Volt olyan időszak, amikor a Szafari Rallyt a brit versenyzők uralták, Elfyn Evans a múlt hét végén Colin McRae és Richard Burns nyomába lépett.
Mielőtt a Szafari Rally röpke tizennyolc évre kikerült volna a WRC versenynaptárából, a brit versenyzők uralták a legendás versenyt. Az 1997 és 2002 közötti időszakban Colin McRae háromszor, Richard Burns pedig kétszer győzött Kenyában, a brit dominancia közepette egyedül Tommi Mäkinen tudott győzni 2001-ben.
A WRC 2021-ben tért vissza Kenyába, és öt évet kellett várni az újabb brit sikerre: az idén Elfyn Evans győzött a hihetetlenül kemény versenyen. A walesi pilóta aktuális sikeréről már minden érdekességet összegyűjtöttünk, most a legendás elődök sikereit összegezzük a Szafari Rallyn.
Az 1997 és 2002 közötti időszakban Colin McRae háromszor, Richard Burns pedig kétszer győzött Kenyában.
Az 1997-es, sorrendben 45. Szafari Rally rögtön McRae és Burns kiélezett csatáját hozta, és végül a WRC történetének első kettős brit győzelmével ért véget. McRae annak ellenére győzött, hogy az utolsó napon a Subrauban meghibásodott a generátor, így a legfontosabb elektromos alkatrészeket kívül minden mást leállított. A hűtésre szolgáló ventilátorok nélkül 130 fokosra hevült motorral ért végül célba a Mitsubishit vezető Burns előtt.
Burns nagy pillanata egy évvel később jött el – pályafutása első futamgyőzelmét aratta Kenyában. Rendkívül okosan vezetett, ám az utolsó napra neki is jutott némi ijedtség, csövet kellett cserélnie az olajszivattyúban, ami miatt kapott némi időbüntetést, de ez is belefért neki. McRae egyébként a 11. gyorsaságin motorhiba miatt kiesett.
Egy évvel később fordul a kocka, ismét McRae diadalmaskodott, és ezúttal Burns esett ki, az 5. gyorsaságin a Subaru felfüggesztése miatt volt kénytelen kiállni. A még vadonatújnak mondható Ford Focus WRC99-cel meglepetés volt a skót versenyző győzelme, a riválisok nem is értették, hogyan nyerhetett ilyen kevés tesztelés után.
Aztán hogy folytatódjon a sorminta, ismét Burns következett, McRae a nyolcadik gyorsaságin esett ki, három egymást követő defekt miatt. Persze Burns versenye sem volt eseménymentes, a második gyorson az autó úgy döntött, hogy nem ad gyújtást. Az angol versenyző megoldotta a helyzetet, hideg vizet öntött az motorérzékelőre, hogy elhalgattassa a Subarut. Ez bevált, Burns pedig győzött.
Ahogy említettük, 2001-ben Mäkinen megtörte a brit dominanciát, Burns abban az évben a felfüggesztés miatt esett ki, McRae pedig a kormánymű hibája miatt kerítésnek hajtott. Aztán 2002-ben ismét McRae győzött, aki parádésan vezetett. A Ford nem kevesebb, mint ötven tartalék lengéscsillapítóval érkezett meg Kenyába, ezek közül McRae egyetlen egyet használt el. Miközben a csapattársait, Carlos Sainzot és Markko Märtint egyre-másra sújtották a hibák, ő csak ment tovább. Malcom Wilson szerint ez volt McRae legnagyszerűbb győzelme a WRC-ben.
Aztán a Szafari Rally hosszú időre eltűnt a WRC versenynaptárából, és egészen a múlt hétig kellett várni, hogy egy brit versenyző a neves elődök nyomdokaiba lépjen. Nem mellesleg, McRae és Burns nyert világbajnokságot – lehet, hogy Evans éppen Kenyában lépett rá az ehhez vezető útra.