back to top
2025. szeptember 07. 20:03
Többi

    KezdőlapF1Verstappen nyert Monzában, Piastrinak el kellett engednie Norrist a McLaren csapatutasítása után

    Verstappen nyert Monzában, Piastrinak el kellett engednie Norrist a McLaren csapatutasítása után

    -

    Max Verstappen idei harmadik futamgyőzelmét szerezte az Olasz Nagydíj megnyerésével, miközben a McLaren megfűszerezte önmaga számára a biztos dupla dobogót azáltal, hogy a verseny hajrájában Oscar Piastrit Lando Norris elengedésére kérte.

    A rajtrácsról csak 17 autó figyelhette a piros lámpák kialvását: Isack Hadjart és Pierre Gaslyt motorkomponensek cseréje bokszutcai rajtra ítélte, a felvezető kör végén pedig technikai hiba miatt a Sauber visszahívta a 12. rajthelyet birtokló Nico Hülkenberget – aki végül nem is tudott részt venni a futamon.

    A rajt és az első körök is igencsak mozgalmasan alakultak az élmezőnyben. Norris a második helyről jobban rugaszkodott el, mint a pole-ból Verstappen, és hamar a holland mellé ért a belső íven – ami a sikánhoz érkezve viszont már a kevésbé kedvező külső ívvé változott. A két autó együtt esett be az 1-es kanyarba, Verstappen pedig végül a sikán átvágásával őrizte meg az első helyét – s az FIA jelezte is, hogy vizsgálja az esetet. A második sorban eközben Charles Leclerc lerajtolta Oscar Piastrit, az ausztrál azonban a Lesmo 1 külső ívén egy látványos manőverrel tért vissza a Ferrari elé.

    A célegyenes végén Verstappen visszavett a tempóból, hogy a büntetés elkerülése érdekében maga elé engedje Norrist. A sikánban kicsit a mögötte érkező Piastrit is akadályozta, ami pedig lehetőséget adott Leclerc-nek, hogy újra a McLaren elé kerüljön.

    Nem telt el sok idő az újabb pozíciócserékig: a 4. kör kezdetén Verstappen visszaelőzte Norrist és immár teljes joggal az élre állt, a 6.-ban pedig Piastri vette vissza a harmadik helyet. Lewis Hamilton eddigre Yuki Tsunoda, Fernando Alonso és Gabriel Bortoleto megelőzésével feljött a hatodik helyre, George Russell mögé.

    Ebben a sorrendben állandósult hosszabb időre az élmezőny, miközben Verstappen apránként még el is tudott húzni Norristól, a 18. körben lépte át előnye az 5 másodpercet.

    Tavaly Leclerc úgy nyerte meg a futamot, hogy a McLarenekkel ellentétben csak egyszer cserélt kereket, idén azonban az egykiállásos taktika egyértelmű választás volt szerte a mezőnyben, vagyis nehéz volt eltérő stratégiával nagyot húzni. A mezőny első kétharmada közepes keverékeken rajtolt, az ideális taktikának pedig a keményekre való váltás tűnt. Ám miután a középmezőny első bokszba hajtóinak a tempója nem tűnt túl erősnek a keményebb keveréken, az élmezőny tagjai inkább kivártak a cserével, a McLarennél pedig annak gondolatával is eljátszottak, hogy lágy gumikat rakjanak fel a rövid második etapra.

    Verstappen a 37. körben hajtott ki kemény keverékért, ideiglenesen a harmadik helyre esve vissza, átadva a vezetést Norrisnak. A két McLaren közül a csapattársa mögött 5-6 másodperces hátrányban lévő Piastri érkezett először a bokszba a 45. körben – meg is kapta a lágy keverékeket, és szupergyorsan, 1,9 másodperc alatt végeztek vele a szerelők. Egy körrel később Norrisnál azonban gond adódott, a bal első kereket elsőre nem szorította meg kellően a szerelő, a brit így 5,9 másodpercig állt mozdulatlanul. És amikor visszatért a pályára, Piastri elsuhant mellette a második hellyel!

    A McLaren ekkor beleavatkozott a két pilóta versenyébe, arról tájékoztatva Piastrit, hogy a tavalyi Magyar Nagydíj helyzete állt elő ismét (akkor Norris elővigyázatosságból állt ki korábban, ezzel ugrotta át csapattársát, majd végül lassított és átadta neki a győzelmet), így vissza kell engednie maga elé Norrist, ezt követően szabadon versenyezhetnek.

    Piastri ezzel az elvvel nem igazán értett egyet. „Azt beszéltük, hogy a lassú bokszkiállás része a versenyzésnek” – mondta, de szinte azonnal félre is húzódott csapattársa elől a célegyenes végén.

    A verseny egyetlen tényleges kiesője Fernando Alonso lett, aki nem sokkal azután, hogy megelőzte a bokszutcában a 7. helyért Gabriel Bortoletót (egyszerre hajtottak ki, az Aston Martin szervizcsapata gyorsabb volt), az egyik kerékvetőre való ráhajtáskor eltört első felfüggesztése miatt volt kénytelen kiállni. A verseny utolsó negyedében a pontzónán kívül csatázó Oliver Bearman és Carlos Sainz pedig ütköztek és együtt piruetteztek a második sikánban – a Haas brit pilótája kapott 10 másodperces büntetést baleset okozásáért.

    Verstappen végül kényelmes, közel 20 másodperces előnnyel szerezte meg idei harmadik győzelmét a Red Bull számára gyakran nehézségeket okozó monzai pályán, mögötte pedig Norris és Piastri végeztek a dobogón, így a brit három pontot faragott hátrányán a pontversenyben. Leclerc lett a negyedik, akit Russell, Hamilton és Albon követett, a nyolcadik helyen befutó Andrea Kimi Antonelli viszont pályaelhagyásokért kapott időbüntetés miatt a célban egy pozíciót veszítve a 9. lett, Bortoleto és Hadjar között.

    Győzelmével Verstappen vasárnap is felállított egy rekordot: azt követően, hogy az időmérőn megfutotta a valaha volt leggyorsabb F1-es kört, mostantól a legnagyobb átlagsebességű F1-es futam is az ő nevéhez fűződik.

    Friss