Kalle Rovanpera navigátora Jonne Halttunen aggódik, hogy a Toyota 2024-es fényezése miatt nehezebb dolguk lesz a 2024-es szezonban.
A Toyota Gazoo Racing december elején mutatta be a jövő évi autó festését. Korábban a Yaris fő színe a fehér és a piros volt, de mostantól a fekete dominál, hasonlóan más sorozatokhoz, ahol szintén feketére váltott a csapat. Az új dizájn sok dicséretet kapott a rajongóktól, de Jonne Halttunen praktikus okok miatt nem teljesen elégedett az új színekkel.
„Persze jó, hogy valami újdonság jön. De a versenyzők szemszögéből nézve csak egy dolog, hogy a fekete szín mindig egy elég dögös autót jelent. Az autók amúgy is elég forróak, és ez a fekete szín csak tovább fokozza ezt” – magyarázta a navigátor.
A bemutatón közzétett képeken ugyan nem igazán látszik, de a Toyota GR Yaris Rally1 teteje ezüstös fényezést kapott, hogy visszaverje a nap sugarait. Ennek ellenére az utastér hőmérséklete a nagy melegben rendezett futamokon biztosan nagyon felforrósodik. A jelenség nem ismeretlen, 2022-ben is nagy problémát jelentett a melegedés, és a gyárak próbáltak is tenni ellene. A jelenlegi hibrid versenyautókban a kipufogócső közvetlenül a navigátor ülése alatt helyezkedik el, emiatt már Portugáliában szinte elviselhetetlen volt a hőség a kocsikban. Paul Nagle cipőjének talpa is megolvadt, néha kénytelen volt felelemelni a lábát a padlóról.
„Emlékszem, amikor először ültem autóban. Még egy kicsit ijesztő is volt, hogy milyen meleg volt. A helyzet most már nem olyan rossz, valamit tettek ellene. Most már egészen elviselhető. De minden alkalommal, amikor nagyon forró rally van, az nem kellemes” – mondta Halttunen.
A fekete autók a napsütésben sokkal jobban felmelegszenek, ezt már számtalan mérés bizonyította, emiatt az ezüstös tető ellenére várhatóan melegebb lesz a Yaris 2024-ben, mint korábban volt. Ez pedig már márciusban gondot okozhat a világbajnokság harmadik állomásán, a Szafari Rallyn.
Halttunennek a megoldásra is van ötlete, olyan szabálymódosítást vezetne be, ami nagyban megkönnyítené a versenyzőpárosok dolgát.
„Úgy tűnik, az a sportág sajátossága, hogy az autókba nem szerelnek légkondicionálót. Én személy szerint nem értem ezt a mai korban. Ha engem kérdeznének, akkor mindenkinek klímaberendezés kellene, és ezen senki sem spórolhatna. Elvégre mindenhol máshol vannak légkondicionálók, például a Dakar Rallyn is” – fejtette ki Halttunen.
Kérdés, hogy valóban ez e a jó irány, hiszen a klímaberendezéssel még bonyolultabb és drágább lenne a versenyautó, és a kis mértékben ugyan, de tovább növelné a kocsik tömegét is a légkondicionáló.