Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke szerint a jelenlegi időkerettel egyetlen gyártó lesz kész 2027-re az új WRC-autójával.
Az FIA továbbra is biztos abban, hogy 20 autó áll rajthoz a WRC-ben 2027-től, de hogy gyártó vesz részt benne, az egyelőre nem világos, mivel a csapatoknak nem áll módjukban felkészülni a még teljes mértékben el sem fogadott szabályváltozásokra. Az M-Sport csapatfőnöke, Richard Millener egyáltalán nem osztja az FIA optimizmusát.
Egy gyártó maradhat 2027-re?
„Amennyire én tudom, egy gyártó lesz kész 2027-re ezzel az időkerettel – mondta Millener az Autosportnak. – Végső soron az FIA-nak kell meghozniuk a döntéseket, és aztán nekünk el kell fogadnunk azokat, de személyesen aggódom amiatt, hogy a végén olyan bajnokságot kapunk, amelyben egy gyártó van egy egy új szabályrendszerrel, amíg a többiek fel nem zárkóznak, és nem vagyok benne biztos, hogy ez így jó.”
Az FIA még tavaly decemberben jelentette be az FIA, hogy 2027-től olcsóbb, műszakilag inkább a Rally2-es autók alapjaira épülő csúcskategóriás autókkal lehet majd versenyezni a WRC-ben. Ezek az autók maximum 345 ezer euróba kerülhetnek, ugyanakkor az élmény a mostani Rally1-es autókhoz hasonló lesz. A szabályokat a tervek szerint augusztus végén öntik végleges formába.

Az időkeretről szóló vita mellett ott van még az a kérdés, hogy Hyundait valahogyan a WRC-ben kellene tartani.
„Ha úgy gondolják, van elég gyártó, akikről nem tudunk, az fantasztikus hír. Viszont az, hogy 2027-re autót gyártsunk, függetlenül attól, hogy június, július vagy augusztus a szabályok véglegesítésének a dátuma, az nagyon kemény feladat” – tette hozzá Millener.
Az FIA egyelőre kitart
Az FIA is elismerte, hogy nagyon szűkös az időkeret, és elmondta, hogy vannak olyan gyártók, akik a 2027-es szabályok elhalasztását szeretnék. Az FIA technikai igazgatója, Xavier Mestelan-Pinon szerint azonban a gyártók elegendő információval rendelkeznek ahhoz, hogy elkezdjenek dolgozni a projekteken, és elárulta, hogy néhány fél már el is kezdte a 2027-es projekteket.
„Már ismerik a részleteket. Ha meg akarják tervezni az autó teljes első és hátsó részét, megtehetik. Egyetértek azzal, hogy szűkös, az időkeret de tudjuk, hogy vannak gyártók, akik már dolgoznak ezen a projekten, és arra kérnek minket, hogy tartsuk magunkat a 2027-es évhez – mondta Mestelan-Pinon. – Tudjuk, hogy néhány gyártó megpróbálja elhalasztani a bevezetést, de akik már dolgoznak ezen, nem akarják ezt tenni. Sokan gondolják azt, hogy ez egy jó szabályozás, persze az időzítéssel kapcsolatban vannak kötöttségek, de több gyártó is belekezdett a projektbe.”
A Hyundai a WRC elhagyásával fenyegetőzik, ha nem változnak a szabályok
Mi lesz a Hyundai sorsa?
A dél-koreai gyártó még nem kötelezte el magát a 2026-os évre sem, nemhogy a 2027-es szezonra. A Hyundai technikai igazgatója, Francois-Xavier Demaison nemrég elmondta, hogy a csapat maradásához a 2027-től tervezett szabályok felülvizsgálata kellene.
„Még mindig folyamatban vannak a tárgyalások, mind a részleteket, mind az alapvetőbb kérdéseket illetően – mondta a Hyundai csapatfőnöke, Cyril Abiteboul. – Nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy ezeket a szabályokat úgy kell megtervezni, hogy megtartsák a jelenlegi gyártókat és még több gyártót vonzzanak, valamint hogy szélesebb közönséget nyerjenek, és új üzleti és pénzszerzési lehetőségeket biztosítsanak a sportág egészének. Nem vagyok biztos benne, hogy mindezek megvalósulnak.”

Cyril Abiteboul további szempontokat is felsorolt, amelyek befolyásolják a Hyundai döntését a WRC-vel kapcsolatban.
„Mindenekelőtt a szabályozásnak növelnie kell a versenyzők számát, és ez az a pont, ahol az FIA-tól és a döntéshozóktól garanciákat vagy megértést kell kapnunk. Tényleg meg kell értenünk, hogy hol tart a sportág, és valóban, mi az alapvető célja” – tette hozzá a csapatfőnök.
Nem rúgják fel a szabályokat
Az FIA tárgyalásokat folytat az autógyártóval a márka 2027-es szabályrendszerrel kapcsolatos problémáiról, de úgy tűnik, nem fog drasztikus változtatásokat eszközölni.
„Rövid és középtávon megpróbáljuk kezelni minden aggályukat, de a végén magára a bajnokságra kell gondolnunk, és arra, hogyan fejleszthetjük a bajnokságot – mondta Mestelan-Pinon. – A Hyundai a verseny fontos szereplője, de nem az egyetlen, ezért a teljes képet kell néznünk, és a legjobb döntést kell meghoznunk. Természetesen tárgyalunk, de nem akarjuk felrúgni a jelenlegi szabályozást valamiért, ami nem biztos. Nem sok olyan gyártó van, aki aláírt a követlező tíz évre, szóval a Hyundai az egyik lehetséges megoldás, de nem az egyetlen. Úgy gondoljuk, hogy a mi feladatunk a szabályok rögzítése és meghatározása, mi pedig döntést hozunk, és ez egy kompromisszum lesz. Remélem, ha szükséges, finomítani tudjuk a helyzetet, de nem akarunk mindent felrúgni.”
Megvan, mikor kerülhet pont a WRC 2027-es műszaki szabályaira
A promóter optimista
Bár a WRC Promóternek nincs beleszólása a szabályozásba, a hozzállása továbbra is optimista, és úgy látja, hogy az eddigi megbeszélések „eredményesek” voltak.
„Nagyon pozitívan látjuk a folyamatot, nagyon gyümölcsöző a vita, tisztelnünk kell azt, hogy az autóipar jelenleg mindenben kételkedik – mondta Peter Thul, a WRC Promóter sportigazgatója. – Azt is tisztelnünk kell, hogy nem könnyű egy megfelelő és mindenhez illeszkedő szabályrendszert létrehozni, de bizakodva távoztam a múlt szerdai megbeszélésről, mindenki együtt dolgozik a megoldáson. Nem tudok arról beszélni, hogy a Hyundai mit tervez a következő évekre, de optimista vagyok. Rengeteg döntést kell meghozni egy ambiciózus időtervvel, de mindenki ott ül az asztalnál.”
A következő hetek és hónapok megbeszélései kulcsfontosságúak lesznek a WRC közeli jövőjével kapcsolatban. Az M-Sport csapatfőnökének mondatai alapján nem tűnik valami fényesnek, de még nem késő változtani.