel leszakadó Hamilton érkezett a 16. kör végén, és Verstappennel ellentétben közepes keverékű Pirelliket kapott. Egy körrel később Leclerc is jött, de ő lágyakon folytatta, miközben Verstappen a 12-es kanyarban körbeautózta Antonellit, majd ezután a 7-esben bújt be Russell mellett és visszavette a 3. helyet.

    Ekkor már csak a két Mercedes, a két McLaren és Esteban Ocon nem járt a bokszban egyszer sem. Russell és Ocon végü a 20. kör végén jött ki, majd Norris és Antonelli a 21., Piastri a 22. kör végén követte őket. Mindkét Mercedes és McLaren közepes keveréket vételezett.

    A sorrend ezután Verstappen, Piastri, Norris, Leclerc, Hamilton, Russell, Gasly, Antonelli, Hülkenberg, Hadjar volt az első tízben, de a Red Bull közel 6 másodperces előnye szépen lassan kezdett fogyni, hiszen Verstappen addigra már jócskán kivett a lágy keverékből, Piastri pedig új gumikon eredt a nyomába.

    Albon megrongálta a Williams első szárnyát Lawson autójának jobb hátsóján, amikor az új-zélandi megelőzte. Nem sokkal ezután a csapat a futam feladására szólította fel a thai-brit versenyzőt, aki előbb a 10 másodperces időbüntetését letölteni érkezett, amit a kettes kanyar levágásáért kapott, és csak egy körrel ezután állt ki végleg:

    A 27. körben Verstappen arról rádiózott, hogy nagyon nehezen vezethető az autója, a lassú kanyarokban pedig nem fordul. Piastri addigra 3,2 másodpercre csökkentetette a kettejük közötti különbséget, de előznie nem kellett, Verstappen ugyanis a 29. kör végén másodszor is meglátogatta a szerelőit és közepes gumit kapott, majd Leclerc mögé és Hamilton elé jött vissza a 4. helyre. Ezzel nyilvánvalóvá vált, hogy a Red Bull három kiállásos taktikát követ.

    Féltávhoz, azaz a 33. körhöz érve Piastri 5,5 másodperccel Norris előtt haladt az első helyen, majd 4,6 másodperccel a 4-es rajtszámú McLaren mögött érkezett Leclerc, akit 3,9 másodperccel követett Verstappen, őt pedig 8 másodperccel Hamilton, majd jött a két Mercedes.

    Verstappen a frissebb gumikon a 36. körre érte utol Leclerc-t, majd a célegyenesben simán megelőzte a Ferrarit. Ezután a négyszeres világbajnok az övénél 8, illetve 7 körrel kopottabb közepes gumikon haladó McLarenek után eredt. Norrist nem véletlenül kérte mérnöke ekkor a tempó növelésére, felsorolva azokat a kanyarokat, amelyekben többet kivehet a gumikból, Norris azonban azzal vágott vissza, hogy a szemcsésedés miatt nem tudja jobban terhelni a Pirelliket. A köreidejei ezzel együtt elkezdtek javulni, és a 38. körre 3 másodperc alá csökkentette a hátrányát Piastrival szemben.

    Verstappen előzi Leclerc-t:

    A kerékcserék utolsó hullámát az élmezőnyben a 40. kör végén közepes gumikat vételező Leclerc nyitotta, egy körrel később pedig Russell is érkezett a szerelőihez, majd a 46. kör végén Hamilton is megtette ezt. A hétszeres világbajnoknak nem tudták azonnal feltenni a jobb első kekekétm ami miatt több mint 3 másodpercet veszített.

    20 körrel a leintés előtt Piastri előnye visszakúszott 4 másodperc fölé, Verstappen pedig nem tudta ennyi alá vinni a hátrányát Norrishoz képest. Ennek egyértelműen az volt az oka, hogy a McLaren ausztrál pilótája elkezdett egyéni legjobb szektorokat szórni és kiautózni a gumikban rejlő tartalékot, amire a csapattársa egyértelműen nem tudott reagálni.

