Rabócsi Tibor a sikeres versenyzői karrier után nem szakadt el a sportágtól, az általa üzemeltetett RabócsiRing 25 éve a rallycross egyik hazai fellegvára. 2022 decemberétől az MNASZ elnökségi tagjaként a még több energiával dolgozik a teljes hazai autósportért, természetesen kiemelt figyelmet fordítva a rallycrossra. Húsvétkor a RabócsiRing rendezi a hazai rallycross szezonnyitót, így erre a hétvégére kettős szerepben készült Rabócsi Tibor. A verseny előtt kérdeztük őt a feladatokról, a szakágról és természetesen a Matador Rallycross Fesztiválról.
Kettéválasztanám a két feladatot – kezdi Rabócsi Tibor. A Rabócsiring több mint 25 éve üzemel, a Matador Húsvéti Rallycross fesztivál tradicionális verseny, így a multifunkcionális pálya egyik fő eseményeként kellő rutinnal tudtunk felkészülni a húsvétra. Ugyanakkor kellő alázattal készülünk erre a versenyre is.
A munkám másik része MNASZ elnökségi tagként felelősséggel és rengeteg munkával jár. Talán még az előzetesen gondoltnál is több munkát és energiát fektetünk bele, hogy minden jól működjön. Azért vállaltam el, mert hiszek abban, hogy ez egy lehetőség a magyar autósportnak. Szujó Zoltán elképzelései megegyeznek az enyémmel, és úgy éreztem, hogy ha egy ilyen éra létrejön, akkor azt nekem támogatnom kell a tudásommal, tapasztalatommal. Úgy látom, hogy haladunk, és ahogy előzetesen is vártuk, sok időnek el kell telni, hogy minden az elképzeléseink szerint alakuljon. Azt látjuk, hogy az irány jó, de türelemre és sok munkára van szükség, hogy ez mindenki számára látható és akár mérhető legyen. A Székesfehérvár Rallyn már jól látszott, hogy a stratégia és az elnökség által elképzelt modell működik. Fontos még az is, hogy sok hozzáértő szakember dolgozik a háttérben, akik szeretik az autósportot.
Ha már említetted a Székesfehérvár Rallyt, az a rally szakág első versenye volt, ahol megmutatkozott néhány elem az addig elvégzett munkából. A Matador Rallycross fesztivál a rallycross szakág első versenye lesz. Itt is lesznek új elemek?
A helyzetünk picit más, egyrészt a szakágak eltérő természetéből fakadóan, másrészt amiatt, mert ebben a szakágban az érdemi munka nem decemberben kezdődött, hanem csak év elején, amikor megkapta a felhatalmazást az új szakágvezetés. Benyó Miklós mellett ott van Marton Gergely, aki friss gondolkodású, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező fiatalember, az ő párosuk, kiegészítve a szakágvezetés többi tagjával garancia a szakmai minőségre, én pedig az elnökségből igyekszem segíteni a munkájukat. Inkább úgy válaszolnék a kérdésre, hogy a szezonnyitó verseny lesz az az esemény, ahol a versenyzőkkel történő párbeszéd még intenzívebb lesz. Természetesen figyelembe vesszük az FIA szabályokat is, mert alapvetően előre mutatóak a nemzetközi tendenciák, de ki kell mondjuk, hogy vannak olyan elemek, ahol el kell térni, és lehetnek magyar jó gondolatok a versenyzői és bizottsági háttérből is. Ha pedig valami jó, akkor azt el kell fogadni és be kell vezetni.
