Akár fotómodell is lehetne Christine GZ, ha annak idején nem hallja meg egy Toyota Corolla rallyautó hangját. Ez a pillanat végzetes volt az ifjú hölgy számára, aki miután nem volt gazdag, kénytelen volt beállni a műhelybe, hogy versenyautót építsen magának. Megérte, hiszen mára az Extreme E egyik sztárja lett.
Igazi őrült – mondanánk, ha nem hölgy versenyzőről lenne szó, bár Christine Gianpaoli Zoncát, vagy ahogyan mindenki ismeri őt „GZ“-t ez aligha zavarná.
„Amikor gyerekkoromban babát adtak nekem, letéptem a fejét, és azt ordibáltam, hogy traktort akarok” – mesélte. De csak azért kért traktort, mert akkor még nem hallott a rallyról.
A Corolla-pillanat
17 évesen egy hegyekből leordító 1989-es Corolla „szólította” a motorsport felé. A tini GZ lelkesedéssel rohant az autó felé, ami egy satufék után – és a navigátor káromkodásaitól kísérve – megállt.
Szemtelenül – sietségében cipő nélkül – bekéredzkedte magát az autóba, és a spanyol hölgy elmondása szerint az első kézifékes forduló óta szerelmes a benzingőz világába. A pilóta – Dani – hosszabb unszolás után beengedte a szervizbe, és onnantól nem volt megállás.
Hozzá köthető az ikonikus beszélgetés, amit a versenyzőhölgy minden hosszabb interjújában elmond, miszerint: „Autóversenyző akarok lenni. – Gazdag vagy? – Nem. – Akkor sok sikert. – De te sem vagy gazdag. – Igen, de én szerelő vagyok.”
Nem is kellett több, GZ a határtalan lelkesedésével belevetette magát a bütykölésbe. Első versenyautóját, egy Golfot is ő maga szerelte össze, két munka mellett. Később eladta, és lecserélte a hőn áhított Corollára, amivel Kanári-szigeteki összetett bajnok lett. Merthogy olasz kötődése ellenére Indában született, majd szüleivel a Kanári-szigetekre költöztek. Itt találkozott először a rallyval is.
Mit tehet az ember lánya, ha versenyző akar lenni?
Hát először is szponzort keres. Na de hogyan? A megoldás egy szintén olasz származású kanári lakostól jött egészen váratlan módon: „Pénzem nincs, de mozzarellám van.” – mondta, amire már jött is a válasz, hogy: „Rendben.” Mondván, ha az élet mozzarellát ad, add el, és szponzoráld magad abból.
Amikor a Corolla Kanári-szigetek közötti utaztatását kellett megoldania, eladta azt, csak hogy Spanyolországból, négy nap utazással egy teherautót vegyen. A tulajdonos nem hitte el, hogy „Chris” néven egy lányról van, szó, ahogy később a Birminghami Egyetem motorsport mérnöki szak instruktora sem. Merthogy GZ nem kispályázott a műszaki tanulmányaival sem.
A „soha ne add fel” életfilozófia mellett a kockáztatás sem idegen tőle. Egyszer eladta műhelyét és autóját, hogy a kontinentális Spanyolországban folytassa karrierjét, majd utolsó ezer euróját marketingre költve, egy hónap alatt napi 40 szponzorfogó emailt küldve szerzett magának próbavezetést Amerikában. Ahol is már a második körben felborította az autót. De pont a lelkesedése és hozzáállása miatt kötöttek vele szerződést.
Nincs megállás
A mai napig GZ minden egyes pályán kívüli tevékenységet azért végez, hogy finanszírozza a karrierjét. A Porschénél például vezetői instruktor és az egyik olasz TV-nél Forma–E szakértő, de a Zenith órák nagykövete is – amiket direkt összekarcol.
Legutóbb még a Dakar volt a célja, pedig már a Baja 1000-en, a Catalunya Rallyn (vb-futam) és az Andalúz Rallyn (tereprally világkupa) is részt vett.
Indiai hátterének köszönhetően a szociális kérdésekre érzékeny, Mexikóban több jótékonysági szervezetet is segített. Most azonban az Extreme E-vel – példaképével, Sébastien Loebbel egyetemben – a környezeti problémákat vette előtérbe. Avagy saját szavaival:
„A tudósokat hallgatva rájöttem, hogy túl sok szót használnak, nekünk, mint példaképeknek viszont érthetően kell megfogalmaznunk és továbbítanunk az üzenetet.”
De kiemelte, hiába a sorozat nemi egyenlőségi törekvése, „… ha nem lenne kötelező nőket alkalmazni, valószínűleg nem lennénk itt.”
Az Extreme E-ben második szezonját tölti, jelenleg a Veloce Racing színeiben a dél-afrikai Lance Woolridge-dzsel versenyez. A bajnokságban a 10. helyen állnak.