back to top
2025. január 08. 04:08

KezdőlapWRCA legfordulatosabb WRC-futam: Argentin Rally, 2002

A legfordulatosabb WRC-futam: Argentin Rally, 2002

-

A 2002-es Argentin Rally nagy részében Marcus Grönholm és Tommi Makinen harcolt a győzelemért, ezt azonban végül Carlos Sainz szerezte meg, pedig az utolsó gyorsasági után még a Peugeot-os finn versenyző vezetett csapattársa, Richard Burns előtt. 

A 2002-es WRC-szezon hatodik futamára Argentínában került sor, ahol 22 gyorsasági alatt 381.5 km versenytávot kellett volna teljesíteni, azonban a legelső gyorsasági végül törlésre került. 

A verseny első éles szakaszától azonban Marcus Grönholm a Peugeot-val, valamint Tommi Makinen a Subaruval elképesztő csatába kezdett. 

A verseny első napján Grönholm kezdett jobban és viszonylag gyorsan 15 másodperc körüli előnyre tett szert honfitársa előtt. Makinen azonban a nap utolsó előtti szakaszán hibázott 1:20.9 percet vesztett Grönholmmal szemben és amíg a 2000-es világbajnok az élen állt, a négyszeres világbajnok a harmadik helyre csúszott, Grönholm csapattársa, Richard Burns is megelőzte. A nap utolsó gyorsaságiján azonban Makinen visszatudott lépni a második helyre, de így is 1:40.3 perc előnnyel Grönholm állt az élen, míg Makinent 20.7 másodperccel követte Burns a harmadik helyen. 

A második napon azonban Grönholm nem kezdett jól és kényelmes előnye két gyorsasági alatt már 16.2 másodpercre csökkent Makinen és 38 másodpercre Burns előtt. Makinen pedig megérezte a nagy lehetőséget: Mégis nyerni lehet Argentínában? Ennek megfelelően tovább támadta Grönholmot, aminek eredményeként a nap utolsó előtti szakaszát követően már Makinen állt a verseny élére 2.5 másodperc előnnyel Grönholm előtt, miközben Burns hátránya szinte nem változott a reggelhez képest, 36.7 másodperc hátránnyal volt a harmadik. A második napot végül Makinen 5 tizedmásodperc előnnyel zárta az élen Grönholm előtt. 

A harmadik napon aztán már az első gyorsasági után ismét Grönholm vezetett, majd előnyét 5.5 másodpercre növelte Makinen előtt. Ismét a nap utolsó előtti szakasza tartogatott fordulatot, a verseny utolsó előtti szakaszán ugyanis Makinen balesetet szenvedett, amivel biztosra vehető volt a Peugeot kettős sikere. A verseny utolsó gyorsaságiját követően Marcus Grönholm szerezte meg a győzelmet Burns előtt, míg Carlos Sainz volt a harmadik a Forddal. 

Csakhogy a verseny az utolsó szakasszal még nem ért véget!  

Közvetlenül a záró szakaszt követően a felügyelők magukhoz kérették a Peugeot képviselőit, ugyanis Michel Nandant, a francia csapat technikai igazgatóját a szervizpark kijáratától egy kilométerre látták, amikor Marcus Grönholm autója nem akart beindulni a leállítást követően, és bár Nandan nem ért a Peugeot 206 WRC-hez, szóban megpróbált tanácsokat adni finn pilótájának. A szabályok szerint azonban a szervizterületen kívül bármilyen segítségnyújtás, vagy tanácsadás tilos, még ha az szóban is történik. A szabálytalanság tehát megtörtént és mivel előző nap hasonló történt Gilles Panizzi esetében is, az első eset után kirótt figyelmeztetés, már komoly büntetéssé változott: Marcus Grönholmot kizárták. A döntés azonban csak a verseny után 8 órával és 25 perccel később született meg, ami a versenyzők és a szurkolók körében is felháborodáshoz vezetett. 

Így Richard Burns nyerhetett volna ugyancsak Peugeot-val, de csak nyerhetett volna! 

A versenyt követő technikai ellenőrzés során azonban a 2001-es világbajnok autóját szabálytalannak találták a felügyelők: 20 kg-mal könnyebb volt a Peugeot lendkereke a megengedettnél. 

Ebben az esetben nyilvánvaló volt a szabálytalanság, ez pedig Burns kizárását eredményezte. 

Így a Peugeot nemhogy kettős győzelmet nem aratott Argentínában, de még nyerni sem tudott. Az első helyen ugyanis Carlos Sainz zárt Forddal a subarus Petter Solberg és csapattársa, Colin McRae előtt. 

Friss