back to top
2024. szeptember 08. 01:32

KezdőlapWRCCapito: A WRC-ben sosem lesznek teljesen elektromos autók

Capito: A WRC-ben sosem lesznek teljesen elektromos autók

-

A Volkswagen korábbi motorsport-igazgatója, Jost Capito azt szorgalmazta, hogy a rali-világbajnokság ne alkalmazzon teljesen elektromos autókat a következő szabályrendszerben.

A jelenlegi Rally1-es szabályok 2026 végén járnak le, a 2027-es következő szabályrendszer pedig kulcsfontosságúnak tekinthető a WRC számára, hogy több gyártót vonzzon. A költségek kordában tartása mellett az autók meghajtása lehet a két kulcskérdés, ami eldöntheti, hogy csatlakoznak e újabb gyári csapatok a bajnoksághoz.

Jost Capito, aki a Forddal és az M-Sporttal eltöltött sikeres időszakot követően 2013-16 között négy évig uralta a Volkswagennel a WRC-t, nem hisz abban, hogy a teljesen elektromos hajtás valaha is működni fog a raliversenyzésben, elsősorban a gyorsasági szakaszokon felmerülő biztonsági aggályok miatt.

„Szerintem nem szabad a versenyzés egyetlen kategóriáját nézni, amikor a jövőt határozzuk meg. Az összes kategóriát meg kell nézni, és azt is, hogy melyek a jövő technológiái. Több lehetőség is van, a múltban ezek a szívómotorok voltak, de most már vannak belsőégésű motorok e-üzemanyagokkal, van hidrogén, van üzemanyagcella hidrogénnel, van elektromos és van hibrid” – magyarázza Capito, de a következő példája már sántít, nem is kicsit.

„Ha megnézzük a rallycross-t, az elektromos és a rallycross fantasztikus. Megvan a megfelelő… a teljesítmény-tömeg arány ugyanaz, zárt környezetben vagy, még az is hasznos, hogy a zaj nincs ott, mert hallod a hangszórót, mivel öt percig van akció, aztán vége. Szóval ez zseniális.”

Kristoffersson
foto: @World / Red Bull Content Pool

Ezzel a véleménnyel lehet vitatkozni, a rallycross vb nem véletlenül nyitott ismét a belsőégésű motorok felé… Ugyanakkor Capitonak a mostani rendszer sem tetszik, mert minden olyan formátumot elutasít, ahol teljesítmény-kiegyenlítési rendszer (BoP) működik. Emiatt nem gondolja jónak azt az irányt sem, ha a raliversenyeken együtt indulhatnának a különféle technológiák, ehelyett meghagyná a belsőégésű motorokat.

„A raliban a teljesen elektromos nem fog működni. A rali például az e-üzemanyagokat kínálhatná alternatívaként. A rallyban a hang nélküli autó veszélyes lenne, mert ott vannak az emberek a szakaszokon. Ha nincs zaj, akkor veszélyes. Az e-üzemanyagokkal pedig CO2-semleges vagy, és ezt megtehetnéd. És szerintem a benzin ára, amit most fizetnek, nem kevesebb, mint amit az e-üzemanyagokért fizetnének. Tehát nagyon gyorsan meg lehetne csinálni, és CO2-semleges lenne” – tért ki a ralira Capito, de azt elfelejtette, hogy a raliban a hang nem csak biztonsági faktor, hanem az élményt is meghatározza.

Ott Tänak
foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Capito szerint a hidrogén a Le Mans ideális hajtóanyaga lehetne, de a rallycross esetében köti az ebet a karóhoz és az elektromos technológia mellett érvel.

„Ha a rallycrossról van szó, a teljesen elektromos a jövő, erről meg vagyok győződve. A rali esetében az a véleményem, hogy az e-üzemanyag a jövő. A Le Mans és a körversenyek esetében pedig talán a hidrogén is megoldás lehet. Szóval arra van szükség, hogy különböző kategóriák és különböző ajánlatok legyenek a különböző gyártók számára. Emellett a gyártók csak nem egy irányba mennek. Szükségük van az összes ilyen technológia fejlesztésére. És mindezeknek a technológiáknak meghatározott területeken lesz haszna. És ennek ugyanúgy tükröződnie kell a motorsportban is. Ez az én személyes véleményem” – szögezte le a magát nyugdíjasnak tituláló szakember, aki az utóbbi időben egyre többet beszél a raliról, mert szívesen vállalna szerepet a WRC vezetésében.

Jost Capito
foto: Volkswagen Motorsport / Red Bull Content Pool

 

 

 

Friss