Természetesen elkezdődött ez a folyamat és a változás is látszik már, elég, ha csak annyit említek, hogy a szezon előtti teszten régen látott számban vettek részt a versenyzők, tehát a nyitottság részükről is megvan. A rallycross sportszakmai része és az alapkiírás viszonylag jó megalapozott volt, bizonyos kategóriákat kellett összevonni, és újdonságot jelent a CrossCart, ami az előző éra alatt aláírt szerződés volt. Különleges megjelenésű, erős, gyors és jó hangú autókról van szó, izgalmas csatákat várok ebben a kategóriában is. Összességében azt látni kell, hogy ebben a szezonban lényeges és érdemi változások a szó klasszikus értelmében nem várhatóak, ám arra mindenképp számítok, hogy a depóban a hangulat sokat javul majd, kevesebb lesz a feszültség, és ebből nem csak a versenyzők, hanem a közönség is sokat profitálhat. Azt várjuk, hogy ez az év arról szól, hogy a versenyzőkkel együtt menjünk előre, az idei tapasztalatokat a 2024-es kiírásba beépítsük, és jövőre egy konstans, transzparens sportszakmai háttérrel egy igazán jó évvel folytassuk.
De ehhez sok kompromisszumra is szükség lesz.
Azt hiszem ez természetes. Ezt mindenkinek látni kell. Olyan szabályozás egy ekkora és ennyire széles spektrumú mezőnyben nem létezik, ami mindenkinek ideális. Éppen ezért fontos, hogy közösen alakítsuk ki a struktúrát, mindenki mondja el a véleményét, és keressük meg a legjobb kompromisszumot. Nem biztos, hogy elsőre sikerül, de a rallycrossban is az lesz az alapelv, hogy nem dőlünk hátra, folyamatosan figyelünk a visszacsatolásokra, és finomítjuk a rendszert.
Az, hogy újra Húsvét vasárnap és hétfőn lesz a verseny szintén szándékos döntés volt?
Az elmúlt 25 évben szinte mindig vasárnap és hétfőn volt, hagyomány, és a nézők is szívesen jönnek húsvét hétfőn. Zóna futamot rendezünk, így négy másik ország versenyzői is érkeznek, és a nevezési listából is látszik, hogy ők is szívesen jönnek hozzánk. Supercarsból is lesz tíz autó, neves indulókkal és jó csatákkal. A Benyó-Kárai csata idén is érdekes lesz, és a kisebb kategóriákban is sok a figyelemre méltó tehetség. A mezőny amikor beszélgetünk már csaknem akkora, mint a korábbi években, és azt talán nem kell magyarázni, hogy ebben a gazdasági helyzetben ez milyen nagy dolog. Emellett most mi rendezzük a szezonyitót, rengeteg új autó érkezik, és most derül majd ki, hogy melyik csapat milyen munkát végzett a télen, kirajzolódnak az erőviszonyok a bajnokságban.
Picit visszakanyarodva a húsvéti versenyről a szakági kérdésekhez, jól gondolom, hogy te leszel az, aki épp a 25 éves tapasztalatod miatt a közönséget, és a közönség szórakoztatásának fontosságát is képviseled?
Az egyik nagyon nagy probléma, hogy egy picit beleült a szakág egy tehetetlen állapotba, ami miatt a nézőink elég nagy részét elveszítettük. A szülök, barátok és az egyre szűkülő létszámú fanatikus szurkoló mellett egyre kevesebben mennek a versenyekre. Nyilván ennek több oka van, a megoldást abban látom, hogy nyitni kell a média felé, és a rendezvényeken a showelemek számát növelni kell. A Rabócsiring húsvétkor próbálja ezeket az elemeket hozni. Ugye mi drift rendezőként is jelen vagyunk Béres Szabolcsékkal közösen, és azt látjuk, hogy az elmúlt öt évben ott folyamatosan emelkedik a nézőszám, míg a rallycross lefele tart. A driftben a szakágból adódóan lazább a szemlélet, több a showelem, gondolok itt a szpíkerre, hangulatra, az éjszakai életre. A rallycrossba is át kell emelni ezeket az elemeket, jöjjenek a nézők a depóba, jussanak közelebb a versenyzőkhöz, mindezt úgy, hogy ne legyen feszültség a depóban, mert azt is megérzik a szurkolók. Meg kell mutatni, hogy a klasszikus rallycross értékek még mindig jelen vannak, jó autókkal, pörgős versenyeken, hatalmas csatákat láthatnak a pályán, de ezt a mai színvonalon kell tálalni. A bajnokság futamait újra arénaszerű, gladiátorcsatákká kell tenni, és a bajnokság minden helyszínén ugyanazt a színvonalat kell nyújtani a nézőknek és a médiának. Még egyszer kiemelem, hogy az alapok megvannak, hiszen 550-600 lóerős, összkerékhajtású, 2 másodperc alatt 0-ról 100-ra gyorsuló autók test-test elleni csatáját sehol máshol nem láthatjuk.
