Ott Tanak autójában motort kényszerült cserélni az M-Sport csapata, amiért az észt versenyző öt perc büntetést kapott, és a győzelmet illetően esélytelenné vált hazai versenyén. A büntetést Kalle Rovanpera túl soknak gondolta, ezt az üzenetet meghallva pedig az FIA kész megvizsgálni a büntetés mértékét.
Ott Tanak az Észt Rally shakedown szakaszán csak egyszer tudott vezetni, és bár akkor a legjobb idővel rendelkezett, kénytelen volt a szervizbe menni, miután motorhibát észlelt. Az M-Sport-nak pedig ki kellett cserélnie az erőforrást, ami a szabályok szerint öt perces időbüntetést von maga után.
A WRC-ben alvázanként két motort lehet egy szezonban használni, azonban, az év bármely részében történő motorcsere öt perces időbüntetéssel jár, még ha a második felhasználható motorra is vált egy csapat.
Tanak a második motorját kapta meg Észtországban, és ezzel az erőforrással kénytelen végig csinálni a szezon hátralévő részét, különben újabb öt perces büntetést kap.
Kalle Rovanpera a büntetést túl keménynek gondolta.
“Nagyon jó lett volna Ott Tanakkal harcolni a győzelemért, szégyen, hogy ilyen büntetés jár egy motorcseréért a verseny kezdete előtt – mondta Kalle Rovanpera a Motorsport.com oldalnak. – Nyilván a szabályok azért vannak, hogy betartsák őket, de nagyon durvának tartom a büntetés mértékét. Talán ki lehetne olyan büntetést találni, ami nem ennyire szigorú. A múltban mások is kaptak ilyen miatt büntetést.”
Az FIA szerint az öt perces büntetés helyén való, ha valaki két motornál többet használ egy WRC szezon során, ugyanakkor a második motor beépítésének büntetését kész megvizsgálni.
“Azt kijelenthetjük, hogy egyértelműen büntetni kell, ha valaki két motornál többet használ egy WRC szezon során – mondta Andrew Wheatley, az FIA rally igazgatója. – Azt gondolom, hogy azt megvizsgálhatjuk, hogy a második motor beépítésénél kell-e öt perces büntetést alkalmaznunk. Szerintem lehet ennél a büntetésnél jobbat kitalálni, ha a csere a gépátvétel és a rajt között történik.”
Richard Millener, az M-Sport csapatvezetője bízik benne, hogy a szabályon változtatni fognak.
“Azt gondolom, hogy ezt a büntetést minden WRC csapatnak közösen kell megbeszélnie – mondta Millener. – Nyilván kell büntetés, mert nem lehet végtelen számú motort használni. Szerintem, ha egy verseny előtt a második motor kerül az autóba, akkor lehetne kisebb büntetést is adni. Viszont, ha a harmadik motort kell beszerelni, akkor azt valóban súlyosan kell büntetni.”