back to top
2024. október 17. 21:15

KezdőlapWRCA WRC-csapatok hajlanak a hibrid rendszer eltávolítása felé

A WRC-csapatok hajlanak a hibrid rendszer eltávolítása felé

-

Még végleges döntés ugyan nem született, a WRC-csapatok hajlanak a hibrid rendszer eltávolítása felé a 2025-ös WRC-szezontól, mivel annak javítása jelentősen növelné kiadásukat. 

A múlt hétvégén a WRC-csapatok online formában mondhatták el véleményüket a hibrid rendszer megtartásával vagy elvetésével kapcsolatban, miután a rendszert gyártó Compact Dynamics évközben változtatott a 130 kW-os egység üzemeltetési szabályain. 

Az új szabály értelmében amennyiben háromszor 15G feletti, vagy egy alkalommal 25G feletti ütés érné az egységet a csapatoknak azonnal el kellene küldeni az egységet javításra, ez pedig nagymértékben növelné a csapatok kiadását. 

Az M-Sport az online megbeszélésen elmondta, hogy számukra a hibrid egység üzemeltetése az új szabály mellett nem lenne megoldható. 

Mégis kikerülhetnek a hibrid egységek a Rally1-es autókból 2025-től

“Támogatjuk a hibrid rendszer fenntartását az egységgel kitűzött cél miatt, azonban a javítás az új szabály miatt nagyban növelné kiadásainkat, amit nem tudunk vállalni – mondta Richard Millener, az M-sport csapatfőnöke a Motrorsport.com oldalnak. – A javítás nem érné meg gazdasági szempontból az M-Sport számára, mivel az több milliós extra kiadást jelentene. A folyamatos vita a szabályokról nem néz ki jól a külvilág számára, és már korábban is azt mondtam, hogy erős vezetésre van szükségünk, és egyértelmű irány kell, hogy merre haladunk. Biztos vagyok benne, hogy a hibrid egység kivétele esetén a szurkolók a csapatokat, néhányan pedig az FIA-t hibáztatnák, azonban az egység gyártója nem tud olyan minőségű terméket adni, amire szükségünk lenne.” 

A Toyota a költségek miatt ugyancsak a hibrid rendszer elvetése felé hajlik. 

“Nem szeretnénk, ha nőnének a költségeink, és azt támogatjuk, hogy a dolgok egyszerűen fenntarthatóak legyenek, ha ez nem megoldható, akkor megkérdőjeleződik a hibrid rendszer fenntarthatósága – mondta Jari-Matti Latvala csapatvezető. – Szerintem a Rally1-es autók a hibrid egység nélkül is elég jók lennének. A hibrid rendszerfenntartása nem nehezítheti meg a csapatok helyzetét, márpedig, ha javítani kellene folyamatosan a rendszert, akkor előbb utóbb előfordulhat, hogy nem marad egység egy csapat számára, mivel azok javítása időigényes. Ha az egység megtartása nehezebbé tenné a csapatok dolgát, akkor inkább ne tartsuk meg.” 

A Hyundai Motorsport azonban szeretné, ha megmaradna a hibrid rendszer, de csak akkor, ha az nem sodorna veszélybe egyetlen meglévő gyártót sem. 

“Azt hiszem, a világ az elektromos meghajtás felé halad – mondta Cyril Abiteboul, a Hyundai Motorsport vezetője. – Éppen ezért támogatjuk a WRC elektromossá tételét. Soha nem fogjuk egyértelműen kérni a hibrid rendszer eltávolítását, ennek ellenére fel kell ismernünk a helyzetet, és fel kell ismerni, hogy a WRC egy családot alkot, ezért vigyáznunk kell egymásra. Ha pedig van valami, amivel támogatjuk egy gyártó sportágban maradását, akkor azt elfogadjuk és nem megyünk az ellen. Arra azonban szükség van, hogy gyors döntések legyenek, mivel a hibrid egységhez kellő alkatrészek megrendelése folyamatosan zajlik, ha pedig az egység kikerül a jövőben az autókból, akkor csak pénzt dobunk ki.” 

Friss