Nyirádon a tavalyi Eb futam is megmutatta, hogy ez a jó irány, illetve a Rally Hungaryn a Rabócsiringen is átélhették ezt a fajta showt a jelenlevők.
Ez a nagy potenciál benne, amit, ha végre jól kihasználunk, akkor nagyot léphetünk előre. Egyfajta franchise jellegű rendszerben is elképzelhető, tehát ha egyik helyszínen működik egy megoldás, azt emeljük át a többi versenyre is. A fiatalokat is el kell érnünk, a social médián keresztül el kell jutnunk a Z generációhoz is, mert a számunkra nagyon fontos, ám picit korosodó törzsközönség mellett el kell érnünk az új generációt is, akiket általában más csatornákon keresztül tudunk megszólítani. Azt talán mondani sem kell, hogy ez a támogatók felé is mennyire pozitív jelzés, megmutathatjuk, hogy az autósportban újra van üzlet lehetőség. A rallycross ebből a szempontból is jó helyzetben van, mert egy helyre koncentrálódnak a nézők, folyamatosan elérik őket a támogatók által közvetített üzenetek. Ezen a téren azért vagyok optimista, mert a három rendező jó kapcsolatot ápol, és hiszem azt, hogy meg tudjuk győzni egymást arról, hogy ugyanazt a színvonalat vigyük Kakukcsra, Nyirádra és a Rabócsiringre is. És ahogy a kérdésben elhangzott, az Eb-re óriási szükség van, mert amellett, hogy megmutatjuk magunkat a világnak, hogy van egy szenzációs nyirádi pályánk, remek versenyzőink, a hazai Eb futam motiválja is a fiatal versenyzőinket.
A potenciál a fiatalok eléréséhez más tekintetben is megvan, hiszen a rallycrossban nagyon népesek az utánpótlás kategóriák.
Már a Super-1600-as kategóriában is nagyszerű fiatal versenyzők érkeznek a húsvéti versenyre is. A kisebb kategóriákban pedig arra bíztatom a nézőket, hogy figyeljenek a fiatalokra, mert tizenéves pilóták kezelik borzasztó magas színvonalon ezeket az autókat. Nem véletlen, hogy ismert versenyzők gyermekei is pályára lépnek nálunk. A Korda, Kotán, Turán, Csuti, Nagy, Bunkoczi nevek ott vannak a nevezési listán és ennek nagyon örülök, ráadásul jó nézni ahogy az apukák oktatják ezeket a fiatalokat, a versenynek alatt pedig sokszor jobban izgulnak, mint amikor ők versenyeznek a saját szakágukban. Emellett büszke lehet a rallycross arra is, hogy a szakág élmenői mellett, olyan sikeres versenyzők, mint Klausz Kristóf, Herczig Patrik, Hangodi Bendegúz a rallycrossban kezdtek, most pedig az ERC-ben versenyeznek. De említhetném Kiss Pál Tamást is, aki a pályaversenyzésben elért sikerek után a rallycrossban épített fel egy nagyszerű karriert. Tehát a rallycross egy olyan szakág, ami nagyon jó alapokat adhat, de ha valaki itt marad, vagy később visszatér ide, ő is szép nemzetközi karriert futhat be.