back to top
2025. július 15. 01:06
Többi

    KezdőlapF1Az FIA elnöke szerint ez lehet a kulcs a V8-as motorok F1-es...

    Az FIA elnöke szerint ez lehet a kulcs a V8-as motorok F1-es visszatéréséhez

    -

    Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke arról beszélt, hogyan fogja a Nemzetközi Automobil Szövetség visszahozni a V8-as motorokat a Forma–1-be.

    Noha még el sem kezdődött a 2026-tól érvénybe lépő, újfajta erőforrásokat hozó szabályciklus a Forma–1-ben, az idei szezon elején felmerült, hogy esetleg el sem kellene kezdődjön, és rögtön egy jóval egyszerűbb motorra kellene visszaállnia a sportágnak. Ezek lettek volna a V10-esek, amelyek 2026-os bevezetését Bahreinben leszavazták a csapatok, ám az továbbra sincs kőbe vésve, hogy ne történhetne változás 2030 előtt.

    Mohammed Ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke pedig úgy véli, a V8-as motorokra és egy sor, költségcsökkentést elősegítő intézkedésre már vevők lennének az istállók, és az F1 2029-ben vagy 2030-ban szakíthatna a bonyolult, drága és nehéz hibrid erőforrásokkal.

    „Most már a csapatok és motorgyártók is láthatják, hogy nem folytathatjuk a jelenlegi motorral – nyilatkozta a The-Race.com-nak az FIA elnöke. – Annyira bonyolult egy erőforrás ez az MGU-H-val. Kiszolgálta az idejét, de hogy hozta-e az elvárásokat? Három éven belül remélem, hogy régi motor érkezik, amilyen 15 éve volt. És rendben, 2026-tól száműztük az MGU-H-t, rátettünk egy hibridet, aztán változtattunk a kompresszió arányán, az üzemanyagon és a töltőnyomáson, de új motorra van szükségünk, amelyik sokkal könnyebb. Ebbe az irányba kell menni. A váltót egyetlen beszállító kell gyártsa, miközben az üzemanyag terén is fontos az egyetlen beszállító, és az elektromos hibridet is egy gyártónak kell készítenie. Ez csak a FOM és a csapatok támogatásával működhet, úgyhogy felvetjük nekik és meglátjuk, hogy elfogadják-e. El kell fogadniuk, mert ezt diktálja a józan ész.”

    Fontos utalást kaptunk arra, mikor jöhet vissza a V8-as vagy V10-es motor az F1-be

    A The-Race úgy tudja, a gyártók nyitottak lennének a sportágban legutóbb 2013-ban használt V8-as motor visszahozatalára, de az egységesítésre már kevésbé Mert bár az egyenüzemanyag például kordában tarthatja a költségeket (akár 300 dollár is lehet egy liter benzin jövőre), de a csapatok aligha szeretnének szakítani a beszállítójukkal, különösen, hogy többeket is komoly szponzori és technológiai megállapodás köt össze (Ferrari – Shell; Mercedes – Petronas).

    Sulayem javaslatai 65%-kal csökkenthetnék a költségeket, míg a hosszú távú cél, hogy a belső égésű motor által biztosított energia és az elektromos energia 2026-tól kezdődően nagyjából 50/50-es aránya idővel 90/10 legyen előbbi javára. Ez megnyitná az utat az egyszerűbb energia-visszanyerő rendszerek és kisebb akkumulátorok felé, amivel 80 kilóval csökkenhetne az erőforrás súlya.

    Az elnök szerint végül pedig a költségcsökkentés és az utcai relevancia megtartása győzheti meg a gyártókat. „Beszéltünk V10-esről, de mely gyártóknak van V10-ese? Ám amikor azt mondod, hogy V8-as, akkor ott a Ferrari, a Mercedes, a Audi, vagy az emerikaiak, mint a GM. Úgyhogy mi a küldetésünk? Az, hogy csökkentsük a költségeket. A jelenlegi motorok 1,8-2,1 milló dollárba kerülnek. Képzeljenek el egy olyan motort, amely negyed ennyibe kerül és negyed ennyire bonyolult.”

    Sulayem persze tudja, hogy 2030 előtt csak akkor vezethetnek be újabb változtatást, ha a gyártók többsége rábólint, de mint mondta, ha nem sikerül előbb, akkor majd utóbb fogják egyszerűsíteni a motorokat. „Zajlik az egyeztetés a motorgyártókkal. Végső soron mi ötletekkel szolgálunk, és ha nem működik, akkor legalább megpróbáltam. Az FIA soha nem fog veszíteni. Jelenleg költségesebb a gyártóknak a mostani motorokkal versenyezni, néhány év múlva azonban úgyis az FIA kezében lesz a kérdés. Ez nem a kihívásról, hanem arról szól, hogy a helyes dolgot tegyük.”

    Friss