    Verstappen a 47. kör végén jött harmadszor és lágyakat kapott, erre pedig a következő körben kénytelen volt reagálni a McLaren, és Norrisnak is adott egy szett piros oldalflú Pirelliet. A pontverseny második helyezettje kevesebb mint 2 másodperccel jött vissza a holland elé, és alighanem még egy kint töltött kör a második helyébe került volna Piastri a 49. kör végén jött, majd 3,4 másodperces előnnyel állt vissza az élre.

    Verstappen ezután leggyorsabb kört repesztve próbálta támadni Norrist, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy nincs meg a tempója a McLaren megelőzéséhez. Egy esély ugyanakkor még nyílt előtte, amikor Norris utolérte az egymással csatázó Lawsont és Bearmant, akik feltartották őt a hármas kanyarban, de aztán a Haas újonca Verstappennel is kitolt egy kissé az ötösben, amit a címvédő heves gesztikulálással véleményezett.

    Ám amikor már azt hihettük, hogy az utolsó bő 10 kör eseménytelenül lecsordogál, Antonelli Mercedes motorja kilehelte a lelkét, az olasz pedig a 10-es kanyar kavicságyába parkolta az autót, úgyhogy jöhetett a safety car!

    Az első hét helyen kivétel nélkül mindenki a bokszba hajtott új gumiért, Verstappent kivéve pedig mindenki használt lágyakat kapott. Ám mivel a hollandnak ez volt a negyedik cseréje, neki már nem maradt felhasználható lágy szettje, így a Red Bull kemény gumikat tett az RB21-esére. Verstappen nem is értette, hogy mire fel ez a választás, mire közölték vele, hogy nem volt más opció, illetve azt is megtudhatta, hogy az egész versenyen senki más nem használta ezt a keveréket.

    Az újraindításra a lekörözöttek körvisszavétele miatt nagyon későn, csak a 60. kör végén került sor Piastri, Norris, Verstappen, Leclerc, Hamilton, Hadjar, Hülkenberg, Gasly, Lawson sorrendben.

    Verstappen már a 10-es kanyarban hatalmasat volt kénytelen fékezni a hirtelen visszalassító Piastri miatt, majd az utolsó kanyarból kifelé beszitált alatta a Red Bull. A holland hatalmasat mentve az úton maradt, de Leclerc a célegyenesben elment mellette – miközben a két autó összeért –, majd Russell is támadta az egyes kanyarban. A Mercedes a Red Bull mellé érve azonban megcsúszott és nekikoccant annak, ami miatt Verstappen kénytelen volt átvágni a kettes kanyart. Ezután a holland rögtön arra kezdett panaszkodni, hogy miközben előzte, Leclerc ráhúzta a kormányt, ami szerinte büntetést ér.

    Leclerc és Verstappen összeérése:

    Ám nemhogy Leclerc-t nem parancsolták vissza mögé, hanem mérnöke kérésére neki kellett elengednie Russellt a 64. körben. Verstappen dühösen azzal érvelt, hogy de ő volt előrébb a kanyarcsúcsponton, mire Gianpiero Lambiase azzal felelt, hogy „de ezek a szabályok.” Verstappen ekkor az 5-ös kanyar előtt félreállt, majd miután a Mercedes elment mellette, az 5-ös kanyarban nemes egyszerűséggel nekiment Russellnek, hogy aztán a 12-esben végül elengedje.

    Verstappen és Russell ütközése:

    Hátrébb Nico Hülkenberg hatalmasat hajrázott a Sauberrel és Hadjart, valamint Hamiltont is elkapta, míg Alonso megelőzte Lawsont, és begyűjtötte az idei első pontját.

    Az élen Piastri 2,4 másodperccel nyert Norris előtt és megszerezte idei ötödik győzelmét, míg Leclerc 7,5 másodperccel követte a britet a célban és jött be a harmadik helyen. A negyedik Russell lett, Verstappen pedig hiába végzett ötödikként, a Russell-lel történt ütközésért 10 másodperces büntetést kapott, amivel visszaesett a 10. pozícióba.

    Ezt a pozíciót így Hülkenberg örökölte meg, mögötte pedig Hamilton, Hadjar, Gasly, Alonso és Verstappen lett a pontszerzők további sorrendje.

    Megszületett az ítélet Leclerc és Verstappen 300 km/óránál történt összeéréséről

    Friss